© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens
© ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via informele weg - Vrijstelling mogelijk voor een deel van het inburgeringtraject - Taalvaardigheid binnen domein sociale redzaamheid
© Bijkomende vragen: -Geheimhouding toetsinhouden -Efficiënt afneembaar -Integreren bestaand toetsmateriaal -Verstrekken van diagnostische informatie -Rekening houden met kenmerken van de kandidaat
© ONTWIKKELING TOETSBATTERIJ 1. Analyse domein sociale redzaamheid - Oplijsten relevante taaltaken sociale redzaamheid m.m.v. docenten NT2 - Doornemen bestaand materiaal -Resultaat: 3 subdomeinen 6 talige clusters/instapniveau
© Link met de einddoelen geformuleerd door de DVO 3. Ontwikkeling taken - Rekening houdend met kenmerken kandidaat: taken met een tag - Feedback door resonansgroep - Beperkte pilot
© Resultaat ontwikkelingsfase Raster instap Contacten met officiële instanties Contacten met commerciële instanties Sociale contacten
© Cluster 1 instap 1.2: De kandidaat kan informatie geven of vragen in teksten zoals een beleving, klacht, afspraak, instructie, uitnodiging, voorstel, oproep, gesprek. -Cluster 6 instap 1.2: De kandidaat kan relevante gegevens selecteren in mondelinge teksten zoals een gesprek tussen derden, uitnodiging, afspraak, instructie. VOORBEELDEN
© Cluster 2 instap 2.1 De kandidaat kan een kort berichtje schrijven of een formulier invullen zoals een persoonlijk briefje, een mededeling, dankbriefje, memo of beschrijving VOORBEELDEN
© PRETESTING Doel: - Inhoudelijke validiteit van de taken verder onderzoeken - Afnamecondities vastleggen - Technische kenmerken en kwaliteitsaspecten van de taken nagaan
© Procedure -Tweedaagse training intakers -Pretesting in Vlaanderen en Brussel PRETESTING
© Deelnemers 26 CVO's 12 CBE's 2 UT PRETESTING
© Deelnemers: -634 cursisten Resultaten: -Ongeveer 6000 prestaties van cursisten -Kwalitatieve en kwantitatieve feedback per taak PRETESTING
© hypotheses ontwikkelteam - informatie verkregen tijdens de training - informatie op feedbackformulier bij elke taak - informatie verkregen tijdens observaties en gesprekken met lesgevers - informatie verkregen tijdens eigen toetsafnames en gesprekken met cursisten - statistische analyse - cesuurbepaling FEEDBACK
© BELANGRIJKSTE OPMERKINGEN - Instructies: compacter -Meer instructies voor de intaker, ook bij taken die de kandidaat zelfstandig maakt -Natuurlijkheid van de gesprekken: bijvoorbeeld meer een vraag- antwoordgesprek ipv initiatief bij de kandidaat -Tags met significant verschil
© CESUURBEPALING Wie: -Per instapniveau groep van experts -Samenstelling groep experts: CVO’s, CBE, UT Hoe: -Per taak cesuur bepalen -Mogelijke ruis omschrijven
© Hoe: - Verwerking resultaten experts - Verdere onderbouwing cesuur o.b.v. resultaten nieuwkomers in de Huizen van het Nederlands CESUURBEPALING
© AFRONDENDE STAPPEN -Herwerking taken op basis van feedback -Bepalen van sets van taken adhv aantal kandidaatprofielen -Ontwikkelen handleiding voor de intaker
© HANDLEIDING -Achtergrondkader -Beschrijving instrument -Gebruik van het instrument * selectie van taken * afname van taken * beoordeling van de taken * beslissing adhv scenario’s
© SELECTIE VAN TAKEN -Elke kandidaat legt 6 taken af -Bij intakegesprek peilen naar tags -Bepalen profiel kandidaat * ouders met minstens 1 schoolgaand kind in België * ouders met minstens 1 baby * niet-ouders * niet-ouders met professioneel perspectief
© Per profiel keuze uit aantal sets (variëren over tijd en aantal kandidaten) SELECTIE VAN TAKEN
© Dient in een vaste volgorde te gebeuren -Stappenplan afname volgen AFNAME VAN DE TAKEN
© BEOORDELING VAN DE TAKEN -In eerste instantie per taak -Verschilt van cluster tot cluster -Concrete uitleg per cluster
© startpunt: alle scores van de kandidaat op de 6 taken -Vergelijken met overzicht scenario’s -Scenario van toepassing + bijhorende conclusie selecteren BESLISSING ADHV SCENARIO’S
© MOGELIJKE CONCLUSIES -Kandidaat krijgt vrijstelling en mag zonder meer instappen -Kandidaat mag instappen mits extra begeleiding voor specifieke vaardigheden -Kandidaat mag niet instappen