Project Versnellen Investeringsprojecten “Een snel en kwaliteitsvol vergunningenproces” 1
Aanleiding project en aanpak Vaststellingen ondernemers – projectverantwoordelijken – overheid Lange doorlooptijden en veelheid aan procedures en hernemen ervan Moeilijke besluitvorming en uitstellen van beslissingen Onvoldoende maatschappelijk draagvlak en gebrekkige communicatie Aanbevelingen Commissies Berx en Sauwens 2010 Visienota Vlaamse Regering 15 oktober 2010 Quick Wins: eerste belangrijke stap in versnellen: snel op sporen zetten Garanderen van transparantie, participatie en communicatie Kwaliteitsvol proces, participatie en duidelijke beslismomenten: consolideren 2
Procesaanpak: kwaliteit + snelheid Proces uitgetekend in 2011 (tegelijk met Quick Wins) Principes nieuwe procesaanpak: -Participatiebeginsel -Open communicatie en transparantie -Maatwerk inzake concrete invulling van proces -Geïntegreerde en oplossingsgerichte samenwerking -Gelijktijdige en geïntegreerde aanpak onderzoeken en inspraak -Procesregie die door actoren wordt gedragen Evolutieve - indicatieve Procesnota concretiseert procesaanpak en kwaliteitsprincipes Methodiek ter beschikking: “Routeplanner” 3
Decreet i.f.v. procedurestappen Opmaak Enkel procedurestappen, inhoudelijke beoordeling vanuit sectorregelgeving Belangrijkste kwaliteitscriteria procesaanpak vertaald in het decreet Sterke vereenvoudiging – geïntegreerde procedures (onderzoeken en ambtelijke advisering) Logischer bevoegdheidsregeling op basis van aard van project Rechtstreekse vertaling Europese MER-vereisten Projectbesluit integreert RUP én vergunningen 4
Decreet: Procesfasen + Beslispunten 5 Verkenningsfase: (via participatief traject) scherpstellen probleemomschrijving, formuleren projectdoelstellingen en opzetten partnerschappen Startbeslissing: engagement tot onderzoek beste oplossing problematiek of opportuniteit Onderzoeksfase: (via participatief traject) op geïntegreerde wijze komen tot weloverwogen afweging van alternatieven i.f.v. beste oplossing Voorkeursbesluit: besluit houdende vaststelling van op strategisch niveau gekozen alternatief Uitwerkingsfase: (via participatief traject) verder concretiseren tot realiseerbaar project Projectbesluit: besluit houdende vaststelling van op uitvoeringsniveau gekozen alternatief (vergunningen + bestemmingswijziging) Uitvoeringsfase en monitoring: projectuitvoering en checken voorspelde effecten
Decreet: Vertaling proceskwaliteit Belangrijkste stappen in nieuwe procesaanpak: -Vier procesfases -Drie beslismomenten -Twee Openbare Onderzoeken (i.f.v. VKB en PB) Formele consultatie alternatieven- en projectonderzoeksnota + informele participatie Geïntegreerd effectenonderzoek in Onderzoeksfase en Uitwerkingsfase Synthesenota geeft overzicht conclusies alle effectenonderzoeksrapporten Adviesvergadering omtrent ontwerp van beslissing: geïntegreerd (Vlaams) advies 6
Decreet: Krachtlijnen vs “reguliere” Proceduredecreet Invulling “legistieke leemte”: alle vergunningen én bestemmingswijziging (vergunningen- en planproces) voor complexe projecten (projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk- strategisch belang) Nieuwe facultatieve procedure met specifieke besluiten (Voorkeursbesluit en Projectbesluit) Geen beperkingen van inspraak en rechtsbescherming t.g.o. huidige sectorale procedures Specifieke invulling milieueffectenrapportage en passende beoordeling (habitatrichtlijn): -Op strategisch niveau gekozen alternatief in Onderzoeksfase i.f.v. Voorkeursbesluit -Op uitvoeringsniveau gekozen alternatief in Uitwerkingsfase i.f.v. Projectbesluit 7
