Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Sectorplan: de regio aan zet!
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
KIK Kwaliteit in Kinderopvang! Onderscheidend Ondernemerschap ?
Associate degree als onderwijsinnovatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HET HAN-VALORISATIEGEN
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Samenwerking werkveld - HAN
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Leren ondernemen en ondernemend leren
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Honoursonderwijs in HBO
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
OPO MANAGEMENT I OLA Inleiding tot management. Management versus ondernemerschap.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
23 maart 2017 profilering.
Stappen in het keuzeproces
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Ondernemen voor de toekomst
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Transcript van de presentatie:

Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig Johan Veeckman – 18 juni 2012 studienamiddag VVKHO 1

 September 2013: integratiedecreet  Nieuwe toekomst voor de hogescholen Inleiding Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen2

 Decreet kwalificatiestructuur 2009: niveau 6  Structuurdecreet (art 12§2)  Algemene vorming  Verwerven professionele kennis en competenties  Toepassen wetenschappelijke en artistieke kennis  Creativiteit en praktijkkennis  Zelfstandig uitoefenen van een beroep Profiel van de bachelor met professionele gerichtheid Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen3

 Sterk verbonden met het werkveld  Praktijkgericht  Levenslang leren  Flexibiliteit  Studieduur  HBO5 De bacheloropleiding met professionele gerichtheid Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen4

De bacheloropleiding met professionele gerichtheid = kneusje hoger onderwijs?  Integratiedecreet: verlies academische opleidingen aan de universiteiten  Sterke, performante hogescholen zonder of met een beperkt aantal academische opleidingen  Samenwerking met academische opleidingen interessant  Uitgaan van eigen kracht, profiel, waarde Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen5

 Opportuniteit zien, alternatief zoeken, nieuwe oplossingen vinden voor bestaande of toekomstige problemen  Doorbreken vastgeroeste denkpatronen  Nieuwe verbindingen leggen  Probleemoplossend vermogen verhogen De creatieve bachelor (1) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen6

 Creativiteitsdenken bevorderen (Ken Robinson)  Creativiteitscoaches  Inspirerende sessies  COP: community of practice  Innovatie: toegepaste of creativiteit De creatieve bachelor (2) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen7

 Vlaams Actieplan ondernemerschaponderwijs  Vermogen om initiatief te nemen, ideeën te ontwikkelen, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheidszin, durf, creativiteit, zelfsturing, ideeën in daden omzetten  Intrapreneur  Entrepreneur  Ondernemerscompetentie / competentiematrix  Opleidingsoverstijgende OLOD  Praktisch: SBP, boot camps De ondernemende bachelor (1) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen8

 Meetinstrument ondernemingszin, ondernemerschap  Vlor-advies ondernemerschapsonderwijs  Centra voor ondernemen  Onderzoek en internationale samenwerking  Statuut student-ondernemer  NVAO: bijzonder kenmerk ondernemen De ondernemende bachelor (2) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen9

 Netwerk studentondernemers: hogeschool- universiteit, regio, stad – vb Ghentrepreneurs De ondernemende bachelor (3) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen10

 Hogescholendecreet 1994  VRWI-advies 135/169(mei 2012)  Definitie van het praktijkgericht onderzoek  Collaboratief en praktijkgericht,  Werkveldgericht De onderzoeksvaardige bachelor (1) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen11

 Belang van het praktijkgericht onderzoek  Regio & maatschappij  Onderwijs – en curriculumvernieuwing  Expertise en professionalisering medewerkers  Informatievaardigheden en onderzoeksattitude alumni  Financiering De onderzoeksvaardige bachelor (2) Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen12

 Toekomst met visie tegemoet!  Sterk profiel!  Gegeerd! Conclusie Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen13