Dat mensen het verschil maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
situationeel leiderschap
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Interculturele communicatie
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Competentieontwikkeling voor OR-leden
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interculturele communicatie
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Honoursonderwijs in HBO
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Welkom ik maak me sterk.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Richtlijnen voor professionele begeleiders
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
23 maart 2017 profilering.
Master Practitioner Coach
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Wat hebben een pizza-automaat, VR-simulaties, serious gaming, melk- en kookrobots en de bibliotheek met elkaar gemeen?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Persoonlijk Leiderschap
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
<naam bedrijf> & <naam school>
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Dat mensen het verschil maken Dynamiek Leiderschap Samenwerking / teamplay Cultuur Communicatie Sfeer Dat mensen het verschil maken

Inhoud Belang van samenwerking Onderwijs Ondernemers Hoe het komt dat dát allemaal níet vanzelf goed gaat, maar wél vanzelf fout Wat je kunt doen om het wél goed te laten gaan Wat je vooral níet moet doen Dat je dat eigenlijk allemaal allang weet Waarom deze lezing niet zou moeten plaatsvinden

Maatschappelijk context Waar onze wereld / maatschappij zich heen beweegt Welke kansen dat met zich meebrengt Welke vraagstukken opgelost moeten worden om de kansen te verzilveren Wat dat vraagt van de kennis, kunde en vaardigheden van werkend Nederland Wat dat vervolgens vraagt van het onderwijs Het WAAROM: de waardeoriëntatie van KCAGRO en de aansluiting op de waardeoriëntatie van de doelgroep Steeds weer je omgeving meenemen in de waardeoriëntatie; bruggenbouwen

De beweging Van Naar Industriële samenleving Kennis – Informatie samenleving Industriële revolutie Digitale revolutie Industrie en productie Diensten en innovatie De kennissamenleving De samenleving waarin we leven ondergaat een transformatie. Niets nieuws onder de zon als we terugkijken in de tijd. Het dichtstbij op de tijdlijn liggen verschuivingen van landbouw- naar de industriële samenleving en vervolgens naar de huidige kennis- of informatiesamenleving. Deze maatschappelijke veranderingen hebben in elk geval één gemeenschappelijk kenmerk: ze hebben enorme invloed op de manier waarop we leven, leren en werken. Vanwege de impact worden deze overgangsperioden ‘industriële revolutie’ en ‘digitale revolutie’ genoemd. Vooral door de opkomst van informatie- en communicatietechnologie (ict) krijgt de huidige kennissamenleving meer en meer vorm. De term kennissamenleving heeft enerzijds betrekking op het feit dat kennis altijd en overal voorhanden is. Dagelijks worden grote hoeveelheden informatie aan het internet toegevoegd, een ontwikkeling die de komende jaren exponentieel door zal zetten. Anderzijds verwijst de term kennissamenleving naar kennisbegrip en –constructie (leren door nieuwe informatie en inzichten te combineren met wat je al weet). Waar de samenleving in het verleden economisch gezien vooral gericht was op industrie en productie, verandert dat in de kennissamenleving richting diensten en innovatie. Voor de kennissamenleving zijn kennisontwikkeling, -constructie of -creatie van groot belang als individuele vaardigheden en als kansen voor economische ontwikkeling. Daarom wordt bij een kennissamenleving ook vaak gesproken over kenniseconomie. Bron: Whitepaper_21st_Century_Skills_in_het_onderwijs, Whitepaper versie 1.0 http://www.21stcenturyskills.nl Auteur: Frank van den Oetelaar, augustus 2012 Snelheid Veranderingen in de maatschappij en de markt volgen elkaar steeds sneller op. In de jaren ‘90 was verandering de enige constante. Nu is de versnelling in verandering de enige constante. Het bedrijfsleven wil en moet daar aansluiting op houden door zich flexibel te organiseren. Het nieuwe werken treedt in, waarbij flexibiliteit wordt nagestreefd in structuur, informatievoorziening en HRM.

Mondiale Kenniseconomie Ambitie Nederland Mondiale Kenniseconomie

Topsectorenbeleid Nederland De bijdrage aan de economische groei in Nederland is bij de 9 topsectoren hoger dan voor het overige deel van de economie geldt. Zo wordt verwacht dat de economie in 2013 krimpt, maar de topsectoren zullen gemiddeld dit jaar nog een kleine plus laten zien van 0,25%. De sterke oriëntatie van topsectoren op de buitenlandse afzet, maakt dat zij een gunstige bijdrage hebben aan de economische groei van Nederland. De sectorgroei gaat wel gepaard met een hogere arbeidsproductiviteit, waardoor ook in deze topsectoren sprake is van krimp van de werkgelegenheid. 9 topsectoren waarin hogere economische groei wordt verwacht t.o.v. het overige deel van de economie

Kennismaatschappij / economie 21ste eeuwse vaardigheden: Creativiteit Ondernemingszin Kritisch denken Probleemoplossend vermogen Samenwerken ICT geletterdheid Onderzoekend en ontwerpend leren in een integrale context van wetenschap & technologie

Probleemsignaal Uitstroom 70.000 per jaar Instroom 40.000 per jaar Ondernemingen: te kort aan W&T-talenten Werkloosheid (hoog)opgeleide jongeren Ondernemingen hebben een te kort aan beta-opgeleide mensen. Dit te kort neemt toe. (Hoog) opgeleide jongeren lukt het niet om aan een baan te komen. Uitstroom 70.000 per jaar Instroom 40.000 per jaar

Onderliggende factoren Versnelling van maatschappelijke ontwikkelingen Scheiding rol onderwijs – bedrijfsleven Onderwijsvormen sluiten onvoldoende aan op de actuele situatie Kennisoverdracht versus kennisconstructie Ontbreken van beroepsbeelden bij jongeren Lagere interesse β bij onderwijzend personeel Pabo en PO Gebrekkige begeleiding van keuzeprocessen Het gaat beter!

