“Kennis Management onder oudere medewerkers” Seminar ‘Leeftijd & Diversiteit’– 12 april 2007
Inhoud Welkom Deel 1 – Revolutie op de werkvloer Deel 2 – Kennismaken met de oudere medewerker Deel 3 – Kennismaken met de kennis management Deel 4 – Kennis management onder oudere medewerkers Deel 5 – Ideale organisatie cultuur Deel 6 – Vervolg onderzoek
Deel 1 Revolutie op de werkvloer
Revolutie op de werkvloer! ‘CWI voorspelt paniek op arbeidsmarkt’ ‘Vertrek Baby Boomers nog maar het begin….’ ‘CPB voorziet problemen op de arbeidsmarkt’ Kennisoverdracht reden nr. 1 voor stimuleren arbeidsparticipatie ouderen
Revolutie op de werkvloer! VERGRIJZING In 2020 zal 37% van de beroepsbevolking ouder zijn dan 50 jaar! ONTGROENING Opleving in economie! Grootste personeelstekort sinds 1970
De Braindrain Veel babyboomers verlaten de arbeidsmarkt Veel kennis en ervaring vertrekt met hen Het kennisniveau van veel organisaties kan hierdoor uit balans raken Dit vraagt om……. Een adequate en zorgvuldige overdracht van de relevante kennis Waarbij kennis management een cruciale rol speelt In hoeverre is uw bedrijf actief met kennisoverdracht bezig?
Reacties van managers “Ach…’t valt het wel mee, zo’n vaart zal het allemaal niet lopen” “Het zal mijn tijd wel duren, trouwens…tegen die tijd werk ik zelf toch weer ergens anders” “Zo’n ‘probleem’ lost zichzelf wel weer op……
Deel 2 Kennismaken met de oudere medewerker
Kennismaken met de Baby Boomers Culturele Revolutie Voorspoedige economie Verstedelijking Industrialisatie Immigratiegolf Welvaartskinderen Optimistisch Menselijkheid Persoonlijk ontwikkelen Lekker polderen Eerst draagvlak creëren… Hierarchie respecteren Alles voor de baas! Together we can make it! Beleidsplannen maken
Het portret van de Babyboomer Behoefte aan respect Behoefte aan interessant werk Behoefte aan balans werk/privé Behoefte aan coachende manager Behoefte aan zelfontplooiing Sterktes: Ervaring, Loyaliteit & Emotionele volwassenheid Hechten waarde aan status als teken van succes Prefereren langdurige arbeidsovereenkomst
Top 3 Needs & Wants 1.Betekenisvol werk & verantwoordelijkheid 2.Mogelijkheden om te leren 3.Een aangename & respectvolle werksfeer
Confrontatie: de vooroordelen Gebrek aan flexibiliteit Gedateerde kennis, vooral qua technologie Moeilijk om opnieuw op te leiden/om te scholen Gebrek aan mobiliteit Verminderd aanpassingsvermogen Moeilijk mee te krijgen met veranderingen Vaak ziek
De vooroordelen voorbij! Onderzoek Laag verloop Flexibel en open tot verandering Zeer geïnteresseerd in leren Lage absentieUp-to-date vaardigheden Conflicterend met de vooroordelen
Deel 3 Kennismaken met Kennis Management
Nadruk op het sociale aspect Een systematisch en geïntegreerd proces van het coordineren van organisatiebrede activiteiten als het verkrijgen, creëren, opslaan, delen, verspreiden, ontwikkelen en inzetten van kennis onder individuen en groepen om zo bij te dragen aan de voornaamste organisatie doeleinden. Het is het proces waardoor organisaties hun institutionele en collectieve kennis kunnen creëren. (Rastogi, 2000) De definitie
Kennis management ‘de Processen’ Kennis Het waarborgen van kennis Het ontwikkelen van nieuwe kennis Het combineren van beschikbare kennis Het verspreiden van kennis
De Succesfactoren van Kennis Management 1.Coachende leiderschapsstijl 2.Een duidelijke structuur, rol en verantwoordelijkheid 3.Nadruk op leren en ontwikkelen 4.Aandacht voor motivatie, vertrouwen & respect, beloning en erkenning 5.Het creëren van de juiste cultuur
Deel 4 Kennis Management onder oudere medewerkers
De Match! Behoefte aan een coachende leider Behoefte aan respect Behoefte aan zelfontplooiing kennis Coachende leiderschapsstijl Aandacht voor vertrouwen & respect Focus op leren en ontwikkelen Synergie!!
De ideale cultuur Teams van alle generaties & Mentorrelaties Goede balans tussen werk & privé, gezondheids- overwegingen Erkenning van kennis overdracht Organisatie & leiderschaps strategie die de waarde van oudere medewerkers erkent. Flexibele functionaliteit Training, ontwikkeling- en carrière mogelijkheden voor alle leeftijden Visie die een werkomgeving waarin samenwerking tussen generaties tot Cultuur
Kennis management ‘de Processen’ Kennis Het waarborgen van kennis Het ontwikkelen van nieuwe kennis Het combineren van beschikbare kennis Het verspreiden van kennis Basis: Kennis Delen
Kernfactoren van Innovatie ‘Harde Factoren‘Zachte Factoren’ Technologie Onderzoek Geld Organisatie cultuur Werknemer Basis: Innovatief gedrag
Instrumenten & hun output HR Instrumenten Training & Ontwikkeling Carrière Mogelijkheden Functionele flexibiliteit Mentor Relaties Intergenerational Teams Kennis Delen Innovatief Gedrag
Conclusies HR instrumentKennis DelenInnovatief Gedrag Training++ Ontwikkeling++ Carrière Mogelijkheden ++ Flexibele Functionaliteit + Mentor Relaties Intergenerational Teams ++
Propositions 1.Training is especially useful for younger employees 2.When employees age they become less flexible 3.Employees are responsible for their own personal development: ‘Manage your own career’. The organisation facilitates must this process. 4.Every manager can be a coach for his/her employees 5.In my organisation learning styles are tailored to age groups and their needs and wants.