Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
3-jarigen in het basisonderwijs
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Wat is Passend Onderwijs
Vergoedingsregeling dyslexie
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Van de juridisch dienstverlener
Uw gemeente & mensen met een verstandelijke beperking Welkom!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
De VOA en schuldhulpverlening
PEPPER Persistent Ear Problems, Providing Evidence for Referral Ontwikkeling van een case-finding instrument voor kinderen met OM 20 september 2011 W.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Een prachtige kans voor uw kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Financiering van de zorg
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
In peuterspeelzalen en kinderopvang
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Consultatief logopedisch spreekuur
Betrokken ouder, tevreden ouder
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Hoe volgen wij onze kinderen?
JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen
Ondervoeding op de kaart
JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen
Transcript van de presentatie:

Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur

Waar? Op voor- en vroegschoolse voorzieningen in Eijsden-Margraten: 10 kinderdagverblijven - elk 7 uur, 7 (voorheen 8) peuterspeelzalen – elk 14 uur 11 basisscholen – naar grootte; in totaal 343 uur. Totale werkomvang op jaar basis: 570 uur.

Wie? Twee logopedisten: Mevr. Kitty ter Doest Dhr. Jo van Gelder

Welke logopedische ondersteuning? Screening en eventueel nader diagnostisch onderzoek van kinderen op (twee- en) drie-jarige leeftijd en basisschoolkinderen in en leerjaar 1 en 2. Training on the job van leidsters en leerkrachten bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van kinderen met taalontwikkelingsproblemen Die een belemmering voor de schoolloopbaan kunnen vormen en door KDV/PSZ of basisschool kunnen worden opgeheven. Anders verwijzing

Dus NIET Behandeling door O2 logopedist zelf Indien nodig dan doorverwijzing plaats naar particuliere logopedie of andere instellingen

Werkwijze Volgens vast protocol Regelmatig, geplande contacten Met aandacht voor vereiste toestemming van ouders voor bepaalde onderzoeken. Handelingsmogelijkheden en verantwoordelijkheden van KDV, PSZ en basisschool zijn uitgangspunt : Instelling geeft zelf prioriteiten aan Eigenaarschap Dossier vorming op instelling

Protocol schets

Bij hoeveel kinderen ( ) in de PSZ’n?

Bij hoeveel kinderen ( ) in de KDV’n?

Bij hoeveel kinderen ( ) in de basisscholen?

Wat leveren al deze inspanningen op? Vroegtijdige onderkenning van risico’s op taal- spraak achterstanden die de schoolloopbaan kunnen belemmeren. = directe hulp Vergroting van de bekwaamheid in signalering en begeleiding bij de professionals in de KDV’n PSZ’n en de basisscholen. = kwaliteitsverbetering

En helpt dat onze kinderen? Dat zou bijvoorbeeld blijken als: Het aantal kinderen dat in de psz hulp nodig heeft kleiner wordt als ze in de basisschool komen. Het aantal problemen bij de onderzochte kinderen afneemt. Leidsters en leerkrachten steeds efficiënter de (risico’s op) taalachterstanden weten te signaleren en weten te tackelen. Echter: de aannames zijn evident maar: Vragen systematisch onderzoek En daarom uitbreiding van de opdracht aan O2

Blijven investeren in schoollogopedie? Goede taalbeheersing is voorwaarde voor een kansrijke schoolloopbaan Het verslag toont aan dat ook in een gemeente met weinig achterstand problematieken de taalontwikkeling van jonge kinderen meer aandacht vraagt dan verwacht. Vroege signalering en begeleiding van risico’s op taalachterstanden is in het algemeen effctief gebleken en werkt kosten besparend + vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen. Leidsters en leerkrachten dreigen inmiddels overbelast te worden door de veelheid van taken

Gaan voor- en vroegschoolse investeringen renderen?