Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren
Wat is het schoolplan Plannen van de school t.a.v. onderwijs van de toekomst Ontwikkeling door degene die het moet uitvoeren Focus
Bouwwerk van het Nederlandse onderwijs stutten? Dit blokje weghalen
onderwijs
3
Wat is goed onderwijs? Persoonlijke ontwikkeling als uitgangspunt Een vaste (beperkte) basis voor elke leerling Aanbod in samenhang/ vakkenintegratie Ruimte voor verdieping en verbreding Meer eigenaarschap
Waarom bestaan wij Waarvoor staan wij Waarheen gaan wij Hoe pakken we het aan
Waarom bestaan wij? Bijdragen aan leren gezond en gelukkig te leven Om een basis te leggen voor een leven lang leren Vanuit eigenaarschap voor eigen leren en leven je toekomst vormgeven Leren harmonisch en duurzaam met elkaar te leven en samen te werken
Kernwaarden Eigenaarschap tonen Ontwikkelen samenwerken
Waarom: Principes of gewoonten
Wat; (vakoverstijgende) vaardigheden Sociale vaardigheid (vanuit de 7 gewoonten) “Leren leren” (eigenaarschap voor eigen leren en voor leren anderen) Denkvaardigheden (met meer aandacht voor de hogere denkvaardigheden) ICT vaardigheden
Wat; leerlijnen en leerdoelen Brede ontwikkeling Taal: lezen, taalvaardigheid, spelling, Engels Rekenen Wereldoriëntatie ; maatschappelijke thema’s en vragen van leerlingen Creativiteit en beweging
Hoe gaan we dat vormgeven Persoonlijke ontwikkeling als uitgangspunt Individueel werken en samenwerken Kind – school – ouder Werken met leerlijnen Inzetten van talenten van leerlingen, leerkrachten, ouders en omgeving Keuzeruimte Leerkracht als coach Integratie tussen vakken en vakoverstijgende vaardigheden (samenhang) Gebruik van ICT
Hoe gaan we dat vormgeven Talenten zien en ruimte geven Prikkelen, aanzetten tot nieuwsgierigheid Een gepersonaliseerde leerreis Een individueel ontwikkelingsplan Coach-/ doelgesprekken Gebruiken van Ipads Veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling Leerling verantwoordt zich (presentaties, portfolio)
Andere rolverdeling
Ontwikkelthema’s Eigenaarschap en samenwerken Leerlingen Meer gepersonaliseerd onderwijs Meer regie over eigen leren Naar maatschappelijke thema’s en vragen van leerlingen als uitgangspunt (vakintegratie) Herkennen en erkennen van talenten (zelf en ander) Keuzeruimte! Leerkrachten Leven en werken volgens 7 gewoonten Werken met SKOMpas in de hand Eigenaarschap voor eigen leren en leren van de school Voeren van doelgesprekken en begeleiden van leren Voeden eigenaarschap ouders Van docent naar coach/ begeleider
ontwikkelthema’s Eigenaarschap en samenwerken Ouders Pro-actief in info vergaren over kind en school Nemen een rol in begeleiden kind Zetten hun talenten in Gebruiken ICT bij invulling rol School Meer geïntegreerd onderwijs Implementeren leerlijnen ICT
O… oo “Het onderwijs op zijn kop?” Zo slecht ging het toch niet ? Wat betekent dat? Ik weet nu wat ik heb! In Beegden???
1947
2035.
Kinderen worden minstens 100 jaar. 2110
Don’t fear change Change fear
Één constante,… de verandering.
Tijd voor beelden
Het Concept Vertrouwen Elk talent wordt gekend Leerling is eigenaar van eigen leerproces Keuze vrijheid voor het kind 21e eeuwse vaardigheden Een gepersonaliseerde leerreis Individueel ontwikkelingsplan Elke 6 weken coachgesprek Ieder kind een iPad (24/7) Veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling Een virtuele en een fysieke school
Organisatie Stamgroepen tussen 20 en 30 lln (leeftijdsverschil t/m 3jr) In stamgroep bij start, bij lunch en einde schooldag Stamgroepleerkracht als coach Betrokkenheid ouders Elke leerling een IOP met elke 6 weken update Ateliers en workshops
De fysieke school Taal atelier Reken atelier Wereld atelier Project atelier Creatief atelier Speel atelier Techniek atelier
Mogelijke workshops Presentatie van een leerkracht Presentatie van een leerling Presentatie van een ouder of extern deskundige Instructie door leerkracht met eventueel een verwerking Begeleide inoefening Inloopuur workshop specialist Een eerder opgenomen workshop
Rol van de leerkracht Stamgroep Leerkracht Coach Specialist
Het stilteplein In deze ruimte is een grote groep kinderen zelfstandig en stil aan het werk Toezicht richt zich op werksfeer en activiteiten, geen inhoudelijke begeleiding
Organisatie van het onderwijs Alle ruimtes en alle werkvormen kunnen over de hele dag gepland worden De leerling plant (samen met de ouders) zijn eigen dag in De leerkracht/coach kan activiteiten voor de leerling verplicht stellen en voor de leerling inplannen De leerkrachten plannen de eigen workshops in Om deze organisatie praktisch uitvoerbaar te maken is sCoolTool ontwikkeld
Leergesprekken Gebruik makend van kerndoelen Gebruik makend van leerlijnen Gebruik makend van portfolio Samenspraak (driehoek; leerling, ouders, leerkracht)
Virtuele en Fysieke school Stamgroepen Persoonlijke en Sociale ontwikk. Stilteplein Ipads Steve Jobs apps En tools Ruimte voor Eigen planning Ateliers en workshops Gesprekken
En nu?
Tijd voor een reflectie