BESPREKING VAN DE LEZING VAN MARLIES KLUCK DOOR LOBKE AELBRECHT VIERDE DAG VAN DE NEDERLANDSE ZINSBOUW (DZN4) HOGESCHOOL GENT, 29 OKTOBER 2010 (On)enigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Gesprekjes….
De samengestelde zin.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Woord van Leven Januari 2010.
Ik wens je De kracht van god.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Brieven thema eten & drinken correctie. correctie brieven  Het meest ben ik erop benieuwd hoe zal onze Tsjechische voeding je smaken.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
De barst in de kruik Vertaald uit het Duits. Freddy Storm – 06/2010.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Godsdienst.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
De Les van de Vlinder Op een dag
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
KOMMAGEBRUIK.
De schaduw van kees Querido.
O wacht even ik zie een kaT
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Geluid aan.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
 Vind je het leuk?  Ja  Wat ben je aan het maken?  Een dromenvanger  Waarom heb je dit gekozen?  Omdat ik het leuk vind Interview met Lotte.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
Harry Potter Studios.
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
De supermarkt..
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Proeftoets periode 1 4 havo.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Taaloefeningen.
ECHT OF ONECHT Echtheidskenmerken geld 40! Papier Voelbare inkt Watermerk Inkt met kleuromslag Veiligheidsdraad Hologram Ultraviolet licht.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Verschillende grafieken en formules
Kiezen voor keuzedelen
Topnerd Tycho Reis naar de ruimte.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Dagdeel 3 conflicthantering
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
De humor van ( ) Zijn echte naam is Samuel Clemens. Hij werd geboren in 1835 in Missouri en gestorven in 1910 na carrière als schrijver en humorist.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Wat verwacht je?. Lege schriften… Alles is nog mogelijk!
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Gesprekjes….
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

BESPREKING VAN DE LEZING VAN MARLIES KLUCK DOOR LOBKE AELBRECHT VIERDE DAG VAN DE NEDERLANDSE ZINSBOUW (DZN4) HOGESCHOOL GENT, 29 OKTOBER 2010 (On)enigheid in de rechterperiferie: de rol van identiteit en proximiteit in Nederlandse achterwaartse conjunctiereductie

Eerst en vooral… Bedankt, Marlies, voor deze erg interessante lezing! Empirisch en theoretisch sterk uitgewerkt Aandacht voor de tekortkomingen op het vlak van de dataverzameling en eventuele verbeteringen voor verder onderzoek Interessant onderwerp

Een zestal vragen en opmerkingen 1. Datavragen 2. Periferieconditie 3. Combinatie achterwaartse CR en ATB 4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur

1. Datavragen (1) 1. Onderscheid tussen gapping en achterwaartse CR Ze gedragen zich op syntactisch vlak verschillend: Gapping: enkel constituenten, niet per se rechterperiferie, … Achterwaartse conjunctiereductie: Rechterperiferie, ook niet-constituenten, …  Verschillende behandeling

1. Datavragen (2) Voorbeelden en testzinnen: combinatie van de twee (1) a.Anna kent een vrouw die van DAAG _, en Roos kent een man die MOR gen een marathon loopt. b.Ik heb een gerecht MET _, en jij hebt een gerecht ZON der paddenstoelen bereid.  Gapping + achterwaartse conjunctiereductie

1. Datavragen (3) Effect van deze combinatie op de resultaten? De standaard gapping of achterwaartse CR zinnen krijgen al geen perfecte score, dus verwachten we een effect van de combinatie? Mijn oordeel over (1): voorkeur voor de versie met gapping en achterwaartse CR.

1. Datavragen (4) !! Soms lijkt gapping de zin slechter te maken: (2) a. Anna wilde GIS teren _, en Roos wilde van DAAG hardlopen. b.?? Anna wilde GIS teren _, en Roos wilde van DAAG hardlopen.  Interessant om te testen?

1. Datavragen (5) 2. Komt multidominantie ook voor op lagere niveaus dan het zinsniveau? (3) a. Een rode en een witte auto b. Une voiture et une maison blanche  Multidominantie?

1. Datavragen (6) Zo ja, verwacht je dan dezelfde effecten bij gedeelde elementen met een verschillende waarde? (4) a. Een rode en twee witte auto/auto’s b. Une voiture et un bateau blanc/blanche  Voorspelling Geen verminderde grammaticaliteit: NP-ellipsis Wel verminderde grammaticaliteit: ACR (multidominantie)

1. Datavragen (7) 3. Testzinnen: nooit voegwoord dat (5) a.Het verbaast me dat jij een boek, en hij een tijd- schrift leest. b.Het verbaast me dat Els van katten maar Bert van honden houdt.  Is dit bewust zo gekozen?

