1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
3-jarigen in het basisonderwijs
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Voorlichtingsavond groep 3
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in het eerste leerjaar!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Lancering Traject
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Informatieve bijeenkomst
Info avond groep 3 17 september 2015
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
(Voor)lezen is leuk!.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Welkom op de info-avond
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom in groep 2!.
De nieuwe school Impressie.
Taal na school (schooljaar 2017 – 2018)
Ouderinformatie avond
Informatieavond groep 7-8
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Godsdienst bij de jonge kleuter
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in 3b!.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?

2 Wat is taalinitiatie? -Wat zijn de doelen van taalinitiatie? -Waarom het muzische? -Wat is taalinitiatie niet? -Hoe veilig voelt je kind zich?

3 Wat is taalinitiatie? -initiatie = inwijden -gaat aan het formele taalleren vooraf -explorerend leren -de vreemde taal komt er toevallig bij -vanaf derde kleuterklas tot leerjaar 4

4 Wat zijn de doelen van taalinitiatie? Oh là là … Frans is leuk … tof! De motivatie van elk kind vergroten Oh là là … ik kan het … het lukt me echt! Het zelfvertrouwen van elk kind verstevigen. Oh là là … als ik zoek … vind ik! Het taaldenken van elk kind activeren en aanscherpen. Oh là là … zo is het mooi … zo is het juist! Een attitude van correctheid meegeven aan elk kind.

5 Meerwaarde voor elk kind Lj 5Lj 6 ik heb zin in Frans ik kan het ik zoek en vind het is juist

6 Meerwaarde voor elk kind -Alle kinderen bezitten vaardigheden en attitudes die het aanleren van een taal vanaf leerjaar 5 gemakkelijker maakt. -Alle kinderen bezitten al een basis van woorden, structuren en omgangsvormen die het aanleren van een taal vanaf leerjaar 5 gemakkelijker maakt. -Alle kinderen verwerven op vroegere leeftijd al een goede uitspraak door de vele liedjes. De drempel is niet meer zo hoog!

7 Waarom het muzische? De sterktes van het muzische 1.welbevinden 2.betrokkenheid 3.rijke communicatie 4.consolidatie

8 Wat is taalinitiatie niet? 1.woordenschatdril 2.grammaticaonderricht 3.leerplandoelen bereiken 4.evaluatie / toetsen 5.‘extra’ lessen

9 Je kind voelt zich veilig want... -er zijn toffe Franse liedjes -er is een verhaal in het Nederlands -er zijn mooie prenten bij elk verhaal -er zijn doelwoordenkaarten met de illustraties van de doelwoorden -er zijn muzische activiteiten -er zijn gezelschapsspelen -er zijn cd-romactiviteiten

10 Structuur van Oh là là ! Stap 1sfeer opbouwen + verhaal Stap 2lied aanleren Stap 3muzische activiteiten -beeld -muziek -drama -bewegen cd-romactiviteiten

11

12 Het liedje ->doelwoorden die in dit thema aan bod komen: une fermeun âneune contrebasseun piano une vacheun chevalune clarinetteun accordéon une chèvreun cochonune trompetteun violon une pouleun coqune batterieun saxophone la musiqueun canardun instrument un chatun trombone les animauxun mouton

13 De cd-rom

14 De leerkracht en Cloclo: een sterk team De leerkracht de leerkracht kent de leerlingen met de leerkracht kan het op elk tijdstip (korte, veelvuldige voorkomende momenten van consolidatie zijn beter dan 1 lang apart moment)

15 De leerkracht en Cloclo: een sterk team Rol van de pop Cloclo drempelverlagend motiverend vriend

16 Thema’s derde leerjaar ‘Les rêves fantastiques’ 1.Un, deux, trois, c'est parti! 2.Tamtam et Tomtom 3.Les belles demoiselles 4.Le saté de fruits 5.La ferme musicale 6.Le dragon Olivier 7.Vive les vacances

17 Materialen In de klaskoffer: 1.de pop Cloclo 2.de prenten met de verhalen 3.de doelwoordenkaarten 4.de cd met de liedjes: gezongen en karaoke 5.de cd-rom 6.het gezelschapsspel 7.de memorykaartjes 8.de handleiding Daarnaast: 1.speelleerschriftje 2.extra cd-rom 3.extra cd met de liedjes voor thuis