© 2005 1 Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © 2005 1 ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Nederlands en vakleer samen in de BPV
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Workshop Onderzoeksontwerp
Beleid en andere instanties
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
MVO en analyse van dilemma’s
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Rekenproblemen en Dyscalculie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Informatie- avond groep 6
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Workshop “Beoordelen”
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Workshop evalueren Dcp
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LOB binnen Taalbrug DG.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
© DOMINO Katrien Bultynck Evaluatieinstrument Taalvaardigheid Domeingerichte Instroom Opleidingen NT2 VDAB.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Aantekeningen maken en navertellen
Instructie geven en uitvoeren
Een instructie schrijven
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Blended learning Italiaans
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Titel van wetenschappelijk project
Instrument Team Intervisie
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Basiskennis LOB.
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens

© ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via informele weg - Vrijstelling mogelijk voor een deel van het inburgeringtraject - Taalvaardigheid binnen domein sociale redzaamheid

© Bijkomende vragen: -Geheimhouding toetsinhouden -Efficiënt afneembaar -Integreren bestaand toetsmateriaal -Verstrekken van diagnostische informatie -Rekening houden met kenmerken van de kandidaat

© ONTWIKKELING TOETSBATTERIJ 1. Analyse domein sociale redzaamheid - Oplijsten relevante taaltaken sociale redzaamheid m.m.v. docenten NT2 - Doornemen bestaand materiaal -Resultaat: 3 subdomeinen 6 talige clusters/instapniveau

© Link met de einddoelen geformuleerd door de DVO 3. Ontwikkeling taken - Rekening houdend met kenmerken kandidaat: taken met een tag - Feedback door resonansgroep - Beperkte pilot

© Resultaat ontwikkelingsfase Raster instap Contacten met officiële instanties Contacten met commerciële instanties Sociale contacten

© Cluster 1 instap 1.2: De kandidaat kan informatie geven of vragen in teksten zoals een beleving, klacht, afspraak, instructie, uitnodiging, voorstel, oproep, gesprek. -Cluster 6 instap 1.2: De kandidaat kan relevante gegevens selecteren in mondelinge teksten zoals een gesprek tussen derden, uitnodiging, afspraak, instructie. VOORBEELDEN

© Cluster 2 instap 2.1 De kandidaat kan een kort berichtje schrijven of een formulier invullen zoals een persoonlijk briefje, een mededeling, dankbriefje, memo of beschrijving VOORBEELDEN

© PRETESTING Doel: - Inhoudelijke validiteit van de taken verder onderzoeken - Afnamecondities vastleggen - Technische kenmerken en kwaliteitsaspecten van de taken nagaan

© Procedure -Tweedaagse training intakers -Pretesting in Vlaanderen en Brussel PRETESTING

© Deelnemers 26 CVO's 12 CBE's 2 UT PRETESTING

© Deelnemers: -634 cursisten Resultaten: -Ongeveer 6000 prestaties van cursisten -Kwalitatieve en kwantitatieve feedback per taak PRETESTING

© hypotheses ontwikkelteam - informatie verkregen tijdens de training - informatie op feedbackformulier bij elke taak - informatie verkregen tijdens observaties en gesprekken met lesgevers - informatie verkregen tijdens eigen toetsafnames en gesprekken met cursisten - statistische analyse - cesuurbepaling FEEDBACK

© BELANGRIJKSTE OPMERKINGEN - Instructies: compacter -Meer instructies voor de intaker, ook bij taken die de kandidaat zelfstandig maakt -Natuurlijkheid van de gesprekken: bijvoorbeeld meer een vraag- antwoordgesprek ipv initiatief bij de kandidaat -Tags met significant verschil

© CESUURBEPALING Wie: -Per instapniveau groep van experts -Samenstelling groep experts: CVO’s, CBE, UT Hoe: -Per taak cesuur bepalen -Mogelijke ruis omschrijven

© Hoe: - Verwerking resultaten experts - Verdere onderbouwing cesuur o.b.v. resultaten nieuwkomers in de Huizen van het Nederlands CESUURBEPALING

© AFRONDENDE STAPPEN -Herwerking taken op basis van feedback -Bepalen van sets van taken adhv aantal kandidaatprofielen -Ontwikkelen handleiding voor de intaker

© HANDLEIDING -Achtergrondkader -Beschrijving instrument -Gebruik van het instrument * selectie van taken * afname van taken * beoordeling van de taken * beslissing adhv scenario’s

© SELECTIE VAN TAKEN -Elke kandidaat legt 6 taken af -Bij intakegesprek peilen naar tags -Bepalen profiel kandidaat * ouders met minstens 1 schoolgaand kind in België * ouders met minstens 1 baby * niet-ouders * niet-ouders met professioneel perspectief

© Per profiel keuze uit aantal sets (variëren over tijd en aantal kandidaten) SELECTIE VAN TAKEN

© Dient in een vaste volgorde te gebeuren -Stappenplan afname volgen AFNAME VAN DE TAKEN

© BEOORDELING VAN DE TAKEN -In eerste instantie per taak -Verschilt van cluster tot cluster -Concrete uitleg per cluster

© startpunt: alle scores van de kandidaat op de 6 taken -Vergelijken met overzicht scenario’s -Scenario van toepassing + bijhorende conclusie selecteren BESLISSING ADHV SCENARIO’S

© MOGELIJKE CONCLUSIES -Kandidaat krijgt vrijstelling en mag zonder meer instappen -Kandidaat mag instappen mits extra begeleiding voor specifieke vaardigheden -Kandidaat mag niet instappen