Windesheim makes knowledge work Sociaal emotionele ontwikkeling en bewegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Open-up / over de streep
Welkom op de Julianaschool
Reflectievaardigheden en instrumenten
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden

23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Visie: rapport en portfolio
PAD Mindfulness en Yoga
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
WHAT’S HOT ? GROENE TRENDS. Sara (10 jr) inwoner van Den Haag: “eerst waren er nog wel stukjes groen om op te spelen. Maar nu staan daar allemaal gebouwen.
OGW op de Firtel.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
motiverende gespreksvoering
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Meer rekenplezier en onderwijskwaliteit! Het rekenplein: bewegend rekenen op het schoolplein.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Ontwikkelingspsychologie
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Communicatie 7e les.
Professionele ontwikkeling
Creatief Ketengericht Ondernemen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Vakdidactiek lastig opdracht 1
LOB Waar ben je trots op?.
Het 24 spel.
Voorlichting, advies en instructie
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Welkom 9/19/2018.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Even voorstellen en verwachtingen delen
M. den Hartog De Siemens LOGO! op het VMBO
Opleiding Spel- en teambegeleiding
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Intensieve begeleiding
Kritiek geven en krijgen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Windesheim makes knowledge work Sociaal emotionele ontwikkeling en bewegen.

Windesheim makes knowledge work o Inleiding o Theorie o Filmpje o Praktijk Programma

Windesheim makes knowledge work Even voorstellen: Birgit Epskamp Patrick Looijen Peter van den Dool Vragen stellen tussen door: GRAAG! Inleiding

Windesheim makes knowledge work Parten (1932) onderscheid zes categorieën: o Naar binnen gekeerd gedrag o Solitair onafhankelijk speelgedrag o Kijkend gedrag o Parallel spelen o Associatief spelen o Samen spelen met regels Bron: Bellemans, T., & Niks, C. (2013). Theorie 1: De onderlegger

Windesheim makes knowledge work o Jij bent de spil o Aansluiten op wat lukt. Bron: Niks, C., & Dool, P.C., van den, (2014). Inleiding 2

Windesheim makes knowledge work o Meten is weten?! Angel-saksisch denken. o Eisen van de overheid. o Leerlingvolgsysteem: LVS2000/ParnasSys/Onderwijsspecialisten/CED-leerlijnen o Vastleggen van doelen en scoren van resultaten Inleiding 3

Windesheim makes knowledge work o Contact met de leerling is het fundament voor gedragsverandering: de leerling zien en zich gezien voelen. o Aansluiten op wat een leerling kan (positieve psychologie). o Leerling verantwoordelijkheid geven. o Met leerling bespreken wat er te leren valt (reflecteren). o Feed-back, -up en -forward en reflecteren op het niveau van de leerling. o Filmpje Boaz Onderwijspraktijk