OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Advertisements

VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Ontwerpprojecten In de praktijk
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 2, 02/09/2011 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Deel 2 van de presentatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Toledo als hulpmiddel bij Campusoverschrijdend onderwijs Kenny Verbeke, Bert Coenen en Joke Van Hoeck.
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Studenten ondersteunen eerstejaars
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
MyPortfolio Jetske Strijbos
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
TRENDS 2014 Hafida
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Sieberdam/ROCS & KODOS
Center for e-Learning, RSM
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Masterclass voor lerarenopleiders
Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
Doorstroom van ISK naar MBO
Transparantie over Toegang master
Team charter Instrument.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Agenda 8:30Ontvangst 8:45Verwelkoming & schets PCOO project 8:55De synergie tussen competentieprofielen en (sub)portfolio’s 9:25Rol ICTS KULeuven/BlackBoard in PCOO 9:50Panelgesprek met de projectpartners voor uitwisseling ideeën & opmerkingen. 11:00Einde

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project PCOO: Portfolio- & competentiegestuurde onderwijsomgeving Looptijd: 1/10/2010 – 30/09/2012 Partners: HUBrussel, Departement Handelswetenschappen & Bedrijfskunde Stefaan Debrabandere, Walter Roosens KHLeuven, Departement Gezondheidszorg en Technologie Jetske Strijbos, Toon Quaghebeur KULeuven, Faculteit Geneeskunde Bernard Himpens, Jo Goedhuys, Patrick De Mazière KULeuven, ICTS Diensten voor Onderwijs Bert Vercauteren, Herwig Stulens, Wim Machiels Proefproject (Proof of concept), voortbouwend op eerdere samenwerkingen/ervaringen

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project (2) Proefproject, bestaande uit 3 pilootprojecten: een bij elke partner Verdere uitwerking vanaf 2012 zal moeten geschieden op associatieniveau Concept van PF voor kleine groep met proof of concept

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project (3) Het concept moet de student/begeleider (professor, docent, assistent, stage- begeleider, …) helpen om: - prestaties en evoluties zichtbaar te maken tov. de medestudenten, verantwoordelijken, en werkveld, - interactie te initiëren en te ondersteunen tussen de verschillende actoren, - de competenties op eenzelfde manier in kaart te brengen doorheen de gehele associatie (EVC/EVK).

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Onderzoekstopics PCOO project Naar studenten: Begeleiding in studie, studiekeuze, studietraject met zicht op het verwerven van eindcompetenties (kennis, vaardigheden, attitude) Naar docenten: Een instrument tot terugkoppeling op maat Naar opleidingen: Opvolging van de kwaliteit van competentieontwikkelend onderwijs Naar de maatschappij/ het werkveld: Transparantie en garantie mbt. eindcompetenties van instromers op de arbeidsmarkt Afstemmen op noden en verwachtingen

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 PCOO: Portfolio- en Competentiegestuurde Onderwijsomgeving Doel: Kwaliteit onderwijs Efficiënte inzet middelen/mensen Contigentering naar specifieke opleidingstrajecten Input over jaren heen: Persoonlijke info student Persoonlijkheidskenmerken van student (Big5) Examenresultaten Evaluaties stages en praktijkmomenten Reflecties van student Feedback van docent Opleiding:Kwaliteitsbewaking Monitoren v studiedruk Proactief remediëren: - Extra cursussen - Monitoraat - Studiekeuze-advies PCOO -TOLEDO module Instrument voor docent: Geïndividualiseerdecompetentie- gerichte feedback Spiegel voor student: Competentie-ontwikkeling  studenten in zelfde richting  alle studenten Maatschappij: Transparantie/garantie eindcompetenties Afstemmen op verwachtingen Internationale benchmarking

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Concrete proeftuinen: Instroom (studiekeuzebegeleiding): zelfevaluatie van student stimuleren => spiegel voorhouden van zijn vaardigheden/attitudes Doorstroom (studietrajectbegeleiding): visualisatie van evolutie van CP-niveaus + stimulatie v/ feedback op basis van PF/CP. PF is hierbij een middel! Uitstroom: Afstemmen leerlijnen/kerndoelen op het werkveld + ondersteuning voor permanente vorming (levenslang leren => levenslang PF)

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De synergie tussen competentieprofielen en (sub)portfolio’s

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Words, words, words Competentiegericht, competentie-ontwikkelend, competentiemanagement Competenties, profielen, indicatoren, kerndoelen Verschillende niveau’s: opleiding, associatie, Vlhora, Europa Showcaseportfolio, beoordelingsportfolio, ontwikkelingsportfolio – individueel / groep

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De brug der Zuchten, Venetië De Brug der Zuchten is een brug in de Italiaanse stad Venetië. Venetië De brug is een verbinding tussen het Dogepaleis (Palazzo Ducale) en de gevangenis. Vroeger moesten de veroordeelden over deze brug heen lopen alvorens ze in de kille en vochtige kerkers werden opgesloten. Via de raampjes van de brug zagen de gevangenen dan voor de laatste keer het daglicht. De naam Brug der zuchten (Ponte dei Sospiri) refereert aan hun zucht op weg naar hun bestemming.brugDogepaleis

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De brug van Millau, Frankrijk De Brug van Millau (Frans: Viaduc de Millau) is een meervoudige tuiconstructie over de rivier de Tarn, in de gemeentes Millau en Creissels in het departement Aveyron te Frankrijk. De brug, op 14 december 2004 geopend door toenmalig president Jacques Chirac, is de hoogste brug ter wereld: een van de pijlers is 343 meter hoog, iets hoger dan de Eiffeltoren. De maximale hoogte van het brugdek wordt slechts door de Royal Gorge Bridge (321 meter - Colorado, Verenigde Staten) overtroffen.Franstuiconstructie TarnMillauCreisselsAveyronFrankrijkbrug14 december2004 Jacques Chirac EiffeltorenRoyal Gorge BridgeColoradoVerenigde Staten

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Bridges of Madison County, Iowa The Bridges of Madison County is een Amerikaanse film uit Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van Robert James Waller.Robert James Waller De film werd geregisseerd door Clint Eastwood,Clint Eastwood die ook één van de hoofdrollen speelt. Het verhaal speelt zich grotendeels af rond de historische bruggen van Winterset in Madison County (in Iowa).WintersetMadison CountyIowa

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Ter voorbereiding ~ Competentiegericht toetsen Beroepsrelevante probleemgerichte opdrachten Concordantiematrix: competenties en opleidingsprogramma Toetspraktijk met verschillende toetsvormen Feedback

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Een portfolio om ‘u’ tegen te zeggen Dynamisch portfolio (Sub)portfolio’s Voor- en nadelen Vorm van ondersteuning Nieuwe functionaliteiten

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Rol ICTS in OOF Project 2010/17

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Waarom ICTS in OOF-project? Groeiend gebruik van portfolio’s en competenties in het onderwijs aan de Associatie K.U.Leuven Huidige status in Toledo: - aspect van competenties ontbreekt - Bb-portfolio is (op dit ogenblik) te beperkt niet scorebaar beperkte communicatietools (feedback, commentaar) monitoren van leerproces/voortgang is moeilijk geen koppeling met competenties niet geschikt als adviserend of diagnostisch hulpmiddel … ICTS ziet project als essentiële uitbreiding van leeromgeving

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Rollen ICTS in OOF-project Vertaling requirements van het project naar IT- requirements. Interface naar de software leverancier Blackboard Ontwikkeling van software componenten die niet door Blackboard worden aangeboden. Opleveren van een generiek eindproduct, d.i. bruikbaar voor alle partners binnen de Associatie K.U.Leuven

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Waarom als deel van Toledo? Het OOF-project is als onderwijsproject een logisch actieterrein van het Toledoteam 1 portaal voor student en docent: portfolio- en competentiesysteem ingebed in de leeromgeving Wordt reeds associatie-breed gebruikt Support, onderhoud en verdere ontwikkeling kan na het OOF-project binnen Toledo voortgezet worden.

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 IT-requirements Toledo neemt deel aan de requirementsvergaderingen. Vertalen requirements naar IT-requirements d.m.v UML. Tijdens de requirementsfase worden alle gemeenschappelijke ‘use cases’ vastgelegd ‘Use Cases’ zullen prioriteiten krijgen. Niet alle ‘Use Cases’ zullen binnen de termijn van het project ontwikkeld kunnen worden. Sommige ‘Use Cases’ kunnen eventueel op een niet software-matige manier uitgewerkt worden.

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Interface naar Blackboard Blackboard werd verzocht mee te denken: Welke benodigde software functionaliteiten bestaan reeds bij Blackboard? (of staan op de roadmap) Welke functionaliteiten kan Blackboard ontwikkelen? Welke interfaces biedt Blackboard om ontwikkeling door Toledo te ondersteunen? Welke interfaces en consultancy kan Blackboard bieden om ontwikkeling door Toledo te ondersteunen? Op welke Blackboard interfaces mogen we ons niet baseren (uitfasering?)

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Stand van zaken Voorbeelden uit de werkdocumenten

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Panelgesprek Vragen voor de projectpartners Vragen van de projectpartners Beide voornamelijk op het conceptuele niveau

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 PCOO: Portfolio- en Competentiegestuurde Onderwijsomgeving Doel: Kwaliteit onderwijs Efficiënte inzet middelen/mensen Contigentering naar specifieke opleidingstrajecten Input over jaren heen: Persoonlijke info student Persoonlijkheidskenmerken van student (Big5) Examenresultaten Evaluaties stages en praktijkmomenten Reflecties van student Feedback van docent Opleiding:Kwaliteitsbewaking Monitoren v studiedruk Proactief remediëren: - Extra cursussen - Monitoraat - Studiekeuze-advies PCOO -TOLEDO module Instrument voor docent: Geïndividualiseerdecompetentie- gerichte feedback Spiegel voor student: Competentie-ontwikkeling  studenten in zelfde richting  alle studenten Maatschappij: Transparantie/garantie eindcompetenties Afstemmen op verwachtingen Internationale benchmarking