Schoolplan 2016-2020 Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Realisatie kindcentrum
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
BattleBots The school battle.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Werken met ontwikkelingsplannen
Actieonderzoek instructietafel.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Onderwijs op de Masten in
Informatieavond groep 5
Een kijkje in de keuken…..
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
IPC Nederland.
“TOP lessen Schrijverke” Informatieavond 23 juni 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Informatieavond groep 5 Welkom! Omdat ieder kind anders is.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Jaarplan Informatieavond “School Ondernemings Plan ”
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
23 maart 2017 profilering.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Samenlevingsschool / KC
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Presentatie Inspectie - Bezoek
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren

Wat is het schoolplan Plannen van de school t.a.v. onderwijs van de toekomst Ontwikkeling door degene die het moet uitvoeren Focus

Bouwwerk van het Nederlandse onderwijs stutten? Dit blokje weghalen

onderwijs

3

Wat is goed onderwijs? Persoonlijke ontwikkeling als uitgangspunt Een vaste (beperkte) basis voor elke leerling Aanbod in samenhang/ vakkenintegratie Ruimte voor verdieping en verbreding Meer eigenaarschap

Waarom bestaan wij Waarvoor staan wij Waarheen gaan wij Hoe pakken we het aan

Waarom bestaan wij? Bijdragen aan leren gezond en gelukkig te leven Om een basis te leggen voor een leven lang leren Vanuit eigenaarschap voor eigen leren en leven je toekomst vormgeven Leren harmonisch en duurzaam met elkaar te leven en samen te werken

Kernwaarden Eigenaarschap tonen Ontwikkelen samenwerken

Waarom: Principes of gewoonten

Wat; (vakoverstijgende) vaardigheden Sociale vaardigheid (vanuit de 7 gewoonten) “Leren leren” (eigenaarschap voor eigen leren en voor leren anderen) Denkvaardigheden (met meer aandacht voor de hogere denkvaardigheden) ICT vaardigheden

Wat; leerlijnen en leerdoelen Brede ontwikkeling Taal: lezen, taalvaardigheid, spelling, Engels Rekenen Wereldoriëntatie ; maatschappelijke thema’s en vragen van leerlingen Creativiteit en beweging

Hoe gaan we dat vormgeven Persoonlijke ontwikkeling als uitgangspunt Individueel werken en samenwerken Kind – school – ouder Werken met leerlijnen Inzetten van talenten van leerlingen, leerkrachten, ouders en omgeving Keuzeruimte Leerkracht als coach Integratie tussen vakken en vakoverstijgende vaardigheden (samenhang) Gebruik van ICT

Hoe gaan we dat vormgeven Talenten zien en ruimte geven Prikkelen, aanzetten tot nieuwsgierigheid Een gepersonaliseerde leerreis Een individueel ontwikkelingsplan Coach-/ doelgesprekken Gebruiken van Ipads Veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling Leerling verantwoordt zich (presentaties, portfolio)

Andere rolverdeling

Ontwikkelthema’s Eigenaarschap en samenwerken Leerlingen Meer gepersonaliseerd onderwijs Meer regie over eigen leren Naar maatschappelijke thema’s en vragen van leerlingen als uitgangspunt (vakintegratie) Herkennen en erkennen van talenten (zelf en ander) Keuzeruimte! Leerkrachten Leven en werken volgens 7 gewoonten Werken met SKOMpas in de hand Eigenaarschap voor eigen leren en leren van de school Voeren van doelgesprekken en begeleiden van leren Voeden eigenaarschap ouders Van docent naar coach/ begeleider

ontwikkelthema’s Eigenaarschap en samenwerken Ouders Pro-actief in info vergaren over kind en school Nemen een rol in begeleiden kind Zetten hun talenten in Gebruiken ICT bij invulling rol School Meer geïntegreerd onderwijs Implementeren leerlijnen ICT

O… oo “Het onderwijs op zijn kop?” Zo slecht ging het toch niet ? Wat betekent dat? Ik weet nu wat ik heb! In Beegden???

1947

2035.

Kinderen worden minstens 100 jaar. 2110

Don’t fear change Change fear

Één constante,… de verandering.

Tijd voor beelden

Het Concept Vertrouwen Elk talent wordt gekend Leerling is eigenaar van eigen leerproces Keuze vrijheid voor het kind 21e eeuwse vaardigheden Een gepersonaliseerde leerreis Individueel ontwikkelingsplan Elke 6 weken coachgesprek Ieder kind een iPad (24/7) Veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling Een virtuele en een fysieke school

Organisatie Stamgroepen tussen 20 en 30 lln (leeftijdsverschil t/m 3jr) In stamgroep bij start, bij lunch en einde schooldag Stamgroepleerkracht als coach Betrokkenheid ouders Elke leerling een IOP met elke 6 weken update Ateliers en workshops

De fysieke school Taal atelier Reken atelier Wereld atelier Project atelier Creatief atelier Speel atelier Techniek atelier

Mogelijke workshops Presentatie van een leerkracht Presentatie van een leerling Presentatie van een ouder of extern deskundige Instructie door leerkracht met eventueel een verwerking Begeleide inoefening Inloopuur workshop specialist Een eerder opgenomen workshop

Rol van de leerkracht Stamgroep Leerkracht Coach Specialist

Het stilteplein In deze ruimte is een grote groep kinderen zelfstandig en stil aan het werk Toezicht richt zich op werksfeer en activiteiten, geen inhoudelijke begeleiding

Organisatie van het onderwijs Alle ruimtes en alle werkvormen kunnen over de hele dag gepland worden De leerling plant (samen met de ouders) zijn eigen dag in De leerkracht/coach kan activiteiten voor de leerling verplicht stellen en voor de leerling inplannen De leerkrachten plannen de eigen workshops in Om deze organisatie praktisch uitvoerbaar te maken is sCoolTool ontwikkeld

Leergesprekken Gebruik makend van kerndoelen Gebruik makend van leerlijnen Gebruik makend van portfolio Samenspraak (driehoek; leerling, ouders, leerkracht)

Virtuele en Fysieke school Stamgroepen Persoonlijke en Sociale ontwikk. Stilteplein Ipads Steve Jobs apps En tools Ruimte voor Eigen planning Ateliers en workshops Gesprekken

En nu?

Tijd voor een reflectie