ARES Presentatie 4C-yourway slot-conferentie. SECRETARIS ÉN TOM TOM VOOR DE ONDERWIJSKOLOM ONTWERP & ONTWIKKELING - FRANK VAN DEN DUNGEN & ANJA BOERBOOM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Advertisements

L&B in het MBO.
Het veranderend landschap in het MBO
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Werkveldtraining 26 september 2013
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Stage (th)at Work(s) together
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
GKC-project Ruggengraat
Welkom bij 30 oktober 2008.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Op naar…
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mijn opleidingsbeeld.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

ARES Presentatie 4C-yourway slot-conferentie

SECRETARIS ÉN TOM TOM VOOR DE ONDERWIJSKOLOM ONTWERP & ONTWIKKELING - FRANK VAN DEN DUNGEN & ANJA BOERBOOM

WAAROM ? - DAAROM ! extern - nieuwe kwalificatiestructuur intern - nieuw zicht op innovatie IDEE Invoering CGO - herontwerp MBO: het moment voor 1 doorstroomtaal voor de hele VMHBO-kolom INITIATIEF Helicon: project Highschool - RIGO project Highway – HPBO project Tom-Tom voor de kolom - RIGO Landelijk: project Ruggengraat - Groene Kennis Coöperatie

FUNDAMENTEEL VERSCHIL CKS-KS2000 -CKS definieert alleen uitstroom-eisen, -CKS geeft geen inhoudelijke opleidingsvoorschriften -CKS bevat voor het eerst échte eindtermen -geen stapelend structuur / geen inclusiviteitsprincipe (II, III, IV) - geen verplicht, verplichte keuze, vrije keuze -geen deelkwalificaties / BE’s / modulen -geen studiepunten, geen sbu-voorschrift CKS: NIEUWE GRONDSLAG

sinds de 3 e kwalificatiestructuur (ODC - KS CKS) -de 3 e reorganisatie / implementatie-ronde? Helicon uitgangspunten: -meer resultaat met minder gedoe - geen centrale didactiek of pedagogie - snelle implementatie (iedereen in CKS, altijd laatste versie) - vrijheid van vormgeving wordt doorgegeven aan de teams - stimuleren van evolutie binnen de teams -investeren in één afsluitend examen (het Phoenix-drieluik) CKS: NIEUWE AANPAK Gedachtengoed van Prof. Dolf van den Berg (KPC) “ Maak onderwijs weer eigendom van de mensen die het geven”

CKS-dossiers zijn gericht op bedrijven Alle informatie wordt herkenbaar uitgeserveerd per kerntaak in behapbare brokken (de werkprocessen) de competenties worden exemplarisch uitgewerkt tot prestatie- indicatoren met kennis-rijtjes in een voor bedrijven bevattelijke setting POINT OF VIEW CKS - de branche krijgt alle informatie bijeen CKS - het onderwijs krijgt ‘n pallet papier format-dwang i.p.v. structuur lay-out i.p.v. regie afstemming, overlap, organiseerbaarheid, combineerbaarheid waren blijkbaar geen items

HET ‘ONSOORTIG’ EISEN-PAKKET 8 clusters25 SHL competenties3-7 componenten 1-5 kerntaken3-10 werk-processen op 4 mbo-niveaus xxx “elementen” Nederlands & Mod.Vr.Talen 5 cellen-kolommen op 6 euro-niveaus beheersings-typering per cel Wiskunde- Rekenen 5 cellen-kolommen op 6 euro niveaus beheersingstypering per cel Leren, Loopbaan & Burgerschap GEEN ENKELE NIVEAU- NUANCERING 7 kwasi kerntaken, 21 kwasi werkprocessen wel 19 SHL-competenties

HET WAT Het kwalificatiedossier en de overige kwalificatie-eisen (de Bijsterveldt-bundel met LLB, Ned, Eng, Wisk.) bevatten de wettelijke ingrediënten HET HOE De scholen maken hiervan smakelijk/verteerbaar onderwijs Er zijn wel kaders en grenzen (850 uur, BPV-aandeel). Maar het opleidingsrecept is vrij. DE CHECK In het examen moet onafhankelijk vastgesteld worden dat via welke weg dan ook - het HOE - het WAT is bereikt. INGREDIENTEN- DENKEN SCHEIDING VAN HET WAT & HOE (Dijsselbloem)

STAP 1 Uit het dossier, de LLB-bundel, de talen-tabellen, het grid Rekenen worden de wettelijke ingrediënten gedestilleerd sinds de beleidsruimte-brief van Bijsterveldt (8 juli 2008) weten we dat deel C van de dossiers weer nagenoeg helemaal vrijblijvend is. STAP 2 De ingrediënten worden gestructureerd en gesorteerd tot een handzaam overzicht: alle eisen in 1 Excel-tabel STAP 3 De boodschap CKS biedt vrijheid van inrichting wordt uitgedragen en het evolutie-denken wordt gestimuleerd anders etikkettenplakkerij of worden de kerntaken gewoon deelkwalificaties DE INSTRUMENTATIE 3-STAPPEN-PLAN

ARES-INSTEEK VRIJHEID VAN VORMGEVING Noam Chomsky OPPERVLAKTE STRUCTUUR DIEPTE STRUCTUUR taaloneindig variabel correct gebruik syntaxis en vocabulaire geografielandschaplandkaart muziekperformancenotenschrift balletