VWS Elektronisch Patientendossier Den Haag, 16 december 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

Achtergronden bij De eerste hapjes
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Resultaten SJBN Enquête 2012
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Verborgen vormen van pesten
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Stephan van Velthoven Mei 2007 Thuis Binnen Bereik: de doorstart bevestigen en overtuigen.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Doelstellingen formuleren
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Academische vaardigheden - C1.5
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Opbrengsten van onderwijs
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren Blok 1
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Verschillende rollen en stijlen
Adtractive Altermedia Vrachtwagenreclame.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Campagne ‘Elektronisch Patiëntendossier’ (J37) Eindrapportage campagne-effectonderzoek Ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Behoeften- en attitudemeting bij betrokkenen Kwantitatief onderzoek via een enquête in Pagina 11 Michelle Lenaerts Annick Vanhove Eric Goubin.
De Berichtenbox van MijnOverheid! 14 april
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Leesvaardig Examentraining.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Tevredenheidsonderzoek 2017
2015 Noordoost Friese Gemeenten
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

VWS Elektronisch Patientendossier Den Haag, 16 december 2008

inleiding - conclusies – aanbevelingen- voorwaarden - verwerking - werking Uitingen Brief voorkant: 2 Brief achterkant:Bezwaarformulier:Folder:Envelop:

Onderzoeksopzet ● Doelstelling onderzoek: ● In kaart brengen van de communicatiekracht en effecten van de mailing. ● Methode dataverzameling: ● Internet met panel ● Matdatum: Vanaf 1 november 2008 ● Veldwerk: Vanaf 7 november 2008 ● Steekproef:Bruto n=130, netto n=81 ● Doelgroep : ● B-to-C ● Norm : ongeadresseerde overheidsmailings (14 cases) 3 inleiding - conclusies – aanbevelingen- voorwaarden - verwerking - werking

Communicatiekracht Bereik Kwalitatief bereik Boodschapoverdracht Waardering Doelgroepselectie + timing Doelgroepprofiel Wel/niet geadresseerd Adressenbestand Mailing(kenmerken) Kleurgebruik Tekst-/beeldverhouding Aanbod Communicatie-effecten Kennis Interesse Sympathie Respons Responsintentie Doelgroepselectie Sociodemografie Beslisser Houding/leesgedrag Productbetrokkenheid Merkbetrokkenheid Overige invloeden: overige communicatie(middelen)/acties incidenten concurrentie Sturingsmogelijkheid marketeer 4 Achterliggend onderzoeksmodel

Conclusies & Aanbevelingen

Communicatie-effecten Doelgroepselectie Communicatiekracht Prod. involvement: Overall conclusie Bereik: 132 Leesgedrag Overall waardering: 84 Doelgroep # Meelezers: 101 Leesduur: 91 Uitnodigend: 88 Leuk: 35 Contactfreq. goed: nb ROND Benchmark Niveau BENEDEN Benchmark BOVEN Benchmark Geloofwaardig: 118 Onderscheidend: 90 Merk. involvement: 150 Passend bij org: 105 Niet opdringerig: 93 Relevante info: 155 Nieuwe info: 110 Opvallend: 78 Sympathietoename: 103 Interessetoename: 164 Kennistoename: 148 Respons: 28 Responsintentie: 47 Gemakkelijk: 120

VWS BM1379 VWS BM Aantal respondenten Opvallend *4 42%54% Herinnering 43%24% Niet opdringerig *4 59%64% Reclamebereik 62%47% Passend bij organisatie *4 65%62% Gemiddelde leesduur * Gemakkelijk te volgen *4 83%69% Gem. aantal meelezers 1.4 Bevat nieuwe informatie *4 48%44% Overall waardering *3 49%58% Relevante informatie *4 47%30% Leuk *4 15%43% Interesse toename *4 33%20% Uitnodigend *4 49%56% Kennis toename *4 57%39% Onderscheidend *4 41%46% Sympathie toename *4 32%25% Geloofwaardig *4 74%63% Respons (overall) 2%4% Responsintentie (overall) 5%8% *1 in minuten *2 schaal 1= zeer positief / 5 = zeer negatief *3 top 2 box (zeer) positief / *4 top 2 box (helemaal) mee eens BM = norm ongeadresseerde overheidsmailings (14 cases). Respons (binnen bereik) 2%7% Responsintentie (binnen bereik) 7%15% Mailing scoort significant beter dan benchmarkMailing scoort significant minder goed dan benchmark Samenvatting

