‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Werkveldtraining 26 september 2013
Kwalificatiestructuur mbo
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Functieprofiel en beoordeling
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Cultuurprofieldoelen;
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.

Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Rollen binnen het werkplekleren
Toekomstgericht (techniek) onderwijs…
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
LOB in het PTA van het VMBO
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Stage Fab-Lab.
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Naam: Luuk Rötjes Klas: 3MA1
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Welkom op het Saenredam College
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no knowledge is secure, that only the process of seeking knowledge gives a basic for security. Carl R. Rogers (1902 – 1987) Onderwijs in de 21 e eeuw Over LOB en de 21 e eeuwse vaardigheden Cor Laming Maart 2016

Even voorstellen Cor Laming LOOV Onderwijsontwikkeling

OESO: Binnen twintig jaar verdwijnt ongeveer de helft van de huidige beroepen. Dit als gevolg van de robotisering van de samenleving. Sommige kennis die aan het begin van een opleiding geleerd wordt, kan op het einde ervan niet getoetst worden omdat deze dan al achterhaald is. Het merendeel van de afgestudeerden gaat later iets anders doen dan waar ze voor geleerd hebben. ……… DE STAND VAN ZAKEN …

‘ De betekenis van een diploma als een vaste en vertrouwde waarde voor duurzaam vakmanschap evolueert naar meer generieke waarden die staan voor adequaat anticiperen, kritisch reflecteren en integer participeren in de context van een dynamische samenleving’. Van value naar values DE REALITEIT VAN DE TOEKOMST

TOEKOMSTGERICHT ONDERWIJS Leer studenten adequaat anticiperen, kritisch reflecteren en integer participeren.

TOEKOMSTGERICHT ONDERWIJS Een Leven lang leren LOB competenties leren leren Zelfregulatie, zelfsturing “permanente dialoog met het regionale bedrijfsleven” Een eigentijds curriculum Voorbereiding op een dynamische samenleving 21 st century skills Loopbaanleren

TOEKOMSTGERICHT ONDERWIJS Project Tech2Create

Het kwalificatiedossier Leerdoelen De prestatiematrix Leerplan ontwikkeling Functie-eisen De (toekomstige) functie(s) MATCHING OPLEIDINGEN EN FUNCTIES

Kwalificatiedossier KEUKEN (Kok).

Prestatiematrix: Bereidt gerechten en componenten (Kok)

LEERPLANONTWIKKELING

Iedere beoordeling een leermoment 1. Beroepsgericht: kerntaken en werkprocessen 2. Algemeen vormend: LOB-competenties een leven-lang-leren, leren leren en de zogenaamde 21 e eeuwse vaardigheden. Basis van het leerplan

BEROEPSGERICHTE LEERDOELEN

OP WEG NAAR EEN EIGENTIJDS CURRICULUM

LEERPLANONTWIKKELING -Intergale beroepsopdrachten -Flankerende lessen Een goede opdracht is veel meer dan een leuk idee van een bevlogen docent

OPBOUW ONDERWIJSLEERPLAN 1. Reproductief (taakgericht): 2. Productief (procesgericht): 3. Beroepsbekwaam (resultaatgericht)

INTEGRALE BEROEPSOPDRACHTEN (IBO)

VAN LEERDOEL NAAR LEERDOELSTELLING Onderwijsleerdoel leeropdracht gewenst resultaat criteria Leerdoelstelling (SMART) beroepssituatie

Beroepssituatie: schakel tussen leerdoel en leeropdracht Beschrijf: De organisatie / het bedrijf waarin de situatie zich voordoet (Feitelijk of fictief). Welk soort werkzaamheden worden er gedaan? Welke producten of diensten staan er centraal? Wie zijn de klanten / opdrachtgevers? Wie werken er op deze afdeling? Wat zijn hun functies, taken en/of verantwoordelijkheden? Wat is de taak, functie of positie van de student? Wat speelt er in de week / op de dag van de situatie? Welk probleem doet zich voor en moet opgelost worden? Wat is de vraag van de opdrachtgever c.q. de klant- of cliëntvraag? Formuleer een algemene beroepstaak die de student moet uitvoeren. Tip: Interview eventueel mensen uit de beroepspraktijk.

BESCHRIJVING BEROEPSOPDRACHT Vertaal de algemene beroepstaak in relevante werkzaamheden (Maak desgewenst een mindmap van werkzaamheden). Werk deze werkzaamheden uit in een sequentie van kleine deelopdrachten die een samenhangende en opbouwende leerervaring genereren. Beschrijf deze deelopdrachten in een methodisch kader (voorbereiden, uitvoeren, afronden) Beschrijf de deelopdrachten compact. Voorkom dat studenten gaan ‘zwemmen’ in de opdracht. Kies voor bijlagen als meer informatie nodig is. Maak gebruik van werkbladen (per periode een werkbladenboek). Beschrijf opdrachten actief/instructief. Opdrachten moeten aanzetten tot activiteit en uitnodigen tot denkprocessen.

BESCHRIJVING BEROEPSOPDRACHT

HULPMIDDELEN

EVALUATIE VAN JE RESULTATEN (ZELFEVALUATIE)

ONTWIKKELINGSGERICHTE BEOORDELING EN LEERADVIES Doel is dat de student Inzicht krijgt in zijn leergedrag.

LEERPLANONTWIKKELING -Flankerende lessen

FLANKEREND ONDERWIJS

INVESTEREN IN BEGELEIDING

VISIE OP EIGENTIJDS BEROEPSONDERWIJS Docenten spreken: 65 % tegen deelnemers 21 % over deelnemers Conclusie: reflectieve dialoog ontbreekt in het MBO Oplossing: reflectieve dialoog organiseren op basis van beheerste samenwerking 9 % met deelnemers ( Naar onderzoek van Meijers, F. en M. Kuijpers 2007) REFLECTIEVE DIALOOG

VISIE OP EIGENTIJDS BEROEPSONDERWIJS Iedere beoordeling een leermoment