Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen met ouders aan het werk!
MBO passend onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
de ouderbetrokkenheid vergroten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Sessie 2 Ouderbetrokkenheid en voorschools Bijeenkomst G33 Utrecht
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
NME: kiezen, leren, meedoen
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Ervaringen Implementatie in Nederland
KANSEN VOOR KINDEREN EN OUDERS.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Bijeenkomsten met opvoedkundige thema’s. Aanleiding Ouders hebben behoefte aan kennis, delen van ervaring en versterken van opvoedvaardigheden. Bijeenkomsten.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Ouders en school samen Maart 2016
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!

Overzicht presentatie Voorstellen Inhoud programma Doel: uitwisseling en inspiratie Ouderbetrokkenheid versus ouderparticipatie Geschiedenis binnen MeanderOmnium Hoe doen we het nu? Ouderprogramma’s binnen MO Werkvorm: wat werkt ? Terugkoppeling Werkvorm: houding leidsters Nabespreken Werkvorm weerstand

Ouderbetrokkenheid versus ouderparticipatie Ouderparticipatie – Meedoen met activiteiten – Helpen bij zomerfeest – Ouderkrant ontwerpen – Oudercommissie Ouderbetrokkenheid – Ouders informeren naar ontwikkeling van hun kind – Ouders stimuleren de ontwikkeling van hun kind – Ouders zijn partners

Geschiedenis binnen MeanderOmnium Tot twee jaar geleden: – Team vve-peuterspeelzaal – Team ouderprogramma’s – Ieder team met eigen aansturing – Geen overleg, zeer weinig samenwerking, eenzijdig beeld van kind of ouders.

Huidige situatie binnen MeanderOmnium – VVE-team – Teamleden breder ingezet – Interne doorgaande lijn ontwikkeld – Protocollen ontwikkeld – Onderdeel van het CJG – Steviger samenwerking met consultatiebureau – Ib’ er

Landelijke Trends Onderzoek heeft de meerwaarde aangetoond van het combineren van centrumgerichte- en gezinsgerichte programma’s Steeds meer aandacht binnen het onderwijs voor ouderbetrokkenheid. Deze trends kunnen een mogelijkheid zijn om naar de gemeente toe financiering te motiveren.

VVE-thuis Het is een éénjarig taalprogramma sluit aan op de thema’s van de VVE-peuterspeelzaal betrokkenheid ouders peuterspeelzaal. interactie ouder en kind. Alleen voor ouders van driejarigen. Activiteiten thuis. Woorden, begrippen en andere leerinhouden komen zowel op het kindercentrum als thuis aan de orde.

Uitleg over VVE-thuismateriaal

Opstapje Het is een tweejarig gezinsprogramma. Goede aansluiting op de basisschool. Expliciet gericht op de interactie tussen ouder en kind Voor peuters tussen de twee en vier jaar. Ouder en kind samen Kennis en vaardigheden kind

Aansluiting peuterspeelzaal Thema’s hetzelfde. Leidster geeft deels uitleg. Ouders meer betrokken en uitwisseling. Ouders betrokken bij elkaar. Opstapjeprogramma: individuele voortgang van het kind.

Betrokkenheid/aanwezigheid ouders VVE-thuis hoort er gewoon bij. Inspanning ouder verwacht. Ouderbijdrage verlagen. Opvoedingsvraag van het gezin uitgangspunt. Ouders die meedoen vergroten netwerk en participeren meer. Voorkeur peuterleidster niet ook VVE-thuis

Werkvorm 1 Uitwisseling: wat werkt nu binnen de diverse organisaties? Wat werkt voor MeanderOmnium? Bij aanvang benoemen en de verwachting uitspreken De vanzelfsprekendheid Stimulerende opties

Werkvorm 2 Houding leidsters: Wat gaat goed? - Wat kan beter?

Hoe doet MeanderOmnium dat: Leidster en begeleidsters vormen één team Een aantal doen beide activiteiten Leidsters zijn op de hoogte van de programma’s Werkbegeleiding gericht op: - Open houding - Er- op-af - Ouders welkom heten/binnenhalen (letterlijk) - Zelf de meerwaarde inzien van ouderbetrokkenheid - Kwaliteit van de ander inzetten

Werkvorm 3 Weerstand bij leidsters/ouders voorbeeld uitspraken: Geen tijd Ouders willen het toch niet Kinderen hebben het niet nodig WAT NU?

Hoe doen wij het Motiverende gespreksvoering Bruggenbouwers inzetten Ouders laten voorlichten door andere ouders Insteken op: ‘hoe kan het wel’ Leidsters meegeven: ’investeer in de relatie voordat je hem nodig hebt’ Pas ‘dwingende drang’ toe Betrekken extern netwerk Vanzelfsprekendheid; totaal pakket