Decreet: Toepassingsgebied Complexe projecten: cumulatief -Projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk-strategisch belang -Die geïntegreerd vergunningen- en ruimtelijk planproces vragen Zowel publieke als private projecten; alle bestuursniveaus Proces vanaf formuleren doelstelling of opportuniteit tot concrete uitvoering op terrein Keuze voor geïntegreerde procedure of afzonderlijke sectorale procedures Startbeslissing -“Startschot” procedure van decreet -Bevoegde overheid motiveert toepasselijkheid decreet 8
Decreet: Bevoegdheid Drie “uniek” bevoegde overheden: Vlaamse Regering, Provincieraad of Gemeenteraad Concentratie bevoegdheden per bestuursniveau Startbeslissing: geen verdere formaliteiten – Administratief Toezicht Voorkeursbesluit en Projectbesluit: -Systematiek Omgevingsvergunning i.f.v. bepalen Bevoegde Overheid -“Aanwijzing” indien verschillende deelprojecten waarvoor verschillende bestuursniveaus bevoegd zijn (overeenkomst tussen betrokken bestuursniveaus) 9
In detail: de Onderzoeksfase Alternatievenonderzoeksnota + inspraak adviesinstanties + publiek Geïntegreerd effectenonderzoek (milieu, ruimte, mobiliteit, MKBA, …) Synthesenota Voorontwerp van besluit Advisering en Adviesvergadering: ambtelijke afstemming Goedkeuring MER Vaststellen Ontwerp van besluit (evt. door “gemachtigde”) Openbaar Onderzoek Definitief vaststellen besluit en bekendmaking 10
In detail: het Voorkeursbesluit Afronding Onderzoeksfase Vaststelling van op strategisch niveau gekozen alternatief Inhoud: -Motivering toepasselijkheid decreet (“complex project”) en aanwijzing bevoegde overheid -Motivering keuze van het alternatief (tegenover andere onderzochte alternatieven) -Gekozen alternatief op grafisch plan of tekstueel -Motivering ten opzichte van uitgebrachte opmerkingen, adviezen en overwegingen -Relatie met relevante beleidsplannen + evt. afwijkingen structuur- of uitvoeringsplannen -Monitoringsmaatregelen en gebeurlijke flankerende maatregelen -Gebeurlijke rechtsgevolgen Bij afwijking bindende bepalingen structuur- of uitvoeringsplan instemming hoger bestuursniveau Beroepsmogelijkheid bij Raad van State (geïntegreerd plan- en vergunningenproces) Uitwerkingsfase bouwt voort op Voorkeursbesluit (=> klikmoment – “point of no return”) 11
In detail: de Uitwerkingsfase Projectonderzoeksnota + inspraak adviesinstanties Geïntegreerd effectenonderzoek (milieu, ruimte, mobiliteit, MKBA, …) Synthesenota Voorontwerp van besluit Advisering en Adviesvergadering: ambtelijke afstemming Vaststellen Ontwerp van besluit (evt. door “gemachtigde”) Openbaar Onderzoek (ook over MER) Goedkeuring MER in uitwerkingsfase Definitief vaststellen besluit en bekendmaking 12
In detail: het Projectbesluit (1) Afronding Uitwerkingsfase Vaststelling van op uitvoeringsniveau gekozen alternatief Inhoud: -Motivering aanwijzing bevoegde overheid -Motivering keuze van het alternatief (tegenover andere onderzochte alternatieven) -Gekozen alternatief op grafische plannen of tekstueel (RUP = herkenbaar onderdeel) -Motivering ten opzichte van uitgebrachte opmerkingen, adviezen en overwegingen -Relatie met relevante beleidsplannen + evt. afwijkingen structuur- of uitvoeringsplannen -Gebeurlijke wijzigingen aan “Vlaamse beschermingen” (art. 40) -Gebeurlijke acties, maatregelen, voorwaarden, lasten of instrumenten bij het gekozen alternatief -Monitoringsmaatregelen en gebeurlijke flankerende maatregelen -Rechtsgevolgen -Gebeurlijke fasen van uitvoering en aanvangsdatum van elke fase 13
