Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $ 37 500. H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structurele effecten in het Heckscher-Ohlinmodel
Advertisements

Organisatiekunde.
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Overheidsmaatregelen ter bevordering economische groei
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Productiefactor Arbeid
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Voorbereiding H14 Klas 4G.
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Aantekening §2 Aids in Afrika.
HAVO 5 Inkomen en groei Hoofdstuk 4: Inkomensverdelingen
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
§3.1 Aanbod van arbeid blz. 24 Aanbod van arbeid 1. Aanbod van Werknemers 2. Aanbod van Zelfstandigen 3. Geregistreerde Werklozen Aanbod van arbeid.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Goede tijden, slechte tijden
Structuur Hoofdstuk 4.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Zin en onzin van draagvlak de discussie in Nederland
Voldoende Bewegen op het werk
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
5.2 Kun je meer produceren? De productiecapaciteit is de hoeveelheid producten die een bedrijf kan produceren . Dit wordt bepaald door het aantal werknemers.
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
L ³ is ook: levenslang flexibel werken Financiële en andere maatregelen voor de werkende die een opleiding wil volgen Miek Rijsbosch 4 oktober 2010.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Aantekeningen hfst 6.
Armoede in de 3e wereld.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Arbeidsmarkt.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Met Minder Meer en Beter
3.1 PRODUCTIE.
Verdienen en Uitgeven Hoofdstuk 3.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom Havo 5..
1. Wat is economische groei?
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Goede producten?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Consumenten/producenten/overheid
Economische kringloop
Financiering van de onderneming
Ec groei Hfst 20 Hfst 25.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $

H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?

L EGO BLOKKEN Één groep van 3 en één groep van 4 Onderstaande constructie namaken

V ERKENNEN 3 1) De kwaliteit van de ingezette productiefactoren arbeid en kapitaal 2) -Door te investeren in het vergroten van kennis en vaardigheden van mensen (meer en beter onderwijs) - Arbeidsverdeling - Combineren van arbeid met meer of betere kapitaalgoederen.

V ERKENNEN 3 ( DEEL 2) 3) Door de technologische ontwikkeling en innovaties (research naar nieuwe of verbeterde productieprocessen) 4) a) De ondernemer b) Ondernemerschap c) Als er meer ondernemers een bedrijf opzetten kan er meer worden geproduceerd, wat leidt tot meer economische groei

V ERKENNEN 3 ( DEEL 3) 4) d) - De dagelijkse leiding in het bedrijf - Initiatief nemen - Innovatie - Productiemiddelen in het bedrijf optimaal combineren.

S CHEMA P 284 ProductiefactorHoeveelheidKwaliteit ArbeidToename beroepsbevolking Scholing Betere arbeidsverdeling KapitaalMeer investeren (breedte – investeringen) Technologische ontwikkeling (diepte – investering) OndernemerschapOpzetten nieuwe ondernemingen Betere organisatietechnieken Innovaties doorvoeren Efficiënte productie (schaalvergroting, specialisatie)

L EVENSLANG LEREN ( DEEL 1) 1) Heel wat mensen hebben de tijd of het geld niet. Diegene die het meest achterop hinken (ouderen en de laaggeschoolden) maken het minste gebruik van het levenslang leren. 2) Op internationaal vlak scoren wij heel goed. Dit komt doordat we een leerplicht hebben tot 18 jaar en de meeste studenten maken deze opleiding ook af. 3) Na 18 jaar is de deelname aan activiteiten van levenslang leren veel kleiner. In 2003 nam er 7,6 % van de bevolking deel aan één of andere vorm van opleiding. Het Europese gemiddelde is 9,8%. We zitten hier dus onder.

L EVENSLANG LEREN ( DEEL 2) 4) - Als het onderwijs zo goed is moeten we minder bijleren - We worden van in de wieg tot aan de universiteit bij het handje genomen. Om nadien zelfstandig beslissingen te maken en de draad weer op te pikken is het niet eenvoudig. - Bereidheid om tijd en middelen te spenderen aan opleiding en vorming is beperkt. 5) Werknemers  overheid moet zorgen voor onderwijs en levenslang leren Overheid  we investeren al zoveel, kunnen we dit wel betalen met het geld van de burger ? Burgers  persoonlijk voordeel.

R OL VAN DE OVERHEID Zorgen voor degelijk onderwijs Beter opgeleide mensen = positief voor de economische groei Zorgen voor een stabiele omgeving Aantrekken van buitenlandse investeerders Politieke situatie moet stabiel zijn Levenslang leren stimuleren Opleidingscheques Educatief verlof