Co-creatie

Gezamenlijk optrekken Hand-over Inspanning Onderwijs Bedrijven Tijd

Waarom zou het bedrijfsleven meedoen? Hoe makkelijk is het om jonge talenten in huis te halen die: Beschikken over de juiste kennis Beschikken over de juiste competenties Beschikken over de juiste werkhouding Gaat dat in de toekomst makkelijker of juist moeilijker worden?

Belangen bedrijfsleven Gebruik van ‘state of the art’ infrastructuur: Kennis en toegepast onderzoek. Creëren van een aantrekkelijke leeromgeving Trekt studenten aan = potentiële arbeidscapaciteit Invloed op niveau van uitstroom studenten Ontmoeten van je toekomstig personeel Toegepast onderzoek is de sleutel

Publiek-Privaat Co-creëren Gaat niet vanzelf Cultuurverschillen Typerend gedrag, houding, omgang Onderliggende tradities en overtuigingen Verschil in dynamiek Verschillen in ideeën, inzichten en tradities over hóe tot resultaat te komen Verschil in taal/woordgebruik

Voorkeur werk- en gedragsstijlen Grote verschillen in: Oriëntatie Voorkeur werk- en gedragsstijlen Nature & Nurture

De kunst van communiceren Is zo dicht mogelijk langs elkaar heen te praten

Verschillen tussen Publiek en Privaat HOE staat centraal De manier waarop bepaalt het resultaat Aanbod gestuurd Inside out Wat zijn de beperkingen en hoe gaan we daar mee om Behoedzaam, zorgvuldig Beter toestemming vooraf dan vergiffenis achteraf ? WAAROM staat centraal Het resultaat bepaalt de manier waarop Behoefte/vraag gestuurd Outside in Wat zijn de kansen en hoe gaan we die benutten Grofmazig (80/20), tempo Beter vergiffenis achteraf dan toestemming vooraf ?

Goed nieuws ! Groot verschil = Hoog potentieel Veel wrijving = Veel glans . Tegen je grenzen aanlopen = Je ontwikkelpunt vinden . Never a dull moment!!

Hoe ervaren zijn wij? Grote verschillen in: Oriëntatie Voorkeur werk en gedragsstijlen Nature & Nurture

We hebben al aardig wat ervaring opgedaan in omgaan met grote verschillen

Het zelfde meemaken iets anders ervaren

We zijn blijkbaar tot veel in staat!! Slechts 1 op de 3 Auto’s Begrip versus oplossingen We zijn blijkbaar tot veel in staat!! Organiseren en structureren Kaartlezen Pijn verdragen Ruimtelijk inzicht (inparkeren) Shoppen Slechts 1 op de 3 huwelijken strandt! WC Brillen Angst voor binding Carrière Voetbal Communicatie Schoenen Omgang Meerdere dingen tegelijk doen Gemiddelde duur: 14jr Risico’s nemen In de spiegel kijken DHZ - Bouwmarkten

Wat hebben we daar van geleerd? Wat nemen we daarvan mee?

Outside-in is key in samenwerking Verschillen kennen, erkennen en accepteren De oversteek maken naar de stijl van de ander De werkelijkheidsbeleving van de ander onderzoeken Het eigen referentiekader tijdelijk op de achtergrond kunnen zetten Vertragen; beeldvorming - oordeelsvorming Een ‘must’ bij grote verschillen

Remmende factoren

Ontwikkeling cultuur van inside-out naar outside-in Tegennatuurlijk; mensen zijn inside-out georiënteerd No pain, no gain; behoefte aan lijdensdruk Privaat: outside-in / vraag gestuurd / behoefte gestuurd is een kwestie van overleven Privatisering, NMA; de lijdensdruk organiseren die nodig is om organisatie outside-in georiënteerd te maken en houden Publiek: heeft die lijdensdruk moeten ontberen  achterstand in ontwikkeling naar outside-in Verschil in ontslagrecht publiek versus privaat

De oversteek maken naar de ander Vaardigheid basale communicatieve vaardigheden (LSD) juiste vragen te stellen en helpen met vraag-articulatie Grondhouding Jouw succes is mijn succes Eigen belangen uitstellen Oprechte interesse Onbevooroordeeld

Motivatie houding en gedrag Willen Inhoud versus relatie Onzeker – Angst Kunnen Durven

Vooral doen: Werkelijk met elkaar in gesprek raken Zoek samen naar het juiste vraagstuk

Vooral niet doen:

Belangrijke conclusie

Meer weten andre@brodeconsulting.nl Rapport: Centres of Expertise en Centra voor Innovatief Vakmanschap Bevindingen en Aanbevelingen Onderzoek naar “zachte” succesfactoren in publiek-private samenwerking andre@brodeconsulting.nl