Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren
!
Start Starten vanuit didactische aspecten: constructive alignment
Start Starten vanuit didactische aspecten: constructive alignment Optimale leerervaring nastreven
Optimale leerervaring Teaching presence Social presence Alle activiteiten van de docent om studenten de leerdoelen te laten behalen Actief betrokkenheid bij: leerstof: kritisch denken construeren betekenis reflectie communicatie leerstof Actieve samenwerking met peers Communicatie: sociaal / emotioneel Reguleren van leren Ondersteuning Communicatie Realiseren Leerklimaat Cognitive presence Didactisch model: Community of Inquiry. Leeractiviteiten om een optimaal leerklimaat/leerrendement te verkrijgen. Engagement with participants Engagement with content Engagement with re goals/direction
Blended leeractiviteiten Teaching presence Social presence Attractieve leerinhoud met oog voor design for all Cognitive presence Community of Inquirybasis voor concretisering blended leren ( digitale) werkvormen en hulpmiddelen om -samen te werken -te communiceren (digitale) vormen om feedback te geven Tools om te structureren (digitale) middelen om leerstof te verwerken Toets en opvolging software (digitale) werkvormen en hulpmiddelen bij contactmomenten (digitale ) werkvormen bevorderen leerklimaat Engagement with participants Engagement with content Engagement with re goals/direction Opvolging software
Leeractiviteiten: stel zelf je blend samen a.d.v. deze criteria 30% 79% Face to face Synchroon Weinig technologie Individueel Gestuurd Op afstand Asynchroon Veel technologie Samenwerken Zelfsturend Blended leren: tussen 30% en 79% technologie
tijdsaspect Welke leeractiviteiten verwacht je i.f.v. beoogde leerdoelen? Situeer de leeractiviteiten binnen de drie sferen van Community of Inquiry Welke leeractiviteiten doe je -buiten contactmomenten? -tijdens contactmomenten?
Meerwaarde Inspelen op 21st century skills Flexibele leeromgevingen aanbieden voor een divers publiek (design for all) Studenten activeren Uitdagende en authentieke leeromgevingen Inspelen op hogere cognitieve vaardigheden
Goede overzichtssites Symbaloo overzicht digitale tools
18 Activerende werkvormen zonder digitale hulpmiddelen Brainstormen, vragen stellen op digitaal bord Padlett Stemsystemen Mentimeter: poll everywhere Toets systeem Socrative Ideeën verzamelen Tricider, stickey moose Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Webinar Of video conferentie Alle activiteiten van de docent om studenten de leerdoelen te laten behalen Engagement with re goals/direction Teaching presence
Leerpaden, modules met oog voor design for all (beeld, geluid, kleur, structuur) Toledo, Weebly, Blendspace, PowerPoint Video Opname studio op verschillende campussen Zelf Video maken zelf Via Powerpoint, Office Mix, Screencast-omatic,, Camtasia, Bbflashback, … Digitale oefeningen, test jezelf, formatieve toetsing Toledo, Learning apps, Teach/Woordjesleren.nl Structureren Mindmapping, Concept mapping software Cognitive presence, Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Actief betrokkenheid bij: leerstof: kritisch denken construeren betekenis reflectie communicatie leerstof Engagement with content
Blog Blogger, Wordpress Portfolio Toledo, Weebly, Wordpress Office 365 Wiki wikispaces Info: Symbaloo blended leren: Symbaloo blended leren Skype Facebook Discussieforum Peerfeedback Social presence ( digitale) werkvormen en hulpmiddelen om -samen te werken -te communiceren Engagement with participants
Hulp nodig ? Weebly: hoe maak ik een OPO? Vraag ondersteuning coaching aan Rita Van Den Bruaene of Ann-Sofie Vanoverstijns Of je onderwijsondersteuner