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking 8 Conclusies – doelgroep Doelgroep staat positief tegenover post van de overheid.  Doelgroep:  Iets meer vrouwen dan mannen.  Veelal jonger dan 50 jaar.  Werkend of studerend.  Meer dan de helft heeft meerpersoonshuishouden.  Houding t.o.v. post van de overheid is positief.  Redelijke betrokkenheid bij het aanvragen van informatie.  Beeld van de instelling is voor meerderheid van belang.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking  Herinnering (alle respondenten) is significant hoger dan de benchmark (43% versus 24%).  Slechts 2% gooit envelop ongelezen weg.  Reclamebereik* (alle respondenten) ligt ruim boven de benchmark voor overheidsmailings (62% vs 47%) * Reclamebereik= allen die aangeven 1 of meer onderdelen van de mailing gezien te hebben 9 Conclusies – bereik Herinnering en bereik van de mailing zijn boven de norm.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking  Voorkant brief trekt veel aandacht van lezers (88% bekijkt dit onderdeel goed/vluchtig). Driekwart bekijkt de folder goed/vluchtig.  Na het lezen bewaart eenderde de onderdelen van de mailing.  De helft laat de mailing aan een ander zien.  Gemiddelde leestijd ligt op 3,4 minuten.  Mailing draagt duidelijke boodschap over op lezers.  Meest genoemde boodschap is ‘Informeren over invoering EPD’. 10 Conclusies – communicatiekracht Kwalitatief bereik is goed.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking  De primaire affectieve reactie op de mailing is overwegend positief. Deze groep staat positief tegenover het EPD of was al op de hoogte van het ontvangen van de mailing.  Overall waardering gelijk aan de benchmark (49% versus 58%).  Vormgeving wordt redelijk gewaardeerd, maar is niet voldoende leuk en opvallend.  De inhoud is begrijpelijk en geloofwaardig. De mailing zou meer nieuwe informatie kunnen bevatten.  Waardering afzonderlijke onderdelen ligt ongeveer gelijk. 11 Conclusies – communicatiekracht Inhoud wordt goed gewaardeerd, vormgeving blijft achter.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking  De helft weet door de mailing meer over het EPD, dit effect is significant hoger dan de norm (57% versus 39%).  Mailing zorgt bij één op de drie voor meer interesse en sympathie.  Respons* (binnen bereik) gelijk aan benchmark (2% versus 7%)  Responsintentie* (binnen bereik) ligt significant onder de benchmark (7% versus 15%) * Respons: percentage respondenten die aanvullende informatie hebben aangevraagd via de website/ per telefoon/ via de huisarts of apotheek. * Responsintentie: percentage respondenten die van plan is aanvullende informatie aan te vragen via de website/ per telefoon/ via de huisarts of apotheek. 12 Conclusies – effecten Mailing zorgt voor gewenste effecten bij lezers.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Op basis van de resultaten mag worden geconcludeerd dat de mailing zorgt voor de gewenste communicatie-effecten; de kennis over het EPD is bij lezers toegenomen. Hiervoor zijn twee redenen:  Inhoud: De inhoud wordt goed beoordeeld, mede door de hoge relevantie, begrijpelijkheid en geloofwaardigheid.  Media-aandacht: Door de aandacht voorafgaand aan het versturen wist men van de plannen van de invoering en het ontvangen van de mailing, dit heeft bijgedragen aan het hoge bereik. Concrete verbeterpunten liggen in de vormgeving van de mailing:  Likeability: Hoewel het een serieus onderwerp betreft kan de mailing leuker en uitnodigender gemaakt worden door (met behulp van visuals) meer aandacht aan het praktijkvoorbeeld te besteden.  Eenheid: Het consequent toepassen van de blauw/oranje kleurstelling kan de eenheid in de vormgeving verbeteren. 13 Conclusies en aanbevelingen

Bijlagen Resultaten

Doelgroep

De respondenten binnen bereik zijn: iets meer vrouwen dan mannen veelal jonger dan 50 jaar (81% versus landelijk 68%) veelal middelbaar opgeleid (54% versus landelijk 30%) veelal werkend (51% versus landelijk 44%) Meer dan de helft voert een gezamenlijk huishouden, al dan niet met kinderen. 16 Steekproefomschrijving De steekproef bestaat met name uit personen onder 50 jaar.

