Freinetschool de Zwierezwaai
Verhuis nieuwe locatie. Bosje op de speelplaats. Kampen bouwen. Klasraad : voorstel : Kunnen we ons eigen kamp bouwen?
DEEL 1 : TECHNIEKPASPOORT INVULLEN. Behoefte/probleemstelling Criteria opstellen Ontwerpen Realiseren In gebruikname Evalueren
DEEL 2 : IN HET PARK KAMPEN GAAN SJORREN.
Behoefte/probleemstelling : Wij willen een permanent kamp op de speelplaats voor de 3 de graad. We willen een boomhut maken. Leerronde over benodigdheden => Wij hebben niet genoeg geld in de klaskassa. We moeten iets organiseren om geld in het laatje te brengen.
DEEL 4 : DE VERKOOP. Op zoek naar recepten. Recept kiezen => cupcakes Hoeveelheden aanpassen in verhoudingstabellen (wis) Ingrediënten kopen (wis) Ingrediënten afwegen (wis + gebruik digitale weegschaal) Deeg maken + bakken + glazuur maken (Techniek maken en gebruiken) Affiches maken (Ne) Verkoop (wis) Winst? Verlies? (wis) Uitgaven en inkomsten invullen in Excel file door penningmeester
Criteria opstellen
CRITERIA BOOMHUT 1. Alle leerlingen van de klas moet er in kunnen. 2. water- en winddicht 3. Min. 1m boven de grond. 4. De voeten mogen niet door het platform steken. 5. We mogen ons niet bezeren aan splinters. 6. Je moet gemakkelijk naar boven en naar beneden kunnen. 7.Het moet een dak, 4 muren, 3 ramen en een deur hebben. 8. Het moet kunnen verlicht worden. 9. Goedkoop, roestvrij, goed geïsoleerd 10. De hut moet via een systeem in verbinding staan met de speelplaats. 11. (Minstens 1x in de pers komen)
PLANNING MAKEN ‘Werfbezoek’ Experten contacteren van buitenaf Experten zoeken binnen de school via vacature
INFO ZOEKEN Boeken en afbeeldingen zoeken Afbeeldingen observeren met de kijkwijzer Bevindingen bespreken in de ronde A.d.h.v. de observatie maquettes bouwen, boomhut ontwerpen.
UITSTAP NAAR DE EXPERTS
MAQUETTE Oppervlakteberekening Omstructureren Ontvouwingen van kubus en balk Werken met lijmpistool, snoeischaar 3D tekenen op PC
ONTWERP KIEZEN DAT HET MEEST AANSLUIT BIJ ONZE CRITERIA
PRIJZEN VERGELIJKEN VAN VERSCHILLENDE MATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN We moeten de best mogelijke deal sluiten. Daarna gaan we over tot de aankoop.
BOOMHUT BOUWEN MET EXPERTS Criteria bijstellen + toevoegen
DEEL 6 : HET KAMPFEEST