LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
feedback als leidend principe
VCN NaZomerConferentie drs Suzanne Luger – ILO (UvA)
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
CONCEPT OPERATIE X.
Ouderavond Latijnkeuze 19 maart 2012 Welkom Frans van der Leeuw, afdelingsleider.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Dossier Empowerment.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Lezen: doe het goed voor
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Formatief versus summatief
Workshop TPR Storytelling
Netwerk IB WSNS Tilburg
Oefening met atlas en kaarten
Examentraining Kunst Algemeen Havo
Interactief oefenen, formatief toetsen
Meer stille autobanden
Welkom op de ouderavond van 2 tvwo woensdag 6 september
Profiel- en vakkenkeuze
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Interactief oefenen, formatief toetsen
Gepersonaliseerd leren
taal speelt een rol in alle vakken
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe

Verkenningscommissie KT (2010) Problematiek: Motivatie Kloof taalverwerving en leesvaardigheid Advies onderbouw: Herbezinning taalverwervings- en lectuuronderwijs Betekenisvolle context (taal, tekst, cultuur) Begrijpend lezen Modern taalonderwijs in lijn met MVT Betekenisgrammatica

Situatie Celeanum Verkenningscommissie KT (2010) Augustus 2015: Lingua Latina per se Illustrata, Familia Romana Gesproken Latijn op basis van TPR(S) Zelftoetsing < formatief toetsen Onderzoek t.b.v. vakleerplan

Onderzoeksvraag Hoofdvraag: Wat zijn volgens betrokkenen stimulerende en belemmerende factoren met betrekking tot de motivatie van leerlingen in de vernieuwde didactiek van Latijn klas 1 op het GC? Deelvragen: Welke stimulerende en belemmerende factoren qua motivatie noemen betrokkenen over de grammaticavertaalmethode/didactiek in hogere jaren? Hoe hebben vakdocenten het leesboek Familia Romana, het gesproken Latijn en de zelftoetsing bij Latijn ingezet volgens vakdocenten en leerlingen? Hoe hebben de betrokkenen de vernieuwde aanpak ervaren voor wat betreft de motivatie voor Latijn bij leerlingen? Welke mogelijkheden voor het verbeteren van de vernieuwde didactiek benoemen betrokkenen?

Taalverwerving (Krashen, 2009) Eerste hypothese: leren en verwerven (GVM  natuurlijke benadering) Inputhypothese: begrijpelijke input Affectieve filter: zo laag mogelijk o.a. door begrijpelijke input

Stimulerende factoren Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000) CompetentieAutonomieRelatie Taalverwerving (Krashen, 2009) inputhypotheserelevantie inhoudaffectieve filter Familia Romana (Oerberg, 2003) veel Latijnse tekst op basis van contextuele inductie met afbeeldingen en toelichtingen in de kantlijn zelfstudieprogrammainhoud Romeinse familie Gesproken Latijn (Ray & Seely, 2008) begrijpelijkheid door - gepast tempo - betekenisvolle grammatica-uitleg - begripscontrole - vertalend lezen - door gebruik moedertaal herhaling door - een verhaal vragen - te cirkelen - invloed op tempo - uiting van al dan niet begrip - invloed op verhaallijn interesse door -100% begrijpelijkheid, - te personaliseren, - interessecontrole - de TPRS-procedures te handhaven Zelftoetsing (Schildkamp, et al., 2014) (Sluijsmans, Joosten-ten Brinke, & van der Vleuten, 2013) - direct maken en nakijken - regelmaat - aansluiting bij curriculum - keuze boek of computer - ruimte voor eigen planning qua tijdstip - ontwikkeling metacognitieve vaardigheden - feedback - ruimte voor vragen in de klas

Curriculaire spinnenweb (SLO, 2009)