Kwaliteitskoers W&MD Marije van der Meij Edwin Luttik Namens commissie kwaliteit en professionalisering 13 oktober 2015, Eindhoven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Ouders en Kinderen Centraal
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Maatschappelijk Aanbesteden
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Door Frans de Voeght, voorzitter NVSHV. Een korte introductie.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
De kubus van CSPE succesfactoren!
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Toekomst Financiële Functie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Waarden & organisatiecultuur
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
 Happy Valentine!!!! 
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Kwaliteitskoers W&MD Edwin Luttik 16 september 2015.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
2 Keurmerk ZZP-ers in zorg en welzijn 5 oktober 2016.
Professionalisering en intervisie
Regiobijeenkomsten Utrecht en Zwolle Kwaliteitslabel Sociaal Werk
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit.
Aanbesteding jeugdteams
Kennisagenda Buurtplein
Regionale raadsbijeenkomst
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Kwaliteitslabel en Professionalisering
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
bij kwaliteit en outcome
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Cliëntenraad Sociaal Domein
Kadernota sociaal domein
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
voor een samenleving met veerkracht
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitskoers W&MD Marije van der Meij Edwin Luttik Namens commissie kwaliteit en professionalisering 13 oktober 2015, Eindhoven

Even terug in de tijd… 2013:  Branche wil terug naar de bedoeling  Opdracht: nieuwe kwaliteitskoers sociaal werk  Voorwaarden: betekenisvol, simpel, betaalbaar  60% wil geen vrijblijvendheid vanaf 2014  Commissie Kwaliteit en Professionalisering

Pluspunt ZandvoortDe Lumens Groep MJD GroningenTimpaan Welzijn RijnstadStichting de Wering De Nieuwe OrganisatieTrajekt NIMMD Flevoland DOCK Versa Welzijn Tinten Welzijnsgroep

Waar staan we?  Koers is op hoofdlijnen af; uitwerking na ALV  Bestuur MOgroep staat achter de koers  Presentatie en instemming leden - Regiobijeenkomsten in oktober - ALV in november

Wat houdt de nieuwe koers in? 3 hoofdingrediënten: 1.MO-code: Een door leden verplicht te onderschrijven branchecode met kwaliteitswaarden 2.Toetsing: Twee manieren om op naleving te toetsen: intercollegiaal en extern (met keurmerk). Verplicht voor inschrijving in het register. 3.Beroepsregister Sociaal Werk

1. MO-code  Kwaliteitswaarden van de branche - Streefdoelen waaruit onze kwaliteit blijkt - Per domein: (A) Vakmanschap, (B) Dienstverlening en (C) Organisatie & Bestuur  Verplicht te ondertekenen door alle leden  Basis voor de toetsing - Waarden vertalen naar normen

Vakmanschap  Onze professionals werken aantoonbaar aan hun vakmanschap en inzetbaarheid en de 10 competenties van de sociaal werker zijn richtinggevend voor beroepsmatig handelen10 competenties van de sociaal werker  Onze professionals zijn analytisch, reflectief en flexibel en leveren maatwerk  De professionals van onze organisatie hebben een ondernemende houding door adequaat te reageren op vragen uit de samenleving en de opdrachtgever, deze voortdurend te verkennen en hun eigen inzet en capaciteiten hier op aan te passen

Vakmanschap (vervolg)  Onze professionals streven veiligheid en onbesproken gedrag na  Om het vakmanschap te stimuleren en te borgen vinden wij beroepsregistratie een geschikt middel

Dienstverlening  Het uitgangspunt van onze organisatie is maatschappelijke meerwaarde  Klanten kunnen zich wenden tot een vorm van klachtenregeling  Door maatwerk te leveren, creëren wij meerwaarde voor individu en samenleving (in goede balans)  Onze dienstverlening onderzoeken wij periodiek en op eigen wijze op resultaten voor de klant, effectiviteit (o.a. kosten/baten) en maatschappelijke meerwaarde met als doel verbetering van de dienstverlening

Organisatie & bestuur  Wij streven ernaar om een ontwikkelende, lerende en ondernemende organisatie te zijn die zich continu verbetert  Wij werken samen voor effectieve en doelmatige dienstverlening met stakeholders als collega organisaties, financiers en cliëntenorganisaties  Wij zijn flexibel en spelen in op de maatschappelijke context  Onze bedrijfsvoering is op orde  Wij zijn transparant over hoe we kwaliteit organiseren, borgen en leveren

Organisatie & bestuur (vervolg)  Wij faciliteren onze professionals in de uitvoering van hun vakmanschap  Klanten kunnen zich wenden tot een vorm van cliëntenparticipatie  Wij hebben de Governancecode W&MD ondertekend en leven de hierin opgenomen afspraken na

2. Toetsing  Stimuleren van en controleren op naleving van de waarden  Toetsing is optioneel, maar wel voorwaarde voor registratie in het register van de MO-code  Twee toetsingsopties: Intercollegiaal: “MO-geregistreerd” Extern: “Keurmerk” Of beide

Toetsing (vervolg)  Intercollegiaal: - Leren en feedback - Random matching met collega’s - Afspraken/formats voor gesprek en verslag - “MO-geregistreerd”  Extern: - Beoordelen en keuring - Door externe auditor - “Keurmerk”

Voorbeelden  Onze eigen waarden en normen  Niet hoe maar dat  Niet alleen proces maar ook/vooral resultaat Met dank aan Brigit Grol, Saskia Brands en Margot Bosch: 1.Onze professionals werken aantoonbaar aan hun vakmanschap en inzetbaarheid en de 10 competenties van de sociaal werker zijn richtinggevend voor beroepsmatig handelen - Je kunt laten zien dat en hoe professionals hun vakmanschap op peil houden - Je kunt laten zien dat en hoe er geïnvesteerd wordt in scholing van de 10 competenties van de sociaal werker en wat dit oplevert

2.Het uitgangspunt van onze organisatie is maatschappelijke meerwaarde - De organisatie kan laten zien dat en hoe zij maatschappelijke meerwaarde onderzoekt - De maatschappelijke meerwaarde wordt gecommuniceerd aan belanghebbenden binnen en buiten de organisatie 3.Wij faciliteren onze professionals in de uitvoering van hun vakmanschap - De organisatie toetst of de professional over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt en op welke wijze ontwikkeling nodig of gewenst is en faciliteert hierin. - De organisatie laat zien welke randvoorwaardelijke (hulp)middelen geregeld zijn en toetst wat het effect van deze middelen zijn op het vakmanschap van professionals

3. Beroepsregister Sociaal Werk  Een register voor alle sociaal werkers  Waarom registratie?  Géén afvinksysteem…!  Ontwikkelen met partners Actieprogramma Professionalisering  Bij Registerplein  Verhouding SKJ en Registerplein

Vooraanmelden beroepsregistratie jeugdhulp bij SKJ  Bepaal eerst OF je je moet vooraanmelden: zie het stroomschema op blz. 3 van deze brochuredeze brochure  Als je je moet vooraanmelden, maak dan eerst een account aan op de website van het SKJ. Daarna kun je verder gaan met de vooraanmelding. account  Aanmelden voor 1 januari 2016  In najaar meer informatie over register sociaal werk. Houd je sociaal werkers aangemeld bij het Registerplein  Zie dit filmpjedit filmpje

Transparantie  Betrekken klanten/burgers en stakeholders bij ontwikkeling en evaluatie (effect en tevredenheid)  Transparantie over kwaliteit, meerwaarde en governance  Zichtbaar maken van (type) toetsing  Uitkomsten toetsingsrapporten…?

Toolbox Ondersteuning bij naleving Up to date instrumenten en methoden per domein Bv. effectiviteit van dienstverlening: Databanken Beslisboom “Twee meter geluk” (zie online)online

Ja, maar….

1.Zo’n MO-code...Dat is toch een papieren tijger? 2.Een keurmerk en beroepsregister…dat is toch ouderwets systeemdenken? 3.Er is al zoveel binnen onze en in ander branches…Een nieuwe code en keurmerk maken het moeilijker in plaats van makkelijker.

Ja maar…. 4.Branchecode en intercollegiaal toetsen: staaltje “slager keurt zijn eigen vlees”? 5.Het is allemaal veel te duur en kost veel tijd 6.Is dit wel geschikt voor iedereen (klein en groot, breed en smal)?

Hoe verder?  Keus samenwerkingspartner(s) voor uitvoering  Voorstel en instemming ALV (25 nov)  Na mandaat in november: in 2016 de uitwerking…

Vragen, feedback of ander soortige input? Laat het ons weten! Spreek ons vandaag aan Laat je input achter op een flip-over Bel of mail ons