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Hoe gaat u in het algemeen om met post van de overheid? Wanneer de ondervraagden post krijgen van de overheid leest 82% deze post altijd. Lezers van deze mailing zijn significant positiever dan niet-lezers. Attitude t.o.v. adverteerder Houding ten opzichte van post van de overheid is zeer positief. 17

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Is het aanvragen van informatie bij een overheidsinstelling voor u persoonlijk een belangrijke of onbelangrijke beslissing? Het aanvragen van informatie bij de overheid is voor iets minder dan de helft zeer belangrijk. Er is geen significant verschil in betrokkenheid tussen lezers en niet-lezers. Involvement informatie Betrokkenheid bij het aanvragen van informatie is hoog. 20% 18 = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Wanneer u informatie aanvraagt bij een overheidsinstelling, hoe belangrijk is de organisatie erachter dan voor u? Wanneer men informatie aanvraagt bij een overheidsinstelling is voor de meerderheid het beeld van de organisatie van groot belang. Involvement organisatie Betrokkenheid bij de organisatie is hoog. 53% 19 = Benchmark

Communicatiekracht

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Heeft u vorige week post ontvangen van een overheidsinstelling? Wanneer wordt gevraagd naar een mailing van een overheidsinstelling noemt 43% het ministerie van VWS. Dit percentage ligt ruim boven de benchmark van 24%. Herinnering mailing Geholpen herinnering van mailing is boven de norm % = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Als u naar deze envelop kijkt van het ministerie van VWS, kunt u dan aangeven of u deze envelop in de afgelopen 10 dagen heeft gezien? Van alle ondervraagden heeft 58% de envelop zelf geopend. Slechts 2% heeft de envelop ongeopend weggegooid. Herkenning mailing De envelop van de mailing wordt door meer dan de helft herkend. 22

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Als u naar deze mailing van het ministerie van VWS kijkt, kunt u dan aangeven of u één van de onderdelen van deze mailing in de afgelopen tien dagen heeft gezien? Van de verschillende onderdelen heeft de voorkant van de brief de meeste indruk gemaakt; deze wordt het vaakst herkend. In totaal heeft 62% minimaal één onderdeel gezien (=reclamebereik). Reclamebereik Het bereik is ruim boven de norm voor overheidsmailings. 23

 Positief (60%)  “Dat het een goede zaak is, dat je medische gegevens inzichtelijk worden voor diegenen, die het nodig hebben.”  “Ik heb hier iets over gehoord, wil er graag meer van weten.”  “Op zich een goed idee. Ik had gelezen dat er een brief over verspreid zou worden..”  “Fijn dat er informatie over het epd komt.”  “Dat te wel goed is, hoef niet elke keer je pasnummer van ziekenfonds te laten zien.”  Negatief (29%)  “O ja, dat heb ik in de media over gehoord. Gezeur.”  “Wat een weggegooid geld zeg!”  “Dat nooit, want binnen de kortse keren weten ook buitenstaanders dit.”  “Oh ja, het EPD, geloof niet dat ik dat wil.”  Neutraal (9%)  “Lees ik straks wel.”  Geen antwoord (5%) Primaire Affectieve Reactie De eerste reactie op de mailing is overwegend positief. 24

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Wat wilde het ministerie van VWS u met deze mailing duidelijk maken? De boodschap die uit de mailing naar voren komt is: het EPD wordt binnenkort ingevoerd. Men noemt ook de mogelijkheid tot bezwaar maken en het uitwisselen van gegevens tussen instanties. Boodschapoverdracht Mailing draagt duidelijke boodschap over. 25

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u aangeven in hoeverre u de onderdelen van deze mailing heeft gezien, bekeken of gelezen? De meeste aandacht gaat uit naar de brief, maar liefst 88% heeft de voorkant goed of vluchtig bekeken. 71% leest de bijgevoegde folder. Leesintensiteit: kwaliteit van lezen Leesintensiteit brief is hoog. 26

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u aangeven wat u met de onderdelen van de mailing heeft gedaan? Iets meer dan eenderde (37%) heeft de brief, de folder en het bezwaarformulier bewaard. Na het lezen van de mailing gooit de meerderheid de onderdelen weg. Bewaargedrag mailing Onderdelen worden na lezen niet direct weggeggooid. 27