1. Datavragen (8) Mijn oordeel: met dat zijn de zinnen gemarkeerd. (6) a.??Het verbaast me dat jij een boek, en dat hij een tijdschrift leest. b.??Het verbaast me dat Els van katten maar dat Bert van honden houdt.  Geen CP coördinaties in achterwaartse CR?  Hoe kan dit verklaard worden onder de multi- dominantie-analyse?

2. PF-deletie-analyse (1) Drie benaderingen voor RNR: Verplaatsingsanalyse PF-deletie Multidominantie

2. PF-deletie-analyse (2) Probleem voor PF-deletie-analyse: look-ahead (3) dat Roos een APpel _, en Anna een baNAAN eet. Eet in het eerste deel van de coördinatie wordt niet uitge- sproken omdat het een identieke tegenhanger heeft in het tweede deel, maar op het moment dat je naar het eerste deel kijkt, weet je nog niet dat er een identieke tegenhanger zal zijn.

2. PF-deletie-analyse (3) Mogelijke oplossing uit het PF-deletie-kamp: De volgorde waarin de twee conjuncten worden opge- bouwd is ofwel (i) eerst het tweede conjunct, ofwel (ii) allebei tegelijk  Wat als je tijdens de derivatie al kan zien of iets een identieke tegenhanger heeft? (in de lijn van een multipele LF/PF spell-out, zie Kayne 1998, Epstein & Seely 2002 of Marušič 2005)

2. PF-deletie-analyse (4) !! Ander probleem voor de PF-deletie-analyse: Zoals je zegt, kan deze analyse kan niet voorspellen of iets in het eerste conjunct wordt uitgesproken (gapping) of in het tweede (RNR).  Dus ook geen verklaring voor de syntactische verschillen tussen RNR en gapping (constituentdeletie, rechterperiferie-conditie)  Multidominantie-benadering werkt beter voor RNR

Een zestal vragen en opmerkingen 1. Datavragen 2. Periferieconditie 3. Combinatie achterwaartse CR en ATB 4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur

2. Periferieconditie Hoe werkt de periferieconditie, die ervoor zorgt dat enkel de rechterperiferie kan gedeeld worden, precies? Hoe sluit multidominantie een zin als (7) uit? (7) *Roos heeft _ een boek _ en Anna heeft Tom een concertticket gegeven.

Een zestal vragen en opmerkingen 1. Datavragen 2. Periferieconditie 3. Combinatie achterwaartse CR en ATB 4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur

3. Combinatie ACR en ATB (1) Achterwaartse CR en ATB krijgen allebei een multidominantieanalyse. Verschil tussen de twee: ATB kan enkel met constituenten  Het gedeelde element in ATB wordt verplaatst, terwijl dat niet zo is voor de gedeelde elementen in achterwaartse conjunctiereductie.

3. Combinatie ACR en ATB (2) Kunnen de twee gecombineerd worden? Zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? (8) a.Wat wilde Anna gisteren, en Roos vandaag aan Tom geven? b.Wat wilde Anna gisteren t wat aan Tom geven, en Roos vandaag t wat aan Tom geven?

Een zestal vragen en opmerkingen 1. Datavragen 2. Periferieconditie 3. Combinatie achterwaartse CR en ATB 4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur

4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur (1) Hoe gaat dat scannen precies? Je stelt jezelf hier de erg interessante vraag wat het proximiteitsprincipe ‘ziet’: Om de agreementfeiten te kunnen verklaren, moet het niet enkel toegang hebben tot featurebundels, maar ook tot de structuur: Het moet een onderscheid kunnen maken tussen objecten en subjecten.

4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur (2) ! De structuur moet niet alleen zichtbaar zijn voor de agreementfeiten, maar ook voor linearisatie: (9) De linearizatie van α (of β) in [ γ α β] wordt nagelaten indien (i) en (ii): (i) α een andere ouder γ’ heeft, buiten γ; (ii) of γ’ bevat γ of γ’ is nog niet gescanned. Zonder de structuur kan de linearisatieregel niet weten of α nog een andere ouderknoop Y’ heeft buiten Y, of of Y ingebed is onder Y’.

4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur (3) Proximiteitsprincipe: agreement met het meest recent uitgespelde onderwerp/het meest nabije onderwerp (10) ?*Is/?Ben jij of hij de winnaar?  Niet alleen achteruit, maar ook vooruit kijken! = look-ahead?

4. Proximiteitsprincipe en zichtbare structuur (4) Agreement met meest nabije onderwerp? (11) Omdat Roos, of was jij het, een huis heeft/hebt gekocht, …  Mijn oordeel: heeft/*hebt  De structuur moet zichtbaar zijn!

Tot slot Bedankt! Het was een erg leerrijke lezing met leuke data, die intrigerende vragen oproepen voor verder onderzoek.