Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Innovatief leren met behulp van ICT
E-learning Kwaliteitscriteria
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Visiecirkel organiseren leren
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
Voortgangsgesprek fase 1
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
Kwesties rond ict verbonden
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Evaluatie Leerlijnen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Docentvaardigheden ICT
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Gepersonaliseerd leren
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren

!

Start Starten vanuit didactische aspecten: constructive alignment

Start Starten vanuit didactische aspecten: constructive alignment Optimale leerervaring nastreven

Optimale leerervaring Teaching presence Social presence Alle activiteiten van de docent om studenten de leerdoelen te laten behalen Actief betrokkenheid bij: leerstof: kritisch denken construeren betekenis reflectie communicatie leerstof Actieve samenwerking met peers Communicatie: sociaal / emotioneel Reguleren van leren Ondersteuning Communicatie Realiseren Leerklimaat Cognitive presence Didactisch model: Community of Inquiry. Leeractiviteiten om een optimaal leerklimaat/leerrendement te verkrijgen. Engagement with participants Engagement with content Engagement with re goals/direction

Blended leeractiviteiten Teaching presence Social presence Attractieve leerinhoud met oog voor design for all Cognitive presence Community of Inquirybasis voor concretisering blended leren ( digitale) werkvormen en hulpmiddelen om -samen te werken -te communiceren (digitale) vormen om feedback te geven Tools om te structureren (digitale) middelen om leerstof te verwerken Toets en opvolging software (digitale) werkvormen en hulpmiddelen bij contactmomenten (digitale ) werkvormen bevorderen leerklimaat Engagement with participants Engagement with content Engagement with re goals/direction Opvolging software

Leeractiviteiten: stel zelf je blend samen a.d.v. deze criteria 30% 79% Face to face Synchroon Weinig technologie Individueel Gestuurd Op afstand Asynchroon Veel technologie Samenwerken Zelfsturend Blended leren: tussen 30% en 79% technologie

tijdsaspect Welke leeractiviteiten verwacht je i.f.v. beoogde leerdoelen? Situeer de leeractiviteiten binnen de drie sferen van Community of Inquiry Welke leeractiviteiten doe je -buiten contactmomenten? -tijdens contactmomenten?

Meerwaarde Inspelen op 21st century skills Flexibele leeromgevingen aanbieden voor een divers publiek (design for all) Studenten activeren Uitdagende en authentieke leeromgevingen Inspelen op hogere cognitieve vaardigheden

Goede overzichtssites Symbaloo overzicht digitale tools

18 Activerende werkvormen zonder digitale hulpmiddelen Brainstormen, vragen stellen op digitaal bord Padlett Stemsystemen Mentimeter: poll everywhere Toets systeem Socrative Ideeën verzamelen Tricider, stickey moose Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Webinar Of video conferentie Alle activiteiten van de docent om studenten de leerdoelen te laten behalen Engagement with re goals/direction Teaching presence

Leerpaden, modules met oog voor design for all (beeld, geluid, kleur, structuur) Toledo, Weebly, Blendspace, PowerPoint Video Opname studio op verschillende campussen Zelf Video maken zelf Via Powerpoint, Office Mix, Screencast-omatic,, Camtasia, Bbflashback, … Digitale oefeningen, test jezelf, formatieve toetsing Toledo, Learning apps, Teach/Woordjesleren.nl Structureren Mindmapping, Concept mapping software Cognitive presence, Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Actief betrokkenheid bij: leerstof: kritisch denken construeren betekenis reflectie communicatie leerstof Engagement with content

Blog Blogger, Wordpress Portfolio Toledo, Weebly, Wordpress Office 365 Wiki wikispaces Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Skype Facebook Discussieforum Peerfeedback Social presence ( digitale) werkvormen en hulpmiddelen om -samen te werken -te communiceren Engagement with participants

Hulp nodig ? Weebly: hoe maak ik een OPO? Vraag ondersteuning coaching aan Rita Van Den Bruaene of Ann-Sofie Vanoverstijns Of je onderwijsondersteuner