Tekstbegrip en receptie in onder- en bovenbouw Odysseus maakt de Cycloop blind (detail van een miniatuur uit Christine de Pizan – Het boek van de koningin, c. 1410)
1. VOOR HET LEZEN: TEKSTORIËNTATIE Tekstbegrip en receptie
Leesfasen en doorwerking Voor het lezenTijdens het lezenNa het lezen Gericht op: Hele tekst Doel: overzicht van globale inhoud van de tekst Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptie- uiting Docent: richt zich op de globale inhoud van de gehele tekst
(On)geschikt?
Vorm I: raster Geschikt voor afbeeldingen waar veel op te zien is. Manier om leerlingen beter naar details te laten kijken De werken van Jason (miniatuur, Frankrijk, 15 e eeuw)
IaIIIIIIVb c d
Vorm II: DDU (denken-delen-uitwisselen) Denken (individueel): Het verhaal van Hero en Leander valt uiteen in drie scènes. Omschrijf na het zien van de afbeeldingen per scène wat er gebeurt
HERO EN LEANDER Scène 1
Scène 2 HERO EN LEANDER
Scène 3 HERO EN LEANDER
Denken (individueel): Het verhaal van Hero en Leander valt uiteen in drie scènes. Omschrijf na het zien van de afbeeldingen per scène wat er gebeurt. Het verhaal van Hero en Leander valt uiteen in drie scènes. Omschrijf na het zien van de afbeeldingen per scène wat er gebeurt. Delen (in tweetallen): Vergelijk jouw ideeën met die van je gesprekspartner. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Uitwisselen (klassikaal): Wat is de globale inhoud van het verhaal van Hero en Leander? Wat zien we hiervan terug in de tekst? Vorm II: DDU (denken-delen-uitwisselen)
Tekstbegrip en receptie 2. TIJDENS HET LEZEN: TEKSTONTSLUITING
Leesfasen en doorwerking Voor het lezenTijdens het lezenNa het lezen Gericht op: Hele tekst Gericht op: Tekstpassages Doel: overzicht van globale inhoud van de tekst Doel: samenvatten van de inhoud van een tekstpassage Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptieuiting Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptieuiting Docent: richt zich op de globale inhoud van de gehele tekst Docent: richt zich op de exacte inhoud van een tekstpassage
Vorm III: samenvatten Leerlingen geven aan wat ze op de afbeelding van de tekstinhoud terugzien (bij voorkeur op basis van citaten) Gebruik hiervoor ook afbeeldingen uit de lesmethode Bij Pallas hoofdstuk 2 t/m 5 Sarcofaag met de werken van Herakles (Mantua, Palazzo Ducale, ca. 170 AD)
Tekstbegrip en receptie 3. NA HET LEZEN: TEKSTEVALUATIE EN - REFLECTIE
Leesfasen en doorwerking Voor het lezenTijdens het lezenNa het lezen Gericht op: Hele tekst Gericht op: Tekstpassages Hele tekst of tekstpassage Doel: overzicht van globale inhoud van de tekst Doel: samenvatten van de inhoud van een tekstpassage Doel: Evaluatie van en reflectie op de tekst Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptieuiting Keuzecriterium: Keuzecriteria: verschillen (en overeenkomsten) tussen tekstinhoud en receptieuiting expliciete keuzes kunstenaar Docent: richt zich op de globale inhoud van de gehele tekst Docent: richt zich op de exacte inhoud van een tekstpassage Docent: richt zich op de tekstinterpretatie van de kunstenaar en de mogelijke redenen daarvoor
Hero and Leander (Daniel Mackie, 2011)
Vorm IV: vrije ruimte De opdracht richt zich op “lege plekken” in de tekst Focus docent: wat toont de kunstuiting wel en de tekst niet en vice versa?
In onderstaande tekst onderwijst (instruit) Daedalus zijn zoon (natum) Icarus. Ovidius heeft Icarus hiervoor als puer ignarus getypeerd. Instruit et natum medioque ut limite curras, Icare, ait moneo, ne, si demissior ibis, 205unda gravet pennas, si celsior, ignis adurat: Inter utrumque vola. Nec te spectare Booten aut Helicen iubeo strictumque Orionis ensem: me duce carpe viam! Pariter praecepta volandi tradit et ignotas umeris accommodat alas. 210Inter opus monitusque genae maduere seniles, et patriae tremuere manus; Daedalus geeft zijn zoon nog enige kussen en vervolgens vliegen ze weg. Opdracht: 1.Noteer hoe Daedalus en Icarus door de drie kunstenaars weergegeven zijn. Citeer bij Ovidius de betreffende tekstelementen. 2.Geef iedere afbeelding een duidelijke titel. 3.Welke afbeelding komt het sterkst overeen met de tekst van Ovidius? Onderbouw je antwoord met tekstelementen uit de betreffende passage. Canova ( ) Leighton (ca.1869) geïnspireerd op: Interaktive Fachdidaktik Latein (2011)
Vorm IV: vrije ruimte De opdracht richt zich op “lege plekken” in de tekst Hier: uiterlijk, leeftijd en karakter Daedalus en Icarus reactie Icarus op waarschuwingen van Daedalus Canova ( ) Leighton (ca.1869)
Samenvattend Voor het lezenTijdens het lezenNa het lezen Gericht op: Hele tekst Gericht op: Tekstpassages Gericht op: Hele tekst of tekstpassage Doel: overzicht van globale inhoud van de tekst Doel: samenvatten van de inhoud van een tekstpassage Doel: Evaluatie van en reflectie op de tekst Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptieuiting Keuzecriterium: zo groot mogelijke overeenkomst tussen tekstinhoud en receptieuiting Keuzecriteria: verschillen (en overeenkomsten) tussen tekstinhoud en receptieuiting expliciete keuzes kunstenaar Docent: richt zich op de globale inhoud van de gehele tekst Docent: richt zich op de exacte inhoud van een tekstpassage Docent: richt zich op de tekstinterpretatie van de kunstenaar en de mogelijke redenen daarvoor