Een quick start naar leergemeenschappen Bart Ormel, Fer Coenders Ecentconferentie 16 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Realisatie kindcentrum
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
BattleBots The school battle.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
NLT modules en excellentiebevordering
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Motivatie & differentiatie
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
voor een samenleving met veerkracht
Betere verbindingen met onderzoek
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Transcript van de presentatie:

Een quick start naar leergemeenschappen Bart Ormel, Fer Coenders Ecentconferentie 16 mei 2012

Opzet workshop Doel: tegemoetkomen aan vragen en ervaringen die er zijn Start: eigen ideeën Presentatie: – vormen van PLC’s – belangrijke kenmerken – kader: het leren begrijpen Discussie

Welke vragen heb je over dit onderwerp? Schrijf eens op wat volgens jou: – een leergemeenschap is? – belangrijke kenmerken zijn voor een effectieve leergemeenschap (in termen van professionaliseren)?

Professionele leergemeenschap Literatuur: groep die zichzelf professioneel ontwikkelt door van en met elkaar te leren en het geleerde in de eigen praktijk toe te passen. Ons onderzoek: samenwerkingsverband met lerarenopleiders om te werken aan vraagstukken m.b.t. vakdidactiek en onderwijs, beleid en organisatie rond de lerarenopleidingen en de inrichting van de exacte vakken

Karakteristieken uit de literatuur Gedeelde waarden en visie – Is er, of ontstaat Gezamenlijke verantwoordelijkheid – Voor leren door de leerlingen – Delen van informatie – Zoeken naar verbetermogelijkheden ‘Reflective dialogue’ – Bevragen op ‘waarom zo’ – Expliciteren van praktijkkennis en -ervaring Samenwerking – Gezamenlijke ontwikkelactiviteiten – Observaties en analyses bij elkaar – Onderlinge afhankelijkheid Gericht op leren (professionals, leerlingen) – Gericht op kennisvergroting – Gezamenlijke betekenisverlening

PLC’s die wij geïnterviewd hebben Docentontwikkelteams – Universiteit Twente – Junior College Utrecht Projectontwikkelteams – Kennisbasis – Didactiekboek Vakkring: samen opleiden Thematische ‘communities’ – Twents Meesterschap: Sensible Mathematics – Krachtig Meesterschap: Onderzoekend & Ontwerpend Leren Opleidersoverleggen (WCDN, DiDaDoDa)

Docentontwikkelteams Groep van 5-15 docenten + ‘kartrekker’ Ontmoeten ongeveer maandelijks Materiaalontwikkeling – Doel vs. (?) kruiwagen voor leren Uitproberen in eigen klas Producten: te gebruiken door anderen Leren van elkaar: ja

Projectontwikkelteams Kan met grotere groepen: taakverdeling Regisseur/kerngroep Voor bepaalde duur (concreet eindproduct) Visie/keuzes: deels opgelegd (regie), deels vrij (eigen inzichten in eigen taak) Leren van elkaar: moeilijk zicht op te krijgen

Vakkringen Groepen tot ongeveer 10 – Deels uit lerarenopleiding, deels uit opleidingsscholen Ontwikkelen van opleidingscurriculum in de stagescholen – Opleidingsvisie: alleen voor lerarenopleiding – Randvoorwaarden uit de praktijk Leren van elkaar: – Eenrichtingsverkeer – Opleiding heeft het belang, school heeft het werk

Thematische communities Groep tot ongeveer 10 docenten + kartrekker (+ experts) Frequentie: matig (1x in 6wk) tot intensief Commitment aan ‘ontdekkingstocht’ Thema: eigen vragen en hypothesen opwerpen Vertalen naar lespraktijk Ervaringen terugkoppelen naar lessen Leren van elkaar: ja

Opleidersoverleggen Grotere groepen: Gedeelde verantwoordelijkheid voor ontmoeting – Wisselende locatie & organisatie – Wisselend programma Doel: ontmoeting & netwerk, afstemming tussen ‘autonome eilanden’ Leren van elkaar: afhankelijk van eigen openheid

Belangrijke randvoorwaarden Prioriteit in de school: deelnemers worden gefaciliteerd in tijd, roostering, kosten Bijeenkomsten in omgeving Gezamenlijk belang (ownership; halen & brengen) Veilige omgeving, binding tussen deelnemers, open houding Rol van de facilitator: organisatie, discussie, input

Belangrijke elementen Input leveren: waar rekening mee houden? Expliciteren: waarom wil je dat leerproces van je leerlingen zo inrichten? Investeren: hoe vertaalt zich dit in de praktijk (materiaal, klasgebruik)? Praktijktoets: werkt het ook zo? Lessen trekken: terugkijken

(Mogelijke) knelpunten Eindige en/of versnipperde financiering Docenten mobiliseren om te ‘brengen’: het moet ook iets voor ze opleveren Vermarkten van PLC: verplichte deelname, voldoende uitdaging en inzet Duurzaamheid: in- en uitstroom van deelnemers

Herkenbare elementen?

Model van Clarke & Hollingsworth & Coenders Hoe leren docenten? Vijf domeinen, vier uit dagelijks wereld docent Doel is vergroten van Persoonlijke Domein – Reflectie – Enactment 2 cycli – Change sequence – Growth networks

A new model: EIMTPG Personal Domain (PD) Domain of Practice (DP) Domain of Consequence (DC) Developed Material Domain (DMD) Enactment Reflection External Domain (ED) Kennis, opvattingen en houding van Docent Documenten curriculumvernieuwing Onderwijservaringen Literatuur Modules Experimenten Collega’s ontmoeten Ontwikkelde materialen (lessenseries) In de klas uitvoeren van ontwikkelde materialen Leerresultaten van de lln Change sequences: connected domains Growth networks: more than momentary change

Discussiepunten Welke rol kun je als lerarenopleider hebben in een PLC? Leren de leerlingen als de docenten leren? – Focus in PLC inbedden: hoe komen de leerlingen tot leren? Professionalisering via materialen: aanleveren of ontwikkelen? Facilitator: hoe en wanneer ‘duwen’ tegen het leerproces? Hoe vergroot je het effect van een PLC – in de school (bij een bovenschoolse PLC) – op andere plaatsen

We horen graag aanvullende ervaringen met PLC (in brede zin)