Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014
Beleid overheid / wetgeving In/uitvoering wetgeving stelselwijziging per 1 augustus 2014 Ondersteuningsplicht (voor besturen) Samenwerking verplicht (regulier-speciaal) Werken aan samenwerking met Jeugdzorg (wetgeving in de steigers) Handelingsgericht indiceren (samenwerkingsverband) Onderwijsondersteuningsprofiel (iedere school) Medezeggenschap (instemming) Landelijke geschillenregeling (bindend) Landelijk referentiekader (richting) Budgetfinanciering + verevening (cluster 3 en 4) LeerlinggebondenFinanciering middelen (schooldeel en AB+) naar het Samenwerkingsverband
Zorgplicht Ieder schoolbestuur heeft de verantwoordelijkheid een passend onderwijszorg-arrangement aan te bieden aan iedere leerling die zich bij een school van dat schoolbestuur aanmeldt of bij een school van dat bestuur is ingeschreven. Als een school een bepaald arrangement niet zelf in huis heeft, moet het bestuur van die school in samenwerking met besturen die dit arrangement wel kunnen aanbieden zorgen dat de leerling dat onderwijsarrangement aangeboden krijgt, met een gemotiveerde doorverwijzing.
SWV passend onderwijs Primair Onderwijs Regio-indeling: Apeldoorn Alle besturen van basisscholen, sbo en cluster 3 en 4 ± leerlingen Primair Onderwijs
Dekkend aanbod Geen kind tussen wal en schip
Handelingsgericht indiceren stoppen met landelijke indicatiecriteria Op maat Leerling afhankelijk Leerkracht afhankelijk Flexibel Gevarieerd
Veranderingen: Rugzak verdwijnt – ambulante begeleiding stopt in zijn huidige vorm Huidige SamenWerkingsVerband houdt op te bestaan – nieuw SamenWerkingsVerband Passend Onderwijs Geen SBO-beschikkingen en SO indicaties meer Handelingsgericht indiceren – 1 loket
Verevenen (Voortgezet)Speciaal Onderwijs en Leerling Gebonden Financiering deelname groei Verevenen Apeldoorn P.O. € Verevenen is = ieder samenwerkingsverband krijgt evenveel op basis van leerlingaantallen
Uitgangspunten SWV Passend onderwijs : Alle leerlingen passende ondersteuning Zo tijdig mogelijk In zo licht mogelijke vorm Zo dicht mogelijk bij huis door de meest aangewezen persoon of instelling Waar nodig in integrale aanpak 1 kind – 1 plan – 1 regie
Wat betekent dit voor ouders / scholen? Focus meer op onderwijsbehoeften i.p.v. “tekorten” bij leerlingen Geen geld meer voor etiket autisme, ADHD, laag IQ, handicap of dyslexie Onderzoek en begeleiding verminderen Verwijzen kost de basisschool geld Leraar, IB en school werken met een basiszorgprofiel
Iedere basisschool verplicht een onderwijszorgprofiel Minder SO plaatsen / rugzakken School en bestuur bepalen waar de zorgplicht passend onderwijs wordt uitgevoerd. Geen thuiszittende leerlingen
Ondersteuningsplan Het continuüm aan zorg inclusief ondersteuningsprofielen Verdeling en besteding van ondersteuningsmiddelen Procedure en criteria voor ondersteuningstoewijzing Procedure voor plaatsing Voortgezet Speciaal Onderwijs Informatie voor ouders Afstemming met gemeenten let op: transitie jeugdzorg
Knelpunten Samenwerking Onderwijs - CJG (met bril van onderwijs) Privacy Verschillende “talen” spreken Verschillende verwachtingen Openheid / transparantie naar elkaar
Oplossingsgericht gesprek met Afvaardiging Primair Onderwijs en coördinator CJG