VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Belastbaarheid en Leefstijl
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Jongeren Preventie Team
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
Beleid gemeenten/GGD en AW een beeld uit de regio Margriet Oosting, Hoofd EBG GGD Zaanstreek-Waterland Marlou de Kroon, Coördinator AW JGZ NH VUmc.
1 Is overgewicht een juiste indicatie voor het meten van de bloeddruk bij kleuters? Gerre Vermeulen Marlou de Kroon GGD Gooi & Vechtstreek Opleiding.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.
Onwijs Fit binnen JOGG Helmond. Fittesten en PGO’s basis voor Gezonde schoolaanpak! drs. Karin Spijkers-Seevens.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Onderwijs, Onderzoek & (verkregen) Subsidies Nu en in de nabije toekomst Marlou de Kroon, MD PhD coördinator.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Stage Info Avond. Public Health Ontwikkelingsstages *De Ghana stage is dit jaar alleen toegankelijk voor IFMSA-NL studenten. India Nepal I (Swarga) Nepal.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Coeliakie in de Jeugdgezondheidszorg: is vroegdiagnostiek haalbaar? Marlou de Kroon, arts M&G, MD PhD, VUmc Lucy Smit, jeugdarts KNMG, JGZ Kennemerland.
Richtlijn Advies Commissie Centrum Jeugdgezondheid Elise Buiting, voorzitter RAC
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Publieke gezondheidszorg voor asielzoekers en coördinatie zorgketen Hennie Nijsingh GGD Nederland Landelijke PGA-middag 13 september 2012.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Ariana Need, Magda Boere-Boonekamp Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen Workshop Kinderen in Armoede.
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Jeugdgezondheidszorg
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
JGZ Preventieagenda De meeste kinderen in Nederland groeien – mede dankzij de JGZ - veilig en gezond op. Daar zijn we trots op! We geven extra aandacht.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Correspondentie: Petra Habets,
JGZ Preventieagenda De meeste kinderen in Nederland groeien – mede dankzij de JGZ - veilig en gezond op. Daar zijn we trots op! We geven extra aandacht.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De collecte is voor Red een Kind.
Wet Publieke Gezondheid en de GGD
Informatievoorziening bij de GGD
ELAN Datawarehouse FHA 2 juli 2019
Transcript van de presentatie:

VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de Kroon, jeugdarts-epidemioloog coordinator AW JGZ NH

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Wat verstaan wij onder academisering JGZ?  Vermaatschappelijking Universiteit: JGZ onderdeel van universitair  onderwijs  onderzoek  zorg  Verwetenschappelijking van JGZ  uitvoering  uitvoerders

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ AW JGZ NHVervolg Vervolgsubsidie ‘Verankeren en verbreden’ door ZonMw toegekend: vanaf Infrastructuur: euro (+ minimaal 40% eigen bijdragen organisaties) Kortlopende projecten: euro

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Hoofddoel Behouden en verbeteren van gezondheid van al onze (kostbare) kinderen.

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Basis = Academisch Netwerk JGZ-VUmc verzameling JGZ-praktijken waar VUmc structurele samenwerkingsafspraken mee heeft op gebied van onderzoek, onderwijs en/of zorgvernieuwing Betrekken van beleid: BOP (Beleid Onderzoek Praktijk)

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Gebied van onze academische werkplaats: Noord-Holland Partners: GGD Amsterdam GGD Hollands-Noorden GGD Zaanstreek-Waterland JGZ Kennemerland VUmc, afdeling Sociale Geneeskunde

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Structuur KERN = coördinatoren groep Marlou de Kroon, VUmc, coördinator AW JGZ NH en locaal coordinator en locaal coordinatoren: Lucy Arntzenius (JGZ Kennemerland) Dylia Kuijvenhoven (GGD Hollands-Noorden) Janine van Leeuwen (GGD Zaanstreek-Waterland) Stuurgroep GGD Amsterdam GGD Hollands-Noorden GGD Zaanstreek-Waterland JGZ Kennemerland

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Peilers academisering JGZ Onderwijs Onderzoek Zorg

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Doelen JGZ-Onderwijs Het verhogen bij studenten van JGZ-kennis en JGZ-affiniteit: - co-schappen sociale geneeskunde: betrokkenheid JGZ-organisaties als stageverleners en bij begeleiding studenten (o.a. terugkomdag) - snuffelstage als onderdeel Focusonderwijs gedurende een dagdeel (3 e -jaars studenten) bij JGZ-organisaties die aangesloten zijn - college als onderdeel Focusonderwijs: preventie en predictie in de JGZ - aanbod literatuurstages - in ontwikkeling: wetenschappelijke stages via AW JGZ NH Disseminatie JGZ-kennis  naar diverse studies en beroepsopleidingen  bij- en nascholing JGZ-professionals, m.n. ‘onderzoeksvaardigheden vergroten’ Verhogen aantal JGZ-professionals die JGZ-onderwijs willen en kunnen geven.

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ JGZ-Onderzoek Invalshoeken: - Geïnitieerd vanuit JGZ-organisaties: kennisvermeerdering en/of praktijkgericht en/of implementatie-onderzoek - PhD-onderzoek op de werkvloer (dubbelaanstelling)

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Focus van het JGZ-Onderzoek  Leefstijl  Overgewicht en diabetes  Psychosociale problemen  Zorginnovatie

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Waarom samenwerking ?  Samen gaan voor Win-win situaties:  meer (universitair) onderzoek volgens behoeften uit het veld.  implementatie-onderzoek  netwerk met mogelijkheden voor uitwisseling ideeën, gegevens, personen.

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Conclusie  Kans voor JGZ om te academiseren  Kans voor VUmc om te vermaatschappelijken  Kans voor VUmc op gebied van onderwijs en onderzoek  Zal leiden tot verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening  Levert gemeenten extra waarborg voor kwaliteit op  Samen gaan voor win-win situaties.

VU medisch centrum Academisering Jeugdgezondheidszorg / Academische werkplaats JGZ Conclusie  Veel docenten nodig (meld je aan!).  Veel stageplekken en begeleiding nodig.  De nodige enthousiastelingen nodig voor onderzoek.  De nodige enthousiastelingen nodig voor zorgvernieuwing.  Opzetten van een Academisch Netwerk.