Op ontdekkingstocht 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materiaal: suggesties Materiaal: suggesties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De les van de graankorrel
Opkomen voor jezelf.
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Inspirerende gedachten
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Op ontdekkingstocht Beelden Woorden Waarom deze metafoor?
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Kanjergroep 4.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Mijn verjaardag..
Een onverwacht feest Les 2
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Oic even weken..
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kiezen voor keuzedelen
De Verhalen(f)luisteraar 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materialen: suggesties Materialen 5. Godsdienst.
De Verhalen(f)luisteraar 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materialen: suggesties Materialen 5. Aan.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Jacob worstelt met Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materialen: suggesties Materialen 5. Godsdienst.
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
© UNIEK IN DE KLAS.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

Op ontdekkingstocht 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materiaal: suggesties Materiaal: suggesties 5. Godsdienst en andere vakken Godsdienst en andere vakken

1. Beelden Wat betekent de stelling: “Een leraar is een ontdekkingsreiziger? Door de beelden in dit deel te bekijken, kan je dit voor jezelf gaan verkennen. Volgende vragen kunnen je helpen om de metafoor te verkennen: Welke beelden spreken je aan en welke niet? Welke prenten tonen wat het betekent een leraar te zijn? Wat tonen ze hierover? Zijn er ook beelden die volgens jou tonen hoe een leraar zeker niét mag zijn? Kan je dit toelichten?

Home

Wat betekent het om een ontdekkingsreiziger te zijn? Door op de vragen in dit deel te antwoorden, verduidelijk je dat voor jezelf. De woorden die rond de vragen cirkelen, kunnen je daar misschien bij helpen. 2. Woorden

onbekendeverrassend anders anderen ontmoeten tekst onverwacht zien kwetsbaar gids Durf ik anderen ontmoeten? Ken ik een veilige haven? thuis Zie ik nieuwe wegen? Home

3. Waarom deze metafoor? In dit deel kan je lezen vanuit welke ideeën de metafoor oorspronkelijk is gegroeid. Dat betekent niet dat je hier dé betekenis van de metafoor vindt. De inzichten die je doorheen je verkenning van de beelden en woorden uit de vorige delen verwierf, zijn immers even belangrijk. We hopen dat het samenspel tussen jouw originele inzichten en de oorspronkelijke idee achter de metafoor een nieuwe inhoud kan geven aan de stelling: “Een leraar is een ontdekkingsreiziger.”

Een leraar getuigt: “Om voor de klas te staan, moet je je goed voorbereiden. Welke doelen wil ik bereiken? Wat moeten de kinderen leren? Welke activiteiten moet ik daarvoor organiseren? Dat zijn de vragen die je, zeker als beginnende leraar, bezig houden. Maar de mooiste herinneringen heb ik aan enkele lessen die niet volgens plan verliepen. Zo vroeg Floor, een vrolijk meisje uit het vierde leerjaar, me eens midden onder een les getallenkennis: “Waarom zeggen we van iemand die iets niet kan dat hij een nul is, terwijl een nul een getal tien of honderd keer meer waard kan maken?” Het klasgesprek dat volgde deed iedereen in het klaslokaal - ook mij - anders denken over dingen als “belangrijk zijn”, “waarde”, “succes”,... Het zijn die onverwachte momenten die het lesgeven boeiend maken.”

Wanneer je lesgeeft, word je geregeld gedwongen door de ogen van een kind te kijken. Alles wordt dan anders, alles wordt dan nieuw... Het vertrouwde wordt plots weer in vraag gesteld: waarom is links niet rechts, waarom is de lucht blauw, waarom blijft onze hond niet voor altijd leven,...? Samen met de kinderen ga je op zoek naar antwoorden. Een klas vol kinderen is een klas vol verschillen. Elke dag weer ga je samen met de kinderen op weg. Je leert over en van elkaar.

Zoals elke ontdekkingsreiziger vertrekken ook kinderen vanuit een veilige thuishaven om de wereld te verkennen. Goed godsdienstonderwijs zal hier aandacht aan geven. (link naar leerplanpagina op Thomas?) Kinderen moeten ook hun weg leren zoeken in de wereld. Dat veronderstelt dat zij kennis en vaardigheden opdoen, dat zij “leren omgaan met mensen en leren nadenken over het leven (leerplan, p. 16).”

Ontdekkingsreizigers komen op hun weg steeds voor een beslissende keuze te staan, die de aard van hun tocht bepaalt. Die keuze zit verborgen in de vraag: “Hoe ga je om met het nieuwe, het pas ontdekte?”Ook kinderen worden voor de vraag gesteld hoe ze zullen omgaan met wat ‘anders’ is dan wat ze al kennen: andere mensen, een andere kijk op het leven, de Andere. Goed godsdienstonderwijs begeleidt hen niet alleen in het ontdekken van wat ‘anders’ is, maar ook met het opbouwen van een evenwichtige relatie hiermee.

4. Materialen: suggesties Hier kan je meer inspiratie vinden om aspecten van deze metafoor te onderzoeken. Door de materialen te bekijken, te lezen of te beluisteren hopen we dat je meer inzicht krijgt in de manier waarop jij een ontdekkingsreiziger kan zijn.

4. Materialen: suggesties meer naar volgende suggestie

“Tribe”: BBC-programma over een westerling die op bezoek gaat bij tribale volkeren. facetten: vertrouwen/wantrouwen leven/dood - zin van... rituelen samenleven... terug

Our Retired Explorer (Dines with Michel Foucault in Paris, 1961) - The Weakerthans facetten: verwijzingen naar Foucault (ook hier) en Derrida (ook hier): postmodernisme, postmoderne samenleving, samenleving waarin verscheidenheid een belangrijke factor is,...FoucaulthierDerridahier weg zoeken in hedendaagse wereld geen grote verhalen meer bereid zijn om “het nieuwe”, “het andere”, “de andere” te ontmoeten verwijzing naar Shackleton (ook hier):Shackletonhier arche-type van Westerse ontdekkingsreiziger romantische held bekend omwille van leiderschap (zie: link)link terug

The Mysterious Explorations of Jasper Morello facetten: fantasie/droom/hoop kwetsbaarheid/gevaar onbekend gebied/oriëntatie... terug

Yasmin: linklink identiteit - diversiteit To Kill a Mocking Bird: linklink integriteit vooroordelen leiderschap/rolmodel Home

In dit laatste deel geven we drie korte suggesties om het vak r.-k. godsdienst als motor van het opvoedingsproject van een lagere school te laten functioneren. De suggesties kunnen op twee manieren ingezet worden: (a) als impuls voor de eigen hogeschool, (b) als impuls voor de opleiding van de student door de suggesties in de stage-opdrachten te verwerken. 5. Godsdienst en andere vakken

Hoe gaat je school om met verscheidenheid? Situeer je school: in welk schooltype past ze volgens jou? Vergelijk met je collega’s. Hoe begeleidt de school kinderen op hun ontdekkingsreis? Breng de zorginitiatieven van je school in kaart. Verbind ze met het opvoedingsproject van de school. Zijn er nog lacunes? Home