DAVID PINTO www.davidpinto.nl
DOEL Bewustzijn van de beperking van ons eigen denkkader Dat effectieve communicatie mogelijk is …ook bij verschillen Methode om die effectiviteit te bereiken met behoud van je eigenheid
Copyright www.davidpinto.nl © ICI MAN AND WOMAN Copyright www.davidpinto.nl © ICI
CAMPAGNE VAN NUTRICIA
DIAMANT & GRAFIET Diamant Grafiet Hard: boren in steen Transparant voor licht Goede isolator Grafiet Zacht: schrijven of smeren Zwart Goede geleider voor elektrische stroom
Structurentheorie (ST) van regels & codes
EIGENSCHAPPEN van REGELS & CODES G structuur → →: Minder regels, los, algemeen F structuur → →: Veel regels, strak, gedetailleerd Cruciale vraag: wat maakt dat de een meer F of meer G is?
Structuurverschillen 4 Factoren Economische situatie [arme, agrarische gebieden; evolutie & erosie] Religie [Staphorst, Amisch people] Sociale omgeving [platteland, (jeugd)groepen] Individueel karakter [genetisch materiaal] Factor 1 Verschil tussen rijke (‘West’) en arme (‘Rest’) landen Factor 2 Verschil binnen landen Factor 3 Verschil op meso niveau (ook bedrijven, afdelingen) Factor 4 Verschil op individueel niveau (ook broers/zussen) NB: één of meerdere factoren kunnen een rol spelen Groep kent meer en strakkere regels dan losse individuen. Voor 1,2, en 3 geldt: noodzakelijk of wens om door de groep niet te worden afgestoten Vierde: het persoonlijk verhaal incluis persoonlijkh. Structuur. Let wel! Voorbeelden uit 1e categorie, econ. Factor. Rijke / arme
GENERALISATIE vs. UNICITEIT DILEMMA: GENERALISATIE vs. UNICITEIT
ENKELE VOORBEELDEN F “The Rest” G “The West” Groep afhankelijkheid vs. Individualiteit Duidelijkheid vs. Vaagheid Extern referentiekader vs. (Intern) Geweten Schaamte vs. Schuld Nadruk op hierarchy vs. Nadruk op gelijkwaard. Gevoelige issue… ontwijking vs. Vrij spraak….. Opvoeding: respect rollen vs. Zefstandig denken Eer vs. Zelf-realisatie
Waar zit u op deze schaal? VRAAG Waar zit u op deze schaal?
EFFECTIVITEIT DRIE VEREISTEN Bewustzijn Correcte informatie, ≠ toeschrijving Methode Illustratie: De motivatie leer
Waardering en erkenning Veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften PIRAMIDE van MASLOW Piramide van Maslow Voor ‘G’ [The West, 12% ] Zelf ontplooiing Waardering en erkenning Sociaal contact Veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften
Elementaire behoeften PIRAMIDE van PINTO Piramide van PINTO Voor ‘F’ [The Rest, 88% ] Eer Goede naam Behagen groep Elementaire behoeften
Methodische aanpak: DSM Drie Stapppen Methode (DSM) Stap 1: eigen (cultuurgebonden) normen en waarden (als land, regio, bedrijf, organisatie of individu) leren kennen en vaststellen. Welke regels en codes zijn van invloed op het eigen denken, handelen en communiceren? Stap 2: (cultuurgebonden) normen, waarden en gedragscodes van de ander leren kennen (kennis verwerven dus). Bij deze tweede stap worden eerst de meningen over het gedrag van de ander gescheiden van feiten. Gezocht (onderzocht) wordt wat de achtergrond en de ratio zijn van het 'vreemde' gedrag of uiting van de ander. Stap 3: Tijdig en helder GRENZEN stellen. Ook internationaal onderzoek heeft de effectiviteit van deze methode aangetoond. [Daarom zijn onze trainingen gebaseerd op deze methode]
Recapitulerend tot slot Voor het bereiken van effectiviteit op wat voor gebied dan ook [privé en zakelijk] is het een vereiste de diverse denkkaders, percepties, belevenissen te leren kennen …en leren grenzen te stellen! VRAGEN?