Project Versnellen Investeringsprojecten “Een snel en kwaliteitsvol vergunningenproces” 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Beweging in de regelgeving Project Versnelling Investeringsprojecten Stand van zaken september 2011.
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Rechtshandelingen van de Unie
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Aanduiding van ankerplaatsen – Erfgoedlandschappen
Op weg naar de Omgevingswet
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
De financiële cyclus TURBO opleiding.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schematisch geresumeerd
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
De (T)OR en de bestuurder
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Handhavingsprogramma RO
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
De meerjarenplanning van gemeente en OCMW participatief opmaken Kortenberg, 27 november 2012.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Versnelling Maatschappelijke Projecten Vlaams Parlement 29 januari 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Toelichting Kennisgeving planMER i.f.v. het GRUP Regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Sectoroverleg 1 juli 2016 Stand van zaken beleidsdossiers KO.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Informatiebijeenkomst GOL
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Omgevingswet en omgevingsvisie
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Participatie- en infomoment
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Provinciaal RUP ‘stedelijke wijk Burchtdam’: is dat wel democratisch?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Snelheid, overzicht en transparantie
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Project Versnellen Investeringsprojecten “Een snel en kwaliteitsvol vergunningenproces” 1

Aanleiding project en aanpak  Vaststellingen ondernemers – projectverantwoordelijken – overheid  Lange doorlooptijden en veelheid aan procedures en hernemen ervan  Moeilijke besluitvorming en uitstellen van beslissingen  Onvoldoende maatschappelijk draagvlak en gebrekkige communicatie  Aanbevelingen Commissies Berx en Sauwens 2010  Visienota Vlaamse Regering 15 oktober 2010  Quick Wins: eerste belangrijke stap in versnellen: snel op sporen zetten  Garanderen van transparantie, participatie en communicatie  Kwaliteitsvol proces, participatie en duidelijke beslismomenten: consolideren 2

Procesaanpak: kwaliteit + snelheid  Proces uitgetekend in 2011 (tegelijk met Quick Wins)  Principes nieuwe procesaanpak: -Participatiebeginsel -Open communicatie en transparantie -Maatwerk inzake concrete invulling van proces -Geïntegreerde en oplossingsgerichte samenwerking -Gelijktijdige en geïntegreerde aanpak onderzoeken en inspraak -Procesregie die door actoren wordt gedragen  Evolutieve - indicatieve Procesnota concretiseert procesaanpak en kwaliteitsprincipes  Methodiek ter beschikking: “Routeplanner” 3

Decreet i.f.v. procedurestappen  Opmaak  Enkel procedurestappen, inhoudelijke beoordeling vanuit sectorregelgeving  Belangrijkste kwaliteitscriteria procesaanpak vertaald in het decreet  Sterke vereenvoudiging – geïntegreerde procedures (onderzoeken en ambtelijke advisering)  Logischer bevoegdheidsregeling op basis van aard van project  Rechtstreekse vertaling Europese MER-vereisten  Projectbesluit integreert RUP én vergunningen 4

Decreet: Procesfasen + Beslispunten 5  Verkenningsfase: (via participatief traject) scherpstellen probleemomschrijving, formuleren projectdoelstellingen en opzetten partnerschappen  Startbeslissing: engagement tot onderzoek beste oplossing problematiek of opportuniteit  Onderzoeksfase: (via participatief traject) op geïntegreerde wijze komen tot weloverwogen afweging van alternatieven i.f.v. beste oplossing  Voorkeursbesluit: besluit houdende vaststelling van op strategisch niveau gekozen alternatief  Uitwerkingsfase: (via participatief traject) verder concretiseren tot realiseerbaar project  Projectbesluit: besluit houdende vaststelling van op uitvoeringsniveau gekozen alternatief (vergunningen + bestemmingswijziging)  Uitvoeringsfase en monitoring: projectuitvoering en checken voorspelde effecten

Decreet: Vertaling proceskwaliteit  Belangrijkste stappen in nieuwe procesaanpak: -Vier procesfases -Drie beslismomenten -Twee Openbare Onderzoeken (i.f.v. VKB en PB)  Formele consultatie alternatieven- en projectonderzoeksnota + informele participatie  Geïntegreerd effectenonderzoek in Onderzoeksfase en Uitwerkingsfase  Synthesenota geeft overzicht conclusies alle effectenonderzoeksrapporten  Adviesvergadering omtrent ontwerp van beslissing: geïntegreerd (Vlaams) advies 6

