Meer dan een druppel… Hoe meet je de economische impact van toerisme in een regio? … over methoden en toepassingen Jeroen Klijs & Diana Korteweg Maris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
FRIESE HOUTWALLEN SEM: SOCIALE MONITORING Lectoraat in Service Studies: duurzaam gedrag 7/9/20141 |
Transport en Infrastructuur
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
EER Economische Effect Rapportage
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Doelstellingen formuleren
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
6 stappen in Risico management
Presenteren en communiceren
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Marketing Coen van Wetering
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Hartelijk welkom! #KCKT. Opening De heer S.J. Heijning Gedeputeerde Recreatie en Toerisme Provincie Zeeland.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Nationaal Water Model – wat is het is en waarvoor is het te gebruiken? Mark Bruinsma / Jeroen Ligtenberg (Rijkswaterstaat)
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
SROI in Oost Nederland Onderzoek BouwendNL samen met Universiteit Twente.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Congres Podia & Festivals 13 september 2017
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Toelichting jaarrekening 2016
De omgeving verandert; de overheid verandert
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Handreiking KRW-doelen
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Externe effecten Verzonken kosten Berovingsprobleem.
Maak Maar Duidelijk!.
Stap drie bij projecten
toerisme - focus MEersSEN
Kwantitatief onderzoek
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Meer dan een druppel… Hoe meet je de economische impact van toerisme in een regio? … over methoden en toepassingen Jeroen Klijs & Diana Korteweg Maris

Aanleiding Veel verschillende methoden om de economische impacts van toerisme te berekenen –Multipliermodellen –Input output modellen –‘Computable General Equilibrium’ modellen –Tourism Satellite Account Hoe maken we de juiste keuze?

Promotieonderzoek NHTV Breda begeleid door Wageningen Universiteit & Universiteit Leuven Onderzoek is ingebed in project SusTRIP van Visit Kent, CRT Nord-Pas de Calais, Westtoer en Kenniscentrum (Kust)toerisme (HZ en NHTV) Doel: ondersteunen van de toeristische sector door het samen uitvoeren van onderzoeksprojecten en het opbouwen van marktkennis Bijdrage uit Interreg 2 Zeeën-programma

Doelstelling promotieonderzoek Bepalen welke methoden het meest geschikt zijn om - op lokaal en regionaal niveau - inzicht te verkrijgen in de economische impacts van toerisme. Welk model moeten we gebruiken? Waar halen we de benodigde data vandaan? Stap 1: Welke eisen stellen wij eigenlijk aan de methoden? Oftewel: Vaststellen van selectiecriteria

Selectiecriteria 60 mogelijke criteria afgeleid uit de literatuur Voorgelegd aan 30 experts –binnen- en buitenland –wetenschap en praktijk –Bijvoorbeeld: NHTV, HZ, ZKA, Ecorys, SEO, RUG, WUR & LEI, VVV, CBS, Econ. Impuls Zeeland, etc. Gevraagd om score van 2 (essentieel) tot -2 (irrelevant) Gevraagd om toelichting: Waarom wel/niet belangrijk?

Top 5 ‘populaire’ criteria CriteriumToelichting Toeristische uitgaven De studie moet tonen wat de hoogte en impact zijn van uitgaven van toeristen in de ‘traditionele toeristische sector’ Direct effectenDe studie moet duidelijk maken welke impacts direct voortvloeien uit de uitgaven van toeristen (i.t.t. indirecte impacts) ComplexiteitEen rapport moet de resultaten op zo’n manier presenteren dat ze begrijpbaar zijn (ook voor niet- experts). BetrouwbaarheidDe studie moet gebaseerd zijn op betrouwbare data WerkgelegenheidDe studie moet duidelijk maken wat de impact is van toerisme op het aantal banen (in de regio)

Top 5 ‘impopulaire’ criteria CriteriumToelichting ComplexiteitDe studie moet uitvoerbaar zijn zonder technische achtergrondkennis SpecificiteitDe studie moet gebruik maken van definities, ratio’s en modellen die specifiek ontwikkeld zijn voor de regio ‘Crowding out’De studie moet duidelijk maken welke uitgaven uit de regio ‘verdreven worden’ ten gevolge van het toerisme Gevoeligheids- analyses Het rapport moet tonen wat de gevolgen zijn van het variëren van de onderliggende definities MarktimperfectiesDe studie moet in ogenschouw nemen dat er marktimperfecties kunnen optreden

Een voorbeeld M.E.E.R. Maatschappelijke & Economische Effect Rapportage Ontwikkeld in opdracht van Impuls Toegepast voor drie Zeeuwse cases –Duurzame Jachthaven van de Toekomst –Natuurresort Bokkegat –Zélantis

M.E.E.R. Economische effecten: input-outputmodel samengesteld door Wageningen Universiteit Maatschappelijke effecten: in beeld te brengen door onderzoek naar beleving van effecten door bewoners

Input-outputmodel

Case: Duurzame Jachthaven van de Toekomst

Investeringen € 235 miljoen investeringen gedurende 4 jaar Toegevoegde waarde: € 173,6 miljoen Werk voor 871 FTE in eerste drie jaar, vierde jaar: 290 FTE

Consumentenbestedingen Vanaf jaar 6 volledige exploitatie Toeristisch-recreatieve bestedingen in regio: € 42,8 miljoen per jaar Toegevoegde waarde: € 32,1 miljoen per jaar Werk voor 525 FTE => ca. 780 banen helft op bedrijf, helft in regio

Maatschappelijk Economische impuls voor regio Extra recreatiemogelijkheden eigen bevolking Duurzaamheid staat voorop in ontwikkeling Trots op voorbeeldproject € 1,1 miljoen extra belastinginkomsten voor gemeente

Sporen bijeen Nu onderzoek doen met M.E.E.R. –ontwikkeld met best beschikbare gegevens en kennis van dit moment Promotieonderzoek loopt door –criteria voor onderzoek naar econ. impacts toerisme worden nu vastgesteld –wat vinden jullie hiervan?

Enkele stellingen Een goede economische impactstudie heeft een bepaalde prijs. Wanneer men deze informatie wil dat moet men bereid zijn deze te betalen. Een model hoeft niet door iedereen begrepen te worden – zo lang de uitkomsten maar helder zijn. Vier jaar oude data kunnen nog steeds bruikbaar zijn, mits deze maar redelijk representatief is. De modelberekeningen moeten altijd worden uitgevoerd door experts: ‘Models are not something to play around with’

Enkele stellingen Vergelijkbaarheid is belangrijker dan accuratesse – liever wat minder precies schatten op één moment, maar wel consequent zijn. Vergelijkbaarheid is een utopie. Men kan enkel trachten de impacts zo goed mogelijk te schatten op basis van de beschikbare informatie. Het is niet in het belang van de sector om ook negatieve economische impacts van toerisme te laten zien. Dat vermindert de overtuigingskracht. Gevoeligheidsanalyses communiceren onzekerheid en maken een studie minder sterk.

Volgende stap promotieonderzoek Hoe scoren de bestaande methoden op deze criteria? Waar schieten ze tekort? Welke methode is het meest geschikt? Hoe komen we aan de benodigde data? Aanbeveling: welk model hoe te gebruiken.