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking 28 Leesintensiteit: meelezers Helft laat mailing aan iemand anders lezen. De mailing van het ministerie wordt door de helft van de lezers ook aan iemand anders getoond. Dit zijn meestal één of twee personen. Zijn er binnen uw huishouden andere personen die de mailing in die tijd (ook) hebben gelezen of bekeken? 1.4 personen = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Hoeveel tijd heeft u besteed aan het lezen of bekijken van de mailing? Twee op de vijf lezers besteedt meer dan drie minuten aan het lezen van de mailing. De gemiddelde leestijd ligt iets lager dan de benchmark. Leesintensiteit: leesduur Er wordt redelijk wat tijd besteed aan de mailing minuten = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Wat is uw overall waardering van de mailing? Overall ontvangt de mailing van de lezers een waardering van 49%. Dit ligt iets onder de norm voor overheidsmailings, maar dit verschil is niet significant. Waardering mailing De overall waardering van de mailing is positief % = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u voor elk van de stellingen aangeven in hoeverre u het hier mee eens of oneens bent? Het ministerie van VWS scoort qua vormgeving gelijk of onder de benchmark. Op likeability en opvallendheid scoort de mailing significant onder de norm. Waardering mailing (vorm) Vormgeving mailing wordt redelijk gewaardeerd. 64%56%54%46%43% 31 = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u voor elk van de stellingen aangeven in hoeverre u het hier mee eens of oneens bent? De inhoud van de mailing wordt goed gewaardeerd. Op begrijpelijkheid, geloofwaardigheid en relevantie liggen de scores significant boven de norm. Waardering mailing (inhoud) De mailing scoort goed op inhoudelijke aspecten. 69%63%62%44%30% 32 = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u voor elk van de stellingen aangeven in hoeverre u het hier mee eens of oneens bent? Ontvangers vinden de mailing uitnodigend en ervaren deze niet als opdringerig. 37% vindt deze mailing niet leuk. Waardering mailing (vorm) Mailing is niet opdringerig en leuk om te lezen. 33

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u voor elk van de stellingen aangeven in hoeverre u het hier mee eens of oneens bent? Waardering mailing (inhoud) Inhoud is gemakkelijk te volgen. De inhoud van de mailing is voor lezers begrijpelijk en komt geloofwaardig over. Voor iets meer dan een kwart heeft de inhoud weinig nieuwswaarde. 34

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u per onderdeel aangeven wat uw indruk (positief of negatief) is van dit onderdeel van de mailing? Waardering onderdelen Onderdelen worden positief gewaardeerd. De waardering van de afzonderlijke onderdelen ligt redelijk dicht bij elkaar. Gemiddeld geeft 45% een (zeer) positief oordeel over de onderdelen. 35

Effecten

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Het lezen van de mailing zorgt bij meer dan de helft van de lezers voor meer kennis over het EPD. Het effect op kennis en interesse ligt boven de norm. Effectiviteit Kennis van lezers is door de mailing toegenomen. 39% 37 Stelling: Door deze mailing is mijn kennis over het elektronisch patiëntendossier toegenomen / sympathie voor het elektronisch patiëntendossier toegenomen /interesse in het elektronisch patiëntendossier toegenomen 20%25% = Benchmark

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u aangeven welke actie of acties u ondernomen heeft naar aanleiding van deze mailing van het ministerie van VWS? * Zeer kleine steekproef, let op met interpretatie! De respons naar aanleiding van de mailing ligt gelijk aan de norm, in totaal heeft 2% van de lezers aanvullende informatie gezocht. Interesse in het EPD is de belangrijkste reden om actie te ondernemen. Effectiviteit De respons van de mailing is voldoende. 38

inleiding - conclusies - aanbevelingen - voorwaarden - verwerking - werking Kunt u aangeven welke actie of acties u van plan bent te ondernemen naar aanleiding van deze mailing van het ministerie van VWS? * Zeer kleine steekproef, let op met interpretatie! Na het lezen van de mailing is 7% van plan aanvullende informatie te gaan zoeken. Lezers die niet gaan reageren hebben geen bezwaar tegen het EPD en hoeven dus geen actie te ondernemen. Effectiviteit De responsintentie onder lezers is lager dan de norm. 39