Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: https://www.klasse.be/29571/hoe-praat-je-met-je- leerlingen-over-terreur-en-geweld/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Busramp in Zwitserland
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitslag enquête over online pesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
presentatie NPV 10 oktober 2012
Verborgen vormen van pesten
door: Roderick Juffermans
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Communicatief gedrag + / -
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Tips voor een vlotte start!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Wij hebben een hart voor iedereen
Communicatie en dementie
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom op onze ouderochtend
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Rauw en troosten.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Overval wat nu?.
Online-moraalpolitie
Wat doe jij?.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Transcript van de presentatie:

Terreur in de klas

Eerst een minuut stilte.

Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/

Luister vooral Elk kind is anders en gaat op zijn eigen manier met heftig nieuws om. Stel daarom vragen en laat kinderen vooral zelf vertellen. Wat hebben ze gezien, gehoord en gelezen? Wat vinden ze ervan? Vertrek ook vanuit hun behoeftes: willen ze praten, meer informatie, met hun gevoelens aan de slag, zwijgen…?

Geef emoties een plek Het is logisch dat kinderen verdrietig, boos of angstig zijn. En het is belangrijk dat ze die gevoelens kunnen uiten. Dat kan door over het nieuws te praten, te tekenen of te schrijven. Zo geven kinderen de gebeurtenissen een plek. Spreek islamitische kinderen niet aan op hun moslim zijn. IS en AL Qaeda zijn niet representatief voor de moslimwereld. Laat ze eventueel vertellen over reacties, menslievende boodschappen en initiatieven van andere moslims.

Benadruk de zeldzaamheid Druk kinderen op het hart dat een aanslag als deze bijna nooit voorkomt, en dat het mede daarom groot nieuws is waar iedereen over praat. Daardoor krijgen kinderen misschien het idee dat het overal gevaarlijk kan zijn. Stel ze gerust dat ze zich veilig mogen voelen.

Blijf bij de feiten Kinderen zijn nieuwsgierig en willen vaak heel praktische dingen weten.Beantwoord alleen de vragen die kinderen stellen. Geef eerlijke antwoorden. Maak het niet dramatischer dan het is, maar ook niet minder erg. Je leerlingen hoeven niet alle gruwelijke details te weten.

Benoem ook positieve dingen Vertel dat hulpverleners de slachtoffers helpen, dat de politie er alles aan doet om de daders te pakken en te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt. Benadruk datbijna alle mensen op de wereld boos zijn over de aanslagen. Presidenten, koningen, vluchtelingen, boeddhisten, moslims, katholieken en de buurvrouw.

Bijvoorbeeld:

Speel een positieve rol Wees terughoudend met het bekijken en delen van (gewelddadige) beelden. Als kinderen geconfronteerd worden met onrecht, willen ze vaak iets doen en hun stem laten horen. Ze kunnen een tekening maken of een verhaal schrijven of een reactie posten op social media. Ook helpt het om te zien of horen wat andere kinderen vinden, bijvoorbeeld tijdens een klasgesprek of op tv.

Doe ook iets vrolijks Vergeet niet dat er ook veel leuke dingen zijn om te doen of aan te denken. En stel je kinderen gerust dat dat ook mag. Doe een spelletje, kijk een leuke film, vertel een vrolijk verhaal en geef elkaar een knuffel.

Aanvulling

Ken je eigen gevoelens Wees hier eerlijk over, maar weet ook dat je hier een grote invloed kan hebben. Probeer dus zelf ook kalm te blijven. Je hoeft niet op alles een antwoord te hebben. Dit eerlijk zeggen is even belangrijk.

En ook: Waarschuw hen voor hoaxes – valse verhalen – op het net. Bijvoorbeeld:

Bij tieners kan de discussie soms oplopen… Denk aan Jongeren en Maatschappij -> zwart-wit denken

Hoe praat je met jongeren over controversiële thema’s? jongeren-over-controversiele-themas/

Hoe praat je met jongeren over controversiële thema’s? Creëer een veilig, respectvol klimaat in je klas Bereid je goed voor Ga na wat je leerlingen al weten of hebben ervaren Geef informatie en verzamel de vragen die er nog zijn Help leerlingen de verbinding te maken tussen de gebeurtenis en hun eigen leven Geef leerlingen de kans om onderzoek te voeren

Hoe praat je met jongeren over controversiële thema’s? Laat je leerlingen een eigen mening vormen Bewaak voortdurend de toon en de sfeer van het gesprek Leg de verbinding met thuis Laat leerlingen ‘iets’ doen Goed discussiëren in een klas oefen je voortdurend

En vooral: zorg goed voor elkaar