DAVID PINTO www.davidpinto.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Lessen uit het hier en nu Klein intro ‘Alignment’ van 3 Niveaus (van bewustzijn) 3 D’s (uit ‘Drama in de Boardroom’) (Tegen)Macht Het theater van de Boardroom.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Vraaggericht werken.
culturen categoriseren: basiswaarden
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Praktische Organisatiepsychologie
Structuur van de stof.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Armoede.
Algemene Sociologie PA – B1
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
gespreksvaardigheden
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Workshop Identiteit?.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
World Understanding and Peace day
Interculturele klassen, ouders en buurten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hartelijk Welkom!.
Sterker communiceren = relaties versterken
Ouderen en activiteiten
Voorlichting, advies en instructie
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Internationaal I Cultuur zit in je.
Ontwikkeling, wij als EBS
Omgaan met verschillen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Interculturele Competenties / communicatie
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

DAVID PINTO www.davidpinto.nl

DOEL Bewustzijn van de beperking van ons eigen denkkader Dat effectieve communicatie mogelijk is …ook bij verschillen Methode om die effectiviteit te bereiken met behoud van je eigenheid

Copyright www.davidpinto.nl © ICI MAN AND WOMAN Copyright www.davidpinto.nl © ICI

CAMPAGNE VAN NUTRICIA

DIAMANT & GRAFIET Diamant Grafiet Hard: boren in steen Transparant voor licht Goede isolator Grafiet Zacht: schrijven of smeren Zwart Goede geleider voor elektrische stroom

Structurentheorie (ST) van regels & codes

EIGENSCHAPPEN van REGELS & CODES G structuur → →: Minder regels, los, algemeen F structuur → →: Veel regels, strak, gedetailleerd Cruciale vraag: wat maakt dat de een meer F of meer G is?

Structuurverschillen 4 Factoren Economische situatie [arme, agrarische gebieden; evolutie & erosie] Religie [Staphorst, Amisch people] Sociale omgeving [platteland, (jeugd)groepen] Individueel karakter [genetisch materiaal] Factor 1 Verschil tussen rijke (‘West’) en arme (‘Rest’) landen Factor 2 Verschil binnen landen Factor 3 Verschil op meso niveau (ook bedrijven, afdelingen) Factor 4 Verschil op individueel niveau (ook broers/zussen) NB: één of meerdere factoren kunnen een rol spelen Groep kent meer en strakkere regels dan losse individuen. Voor 1,2, en 3 geldt: noodzakelijk of wens om door de groep niet te worden afgestoten Vierde: het persoonlijk verhaal incluis persoonlijkh. Structuur. Let wel! Voorbeelden uit 1e categorie, econ. Factor. Rijke / arme

GENERALISATIE vs. UNICITEIT DILEMMA: GENERALISATIE vs. UNICITEIT

ENKELE VOORBEELDEN F “The Rest” G “The West” Groep afhankelijkheid vs. Individualiteit Duidelijkheid vs. Vaagheid Extern referentiekader vs. (Intern) Geweten Schaamte vs. Schuld Nadruk op hierarchy vs. Nadruk op gelijkwaard. Gevoelige issue… ontwijking vs. Vrij spraak….. Opvoeding: respect rollen vs. Zefstandig denken Eer vs. Zelf-realisatie

Waar zit u op deze schaal? VRAAG Waar zit u op deze schaal?

EFFECTIVITEIT DRIE VEREISTEN Bewustzijn Correcte informatie, ≠ toeschrijving Methode Illustratie: De motivatie leer

Waardering en erkenning Veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften PIRAMIDE van MASLOW Piramide van Maslow Voor ‘G’ [The West, 12% ] Zelf ontplooiing Waardering en erkenning Sociaal contact Veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften

Elementaire behoeften PIRAMIDE van PINTO Piramide van PINTO Voor ‘F’ [The Rest, 88% ] Eer Goede naam Behagen groep Elementaire behoeften

Methodische aanpak: DSM Drie Stapppen Methode (DSM) Stap 1: eigen (cultuurgebonden) normen en waarden (als land, regio, bedrijf, organisatie of individu) leren kennen en vaststellen. Welke regels en codes zijn van invloed op het eigen denken, handelen en communiceren? Stap 2: (cultuurgebonden) normen, waarden en gedragscodes van de ander leren kennen (kennis verwerven dus). Bij deze tweede stap worden eerst de meningen over het gedrag van de ander gescheiden van feiten. Gezocht (onderzocht) wordt wat de achtergrond en de ratio zijn van het 'vreemde' gedrag of uiting van de ander. Stap 3: Tijdig en helder GRENZEN stellen. Ook internationaal onderzoek heeft de effectiviteit van deze methode aangetoond. [Daarom zijn onze trainingen gebaseerd op deze methode]

Recapitulerend tot slot Voor het bereiken van effectiviteit op wat voor gebied dan ook [privé en zakelijk] is het een vereiste de diverse denkkaders, percepties, belevenissen te leren kennen …en leren grenzen te stellen! VRAGEN?