Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Het tweede werkstuk.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Men vraagt zich af waarom …??
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
die niet om jou zou huilen.
Een moodboard?.
Levensvragen Over geluk…..
Levensfilosofie LIEFDE start met een GLIMLACH , groeit met een KUS ,
Zomaar een kaartje.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Il Silenzio.
Het is precies 19:06.
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Leven zoals het leven je is gegund
Van doelen naar reflectie
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Nagels Hou jij ook zo van het lakken van nagels?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Vragen 1.2 C.
Een onverwacht feest Les 2
Het opbouwen van een data base
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Binnenkort is het vakantie !! Je zal me toch niet achterlaten hé ???
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Alcohol Door Lars Veldscholte Ga ook naar
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Rekentijd Schrijf de letter van het juiste antwoord op. Als je alles goed hebt, krijg je een woord.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TDM-systems presenteert
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Men vraagt zich af waarom …
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Woordjes leren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Breinleren.
LOB zeven stappen naar succes
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Iris van de Ven Bart van Vegchel
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Workshop Plannen

Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren

Waarom plannen?

Wat is er nodig? Begin met alles op een rijtje te zetten Plan alles in Hang je to-do lijstje en je planning aan de muur Hou je agenda up-to-date Je hoeft je niet aan een planning te houden

Wat is er nodig?

Pubers kunnen niet plannen… Sorry, maar het is waar: pubers kunnen niet altijd even goed plannen. Daar is zelfs hard wetenschappelijk bewijs voor. Uit onderzoek blijkt dat de prefrontale cortex bij jongeren nog niet zo goed is ontwikkeld als bij volwassenen. En laat die prefrontale cortex nu net het deel van de hersenen zijn waar functies als beslissingen nemen, plannen en impulsbeheersing worden geregeld.

… en hun leven zit bomvol Grote kans dat het hoofd overloopt van de things to do. School is natuurlijk al een gigantische kluif, waar bij zij best wat talent om te plannen kunt gebruiken. En dan heb je ook nog de sportwedstrijden, sociale bezigheden, familiebezoeken en bijbaantjes… Dikke kans dat je pas op het laatste moment begint met leren voor je proefwerk wiskunde.

… dus leve de chaos? Een druk leven en je planningskwab nog volop in ontwikkeling, het lijkt geen ideale combinatie. Toch wil dat niet zeggen dat je je maar moet overgeven aan de chaos. ‘Jongeren kunnen met een beetje hulp echt wel grip krijgen op hun leven. Het draait allemaal om het beloningssysteem in de hersenen. Vervolg…

Gevoelig voor beloning Jongeren zijn veel gevoeliger voor een kleine beloning op korte termijn dan voor een grotere beloning op langere termijn. Dus als ze de keuze hebben tussen nu de stad in gaan met vrienden of leren voor die toets voor over een paar dagen, dan kiezen de meeste jongeren voor hun vrienden.’ (Barbara Braams, Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie)

Je hebt geboren planners en geboren chaoten. Het is goed je te realiseren welk type jij bent. Laat je hersenen niet al het organisatiewerk doen, maar zorg voor ‘extern geheugen’, zoals je agenda, notitieboekjes en apps. Zo houd je je hoofd vrij voor de écht belangrijke (en leuke) dingen.

Verdeel je werk in de planning in kleine, hapklare brokjes. Door één groot doel op te knippen in kleine, haalbare doelen is de kans groter dat je een goed resultaat haalt. Bijkomend voordeel: je kunt een hoop vinkjes zetten voor volbrachte taken, waardoor het beloningscentrum in je hersenen extra wordt gestimuleerd.

Maak een to-dolijst en schrijf daarop alles wat je moet doen, ook privédingen. Maar zorg wel dat je concrete doelen op je lijstje zet. ‘Proefwerk leren’ is te algemeen en daardoor is de kans groter dat je je doel niet haalt.

Getting Things Done - David Allen Alle taken die in je hoofd opkomen moet je opschrijven. Want, zo is de gedachte, als je een taak opschrijft, dan zit die niet meer in je hoofd en denk je er ook niet meer aan. Niet vergeten regelmatig op je to-dolijstje te kijken natuurlijk… “Iedere taak die minder dan twee minuten duurt, meteen uitvoeren. Dan is dat maar vast gebeurd.”

CARTESIUS LYCEUM Frederik Hendrikplantsoen XN Amsterdam