In detail: het Projectbesluit (2) Projectbesluit integreert vergunningen én bestemmingswijziging Voorkeursbesluit kan via meerdere Projectbesluiten ingevuld worden Herkenbaar onderdeel met bestemmingswijziging van Projectbesluit -= definitief vastgesteld RUP -Vervangt bestaande plannen -Eventuele latere wijzigingen via “gewone” bevoegdheidsregeling Bij afwijking bindende bepalingen structuur- of uitvoeringsplan: instemming hoger bestuursniveau nodig Specifieke regeling voor integratie van wijzigingen of opheffingen van “Vlaamse beschermingen” (o.a. onroerend erfgoed, bos- en natuurreservaten, afbakening VEN - 1e fase): indien Projectbesluit van lokale overheid bekrachtiging door Vlaamse Regering nodig Beroepsmogelijkheid bij Raad van State 14
Rechtsgevolgen voorkeurs- en/of projectbesluit Bouwverbod of bouwbeperkingen (aangegeven op grafisch plan) Betredingsmogelijkheid (grondonderzoek, grondboringen, …) Onteigening en voorkooprecht Koppeling rooilijnplan (aan Projectbesluit) Mogelijkheid vergunning te weigeren o.b.v. Voorkeursbesluit (onverenigbaarheden vermijden) Na Voorkeursbesluit geen nieuwe beschermingen (onroerend erfgoed, bos- en natuurreservaten) mogelijk als dit realisatie van Voorkeursbesluit kennelijk in gedrang brengt 15
Verval rechtsgevolgen en besluiten Verval rechtsgevolgen Voorkeursbesluit: -Of na 3 (+ 3) jaar -Of in geval van Projectbesluit -Of in geval van verval Voorkeursbesluit (onteigeningen – voorkooprecht enkel laatste twee voorwaarden) Verval rechtsgevolgen Projectbesluit gekoppeld aan verval Projectbesluit Verval Voorkeursbesluit: na 6 jaar Verval Projectbesluit: na 5 jaar en als uitvoering 3 jaar stopt; gemotiveerd verlengbaar 16
In detail: de Uitvoeringsfase 17 “Spade in de grond” Monitoring: effecten uitvoering vergelijken met aannames Eventueel bestaande monitoringsregelingen gebruiken Opvolgen aanzienlijke gevolgen voor milieu van tenuitvoerlegging van RUP-onderdeel Projectbesluit (plan-m.e.r.-richtlijn) Identificeren onvoorziene negatieve gevolgen in vroeg stadium en nemen passende herstellende maatregelen. Niet decretaal vastgelegd, maar nuttig: nodige afspraken inzake beheer, monitoring en evaluatie opnemen in (samenwerkings-) overeenkomsten
Wijzigingen andere regelgeving 18 Onroerend Erfgoedregelgeving: -Aanvullingen i.f.v. wijziging of opheffing beschermingsbepalingen (Projectbesluit) Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: -Projectbesluit omvat stedenbouwkundige voorschriften -Planschade en planbaten ook op basis van Projectbesluit -Plannenregister en vergunningenregister omvat nieuwe “figuren” decreet Complexe Projecten (i.f.v. bouwverbod, bestemmingsvoorschriften, vergunningen, …) -Aanvulling informatieplicht Notaris Bodemdecreet: -Projectbesluit geldt als conformiteitsattest bodemsaneringsproject, aan OVAM te bezorgen -Rekening houden ook met Projectbesluit i.f.v. opleggen saneringsnormen (zoals i.g.v. RUP, BPA, …)
Ondersteunende initiatieven Communicatie en vorming - kennisplatform Opleidingen voor projectleiders, bvb. inzake projectmanagement Decreet en uitvoering ervan Hoe doen aan participatie, communicatie, geïntegreerde onderzoeken, … Website Organisatie Competentiebeheer Gemandateerde afvaardiging en oplossingsgerichte attitude Geïntegreerd samenwerken en adviseren Verantwoordelijkheid Leidend Ambtenaren 19
Verdere verloop Adviezen Strategische Adviesraden – juni 2013 Tweede principiële goedkeuring Vlaamse Regering – vóór zomerreces Advies Raad van State – september 2013 Definitieve goedkeuring Vlaamse Regering Behandeling Vlaams Parlement Bekrachtiging en afkondiging Vlaamse Regering Opmaak uitvoeringsbesluiten 20
Nog vragen? Dank voor uw aandacht! 21