Decreet: Krachtlijnen vs “reguliere”  Proceduredecreet  Invulling “legistieke leemte”: alle vergunningen én bestemmingswijziging (vergunningen- en planproces) voor complexe projecten (projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk- strategisch belang)  Nieuwe facultatieve procedure met specifieke besluiten (Voorkeursbesluit en Projectbesluit)  Geen beperkingen van inspraak en rechtsbescherming t.g.o. huidige sectorale procedures  Specifieke invulling milieueffectenrapportage en passende beoordeling (habitatrichtlijn): -Op strategisch niveau gekozen alternatief in Onderzoeksfase i.f.v. Voorkeursbesluit -Op uitvoeringsniveau gekozen alternatief in Uitwerkingsfase i.f.v. Projectbesluit 7

Decreet: Toepassingsgebied  Complexe projecten: cumulatief -Projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk-strategisch belang -Die geïntegreerd vergunningen- en ruimtelijk planproces vragen  Zowel publieke als private projecten; alle bestuursniveaus  Proces vanaf formuleren doelstelling of opportuniteit tot concrete uitvoering op terrein  Keuze voor geïntegreerde procedure of afzonderlijke sectorale procedures  Startbeslissing -“Startschot” procedure van decreet -Bevoegde overheid motiveert toepasselijkheid decreet 8

Decreet: Bevoegdheid  Drie “uniek” bevoegde overheden: Vlaamse Regering, Provincieraad of Gemeenteraad  Concentratie bevoegdheden per bestuursniveau  Startbeslissing: geen verdere formaliteiten – Administratief Toezicht  Voorkeursbesluit en Projectbesluit: -Systematiek Omgevingsvergunning i.f.v. bepalen Bevoegde Overheid -“Aanwijzing” indien verschillende deelprojecten waarvoor verschillende bestuursniveaus bevoegd zijn (overeenkomst tussen betrokken bestuursniveaus) 9

In detail: de Onderzoeksfase  Alternatievenonderzoeksnota + inspraak adviesinstanties + publiek  Geïntegreerd effectenonderzoek (milieu, ruimte, mobiliteit, MKBA, …)  Synthesenota  Voorontwerp van besluit  Advisering en Adviesvergadering: ambtelijke afstemming  Goedkeuring MER  Vaststellen Ontwerp van besluit (evt. door “gemachtigde”)  Openbaar Onderzoek  Definitief vaststellen besluit en bekendmaking 10

In detail: het Voorkeursbesluit  Afronding Onderzoeksfase  Vaststelling van op strategisch niveau gekozen alternatief  Inhoud: -Motivering toepasselijkheid decreet (“complex project”) en aanwijzing bevoegde overheid -Motivering keuze van het alternatief (tegenover andere onderzochte alternatieven) -Gekozen alternatief op grafisch plan of tekstueel -Motivering ten opzichte van uitgebrachte opmerkingen, adviezen en overwegingen -Relatie met relevante beleidsplannen + evt. afwijkingen structuur- of uitvoeringsplannen -Monitoringsmaatregelen en gebeurlijke flankerende maatregelen -Gebeurlijke rechtsgevolgen  Bij afwijking bindende bepalingen structuur- of uitvoeringsplan instemming hoger bestuursniveau  Beroepsmogelijkheid bij Raad van State (geïntegreerd plan- en vergunningenproces)  Uitwerkingsfase bouwt voort op Voorkeursbesluit (=> klikmoment – “point of no return”) 11

In detail: de Uitwerkingsfase  Projectonderzoeksnota + inspraak adviesinstanties  Geïntegreerd effectenonderzoek (milieu, ruimte, mobiliteit, MKBA, …)  Synthesenota  Voorontwerp van besluit  Advisering en Adviesvergadering: ambtelijke afstemming  Vaststellen Ontwerp van besluit (evt. door “gemachtigde”)  Openbaar Onderzoek (ook over MER)  Goedkeuring MER in uitwerkingsfase  Definitief vaststellen besluit en bekendmaking 12

In detail: het Projectbesluit (1)  Afronding Uitwerkingsfase  Vaststelling van op uitvoeringsniveau gekozen alternatief  Inhoud: -Motivering aanwijzing bevoegde overheid -Motivering keuze van het alternatief (tegenover andere onderzochte alternatieven) -Gekozen alternatief op grafische plannen of tekstueel (RUP = herkenbaar onderdeel) -Motivering ten opzichte van uitgebrachte opmerkingen, adviezen en overwegingen -Relatie met relevante beleidsplannen + evt. afwijkingen structuur- of uitvoeringsplannen -Gebeurlijke wijzigingen aan “Vlaamse beschermingen” (art. 40) -Gebeurlijke acties, maatregelen, voorwaarden, lasten of instrumenten bij het gekozen alternatief -Monitoringsmaatregelen en gebeurlijke flankerende maatregelen -Rechtsgevolgen -Gebeurlijke fasen van uitvoering en aanvangsdatum van elke fase 13

In detail: het Projectbesluit (2)  Projectbesluit integreert vergunningen én bestemmingswijziging  Voorkeursbesluit kan via meerdere Projectbesluiten ingevuld worden  Herkenbaar onderdeel met bestemmingswijziging van Projectbesluit -= definitief vastgesteld RUP -Vervangt bestaande plannen -Eventuele latere wijzigingen via “gewone” bevoegdheidsregeling  Bij afwijking bindende bepalingen structuur- of uitvoeringsplan: instemming hoger bestuursniveau nodig  Specifieke regeling voor integratie van wijzigingen of opheffingen van “Vlaamse beschermingen” (o.a. onroerend erfgoed, bos- en natuurreservaten, afbakening VEN - 1e fase): indien Projectbesluit van lokale overheid bekrachtiging door Vlaamse Regering nodig  Beroepsmogelijkheid bij Raad van State 14

Rechtsgevolgen voorkeurs- en/of projectbesluit  Bouwverbod of bouwbeperkingen (aangegeven op grafisch plan)  Betredingsmogelijkheid (grondonderzoek, grondboringen, …)  Onteigening en voorkooprecht  Koppeling rooilijnplan (aan Projectbesluit)  Mogelijkheid vergunning te weigeren o.b.v. Voorkeursbesluit (onverenigbaarheden vermijden)  Na Voorkeursbesluit geen nieuwe beschermingen (onroerend erfgoed, bos- en natuurreservaten) mogelijk als dit realisatie van Voorkeursbesluit kennelijk in gedrang brengt 15

Verval rechtsgevolgen en besluiten  Verval rechtsgevolgen Voorkeursbesluit: -Of na 3 (+ 3) jaar -Of in geval van Projectbesluit -Of in geval van verval Voorkeursbesluit (onteigeningen – voorkooprecht enkel laatste twee voorwaarden)  Verval rechtsgevolgen Projectbesluit gekoppeld aan verval Projectbesluit  Verval Voorkeursbesluit: na 6 jaar  Verval Projectbesluit: na 5 jaar en als uitvoering 3 jaar stopt; gemotiveerd verlengbaar 16

In detail: de Uitvoeringsfase 17  “Spade in de grond”  Monitoring: effecten uitvoering vergelijken met aannames Eventueel bestaande monitoringsregelingen gebruiken  Opvolgen aanzienlijke gevolgen voor milieu van tenuitvoerlegging van RUP-onderdeel Projectbesluit (plan-m.e.r.-richtlijn)  Identificeren onvoorziene negatieve gevolgen in vroeg stadium en nemen passende herstellende maatregelen.  Niet decretaal vastgelegd, maar nuttig: nodige afspraken inzake beheer, monitoring en evaluatie opnemen in (samenwerkings-) overeenkomsten

Wijzigingen andere regelgeving 18  Onroerend Erfgoedregelgeving: -Aanvullingen i.f.v. wijziging of opheffing beschermingsbepalingen (Projectbesluit)  Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: -Projectbesluit omvat stedenbouwkundige voorschriften -Planschade en planbaten ook op basis van Projectbesluit -Plannenregister en vergunningenregister omvat nieuwe “figuren” decreet Complexe Projecten (i.f.v. bouwverbod, bestemmingsvoorschriften, vergunningen, …) -Aanvulling informatieplicht Notaris  Bodemdecreet: -Projectbesluit geldt als conformiteitsattest bodemsaneringsproject, aan OVAM te bezorgen -Rekening houden ook met Projectbesluit i.f.v. opleggen saneringsnormen (zoals i.g.v. RUP, BPA, …)

Ondersteunende initiatieven  Communicatie en vorming - kennisplatform  Opleidingen voor projectleiders, bvb. inzake projectmanagement  Decreet en uitvoering ervan  Hoe doen aan participatie, communicatie, geïntegreerde onderzoeken, …  Website  Organisatie  Competentiebeheer  Gemandateerde afvaardiging en oplossingsgerichte attitude  Geïntegreerd samenwerken en adviseren  Verantwoordelijkheid Leidend Ambtenaren 19

Verdere verloop  Adviezen Strategische Adviesraden – juni 2013  Tweede principiële goedkeuring Vlaamse Regering – vóór zomerreces  Advies Raad van State – september 2013  Definitieve goedkeuring Vlaamse Regering  Behandeling Vlaams Parlement  Bekrachtiging en afkondiging Vlaamse Regering  Opmaak uitvoeringsbesluiten 20

Nog vragen? Dank voor uw aandacht! 21