AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Harmonisatieplannen kabinet
REA en kleine gemeenten
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Zorgen in de basisschool
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4

bao scholen gekoppeld aan COA centrum bao scholen die een eerste opvang verzorgen

allemaal hun eigen verhaal Achtergrond, schoolhistorie, moedertaal

Doel Primair Secundair

Uitgangspunt centrale opvang van nieuwkomers is beter voor de nieuwkomers én voor de reguliere basisscholen in de omgeving vervolgonderwijs

Nu 11 april 2016

Nu 1. School a. Nieuwkomers in de reguliere basisschool (type 4): Vanuit krimp :”Dat kunnen wij wel!”. Iedereen vindt het wiel uit Handelingsverlegenheid (frustratie) bij leerkrachten OPP? Verlies van effectieve onderwijstijd Gedragsproblemen bij nieuwkomerskinderen In welke groep? 7 en 8 jarigen in kleuterklas Angst voor trauma’s

Nu 1. School b. Nieuwkomers in de nieuwkomersvoorziening (type 1,2,3 ): Kwaliteit bestaande – kwaliteit nieuwe voorzieningen Iedereen vindt het wiel uit Niet alle kinderen ingeschreven (type 3) OPP! Duiventil Huisvesting 40 of 60 weken?

Nu 2. Bestuur Eén bestuur draait voor alle kosten op; stuurt vooral op leerlingenaantallen en geld. Eén bestuur loopt personele risico’s Besturen maken zelden afspraken over de inhoudelijke kwaliteit Problemen met doorstroom naar scholen in de wijk, qua plaatsing & qua aansluiting leerlijn

Nu 3. SWV Eerste jaar niet. Ondersteuning aan nieuwkomers: ‘basisondersteuning’ of ‘extra ondersteuning’? Meerjaren expertise in ondersteuningsplan? Financiën?

Nu 4. Gemeente Sturen of ondersteunen? Welk budget zetten wij waar voor in? NOAT, Onderwijs achterstanden beleid, VVE, vervoer? Taakstelling Huisvesting (COA onderhandeling OHBA)

Nu 5. OCW Ondersteunen door maatwerk financiën Aanpassen financiële regelingen (10 februari & 1 april 2016) Inventariseren problemen Aanbod dragen personele lasten Vliegende keep Adopteer een school

Nu Kwaliteit Bestuurders wel betrokken maar nog te weinig sturend op kwaliteit Blik op het nu door continu veranderen, geen reflectie op lange termijn Inhoudelijke versterking is afhankelijk van externen “Directie en besturen zijn aan zet bij de versterking van de kwaliteit van het onderwijs en de inrichting van een systeem van kwaliteitszorg. Uiteraard is het hierbij niet efficiënt als elke voorziening het wiel zelf uitvindt. Leren van elkaar en met elkaar op landelijk of regionaal niveau is een interessantere optie.”

Nu Financiën (DUO) drempel van 4 vreemdelingen, 10 asielzoekers-/statushouderskinderen stuurt aan op clustering

Nu Gebrek aan verbinding en continuïteit waarborging Hoe?

Toekomst als uitdaging Van school niveau naar regionaal niveau. Regionale visieontwikkeling op gezamenlijke aanpak van nieuwkomers onderwijs; SWV Passend Onderwijs maakt beleid voor positionering nieuwkomersvoorziening/onderwijs in ondersteuningsplan; Regionale aanpak voor PO, VO en MBO/HBO in verbinding; Regionale aanpak in verbinding met externe partners en gemeenten; Onderzoek naar en ontwikkelen van meerjaren materialen die ook op basisscholen ingezet kunnen worden waardoor doorgaande lijn in continuïteit van onderwijs kan ontstaan; Longitudinaal onderzoek naar effecten van onderwijs (cat. 1, 2, 3, 4,) aan nieuwkomers, integratie, arbeidsmarkt c.q. maatschappelijk succes met terugkoppeling naar onderwijs.

Pleidooi voor regionale toekomstvisie Besturen, SWV Passend Onderwijs, gemeenten (ondersteund door OCW vanwege financiën) gaan voor convenant: Gezamenlijke verantwoordelijkheid uitgewerkt vanuit regionale visie, afspraken en regionale aanpak voor opvang nieuwkomers. Minimaal benodigde financiën voor de bekostiging van personeel, huisvesting en middelen van een nieuwkomersvoorziening Regionaal bundelen van expertise, delen van expertise, continuïteit waarborging van expertise centra en ook continuïteit implementeren in doorgaande onderwijsaanbod.

Kortom Heldere afspraken in de regio over welke scholen eerste opvang en vervolgopvang kunnen bieden en welke (extra) ondersteuning zij daarbij kunnen krijgen, zijn belangrijk voor een ononderbroken schoolloopbaan van nieuwkomers. Door goede organisatie in de regio, met helderheid van verantwoordelijkheden gaat het lukken om meer onderwijskwaliteit te bieden door eerder aan te sluiten bij onderwijsbehoeften van nieuwkomers op de reguliere (basis)school. Dit voorkomt mogelijk schooluitval of onderpresteren op later leeftijd.

& “Winnen doe je met z’n allen!”

Bronnen: 1)De kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers, type 1 en 2, Evaluatie van de kwaliteit van AZC-scholen, relatief zelfstandige en grotere nieuwkomersvoorzieningen, Juni 2015, Inspectie van het Onderwijs, Arnold Jonk 2)De kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers, type 3, Evaluatie van de kwaliteit van basisscholen met een of twee nieuwkomersklassen, Juni 2015, Inspectie van het Onderwijs, Arnold Jonk 3)