Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Informatieavond groep 7
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
De profielkeuze 31 oktober 2012
Het Oude Ambt is een brede organisatie voor welzijn, maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke ontwikkeling in Oost-Groningen. Door middel van.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Informatieavond 3 oktober Welkom Inleiding Waarom Harmonisatie Hoe verder.
Informatieavond groep 7
Het begint bij het jonge kind
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Welkom. Ouderinformatieavond groep 6 Schooljaar Aniel Kesseler
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
VVE activiteiten GGD Flevoland, afdeling Jeugd/Logopedie Nienke Olijhoek
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Spreekuur logopedie op het consultatiebureau Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Anders denken is Anders doen
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
MEE maakt meedoen mogelijk
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Woensdag 13 september Educatieve Info.
Kwaliteit van het advies
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Doorlopende leerlijnen PCOU
Hoe volgen wij onze kinderen?
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Transcript van de presentatie:

Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132

Voor je begint Inzicht in kennis van leidsters (ontwikkelingen, VVE-programma’s, trainingen, toetsen) Kennis van netwerken rondom peuterspeelzaal (verwijzers, brede school, zorgtrajecten)

3 Groepsobservatie: vooraf Scholingsbijeenkomst leidsters (1-malig) - wat is logopedie? - wanneer schakel je logopedist in? - taak leidster, taak logopedist? Onderdeel VVE-scholing Logopedie in 2 e fase

4 Groepsobservatie Leidster vult signaleringslijst in Korte voorbespreking Observatie 1.5 – 2 uur Nabespreking Aanwezig zijn als ouders er zijn

5 Groepsobservatie: vervolg op zaal Adviesgesprekken Nader onderzoek Verwijsgesprekken Mét ouders Laagdrempelig Nabespreking met leidsters= indirecte deskundigheidsbevordering!

6 Instrumenten Observatie spontane taal Taalstandaard SNEL (leidsters, ouders) Vervolg: –Reynell, Schlichting, articulatie-onderzoek, NCDi, CCC2-lijst

7 Verslaglegging Na observatie: totaaloverzicht -kinderen die opvallen -wat is afgesproken Na vervolghandeling: verslag per kind VVE: Verslag mee bij overdracht naar basisschool

8 Resultaten VVE-zalen: 15 % verwijzing logopedie Regulier: 5% verwijzing logopedie Op groep 15 VVE-kinderen gemiddeld: -2x nader onderzoek -2/3 adviesgesprek -2x verwijzing

9 Voordelen groepsobservatie Spontane situaties Laagdrempelig Kennis leidsters over kind Kennisoverdracht door nabespreking leidsters Consultfunctie: logopedist als externe deskundige

10 Belangrijk Initiatief bij logopedist (niet wachten tot je gebeld wordt) Gekwalificeerde leidsters of vrijwilligers (invloed op scholing/verloop) Reguliere zalen: niet alle kinderen op alle dagdelen (dus vaker langs) Logopedist = laagdrempelig = vaak 1 E stap in zorgtraject (taalproblemen als signaal van bredere problematiek)

11 Belangrijk Advies over informatie bij intake peuterspeelzaal/kinderdagverblijf (meertaligheid, bekend met logopedie, info over spraak/taak) Door bezoek meerdere zalen => beeldvorming problematiek => advies richting organisatie (kennis leidsters, wijkproblematiek)