Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
Workshop OGW in de klas..
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Informatieavond profielkeuze havo 3
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
First ID project Waterlant-Ydoorn
1 Handelings Gericht Werken. 2 Inhoud presentatie Passend onderwijs Basis IHP Plan van Aanpak -Didactische doelen -Sociaal Emotionele doelen Klassenoverzicht.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Docent Ontwikkelteam Nederlands
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Voor praktijkonderwijs
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
KTKU op Fridtjof Nansen groep 7/8 Een keuze uur waarbij alle taartpunten aan bod komen!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
INFORMATIE AVOND OUDERS
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Kennisclip Web toepassingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Transcript van de presentatie:

Tutorschap Taal Joke van Balen

Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting

Kennismaking ?

Algemeen tutorschap

Het begrip tutor (letterlijk voogd) drukt een vorm van extra zorg uit in een onderwijssituatie. Een tutor neemt een deel van de verantwoordelijkheid van de leraar over. Definitie Tutor? Algemeen tutorschap

Leerlingen leren van elkaar. Leerlingen werken vaak in één op één situaties. Leerlingen werken vaak aan specifieke opdrachten. Een leerling neemt de rol van expert aan. Tutorleren Algemeen tutorschap

De leraar organiseert, controleert en stuurt aan. De leraar zorgt ervoor dat de randvoorwaarden in orde zijn (materiaal, tijd, ruimte). De leraar geeft feedback om een zo hoog mogelijk leerrendement te verkrijgen. De rol van de leraar Algemeen tutorschap

Er ontstaat een situatie waarbij zowel de leerling als de tutor leert op zowel cognitief als sociaal emotioneel gebied. Werkt vaak motiverend om met een studiegenootje aan het werk te gaan. De docent krijgt extra ondersteuning. Meerwaarde tutor Algemeen tutorschap

Tutorschap Waar speelt het zich af? Binnen de klas Binnen de school Over de snijvlakken heen Algemeen tutorschap

Pilot Leeuwarden

Over de snijvlakken heen NHL Hogeschool Leeuwarden Magister Alvinus Sneek Simon Vestdijk Harlingen Pilot Leeuwarden

Generieke doelstellingen Het in kaart brengen van het taal- en rekenniveau van de havo-4 lln van de deelnemende scholen. Het opzetten van een tutorschap. Pilot Leeuwarden

Taal- en rekenniveau Het in kaart brengen van het taal- en rekenniveau van de havo-4 lln. -de havo-4 lln getoetst (cito) -beide scholen 2x dertig lln geselecteerd -extra begeleiding binnen de school -8 weken een tutor (student van de lerarenopleiding) -de havo-4 lln opnieuw getoetst Pilot Leeuwarden

Tutorschap Studenten Nederlands (en wiskunde). Kleine groepjes ( 10 havo-4 lln). Naast de methode. Acht weken lang een lesuur in de week. Vakcoach als begeleider. Pilot Leeuwarden

Tutorschap Waarom succesvol? Afgebakend (opdracht, tijd, begeleiding). Taaltutorschap geïntegreerd in een derdejaars vak. Enthousiasme tutoren. Pilot Leeuwarden

Wat zijn de leerpunten? Motivatie leerlingen Roostering Pilot Leeuwarden

Opdracht

Drie tafelgroepen: Tutorschap binnen de les. Tutorschap binnen de school. Tutorschap over de snijvlakken heen. Opdracht

1. Tutorschap binnen de klas 2.Tutorschap binnen de school Aan welke voorwaarden moet een tutor voldoen? Waarvoor inzetten? Hoe praktisch vormgeven? Opdracht 3.Tutorschap over de snijvlakken heen Met welke scholen zou u kunnen / willen samenwerken? Wat zou de tutor kunnen doen? Hoe praktisch vorm te geven?

Presentatie uitkomsten tafelgroepen

afsluiting Ruimte voor vragen en opmerkingen.

Dank voor uw aandacht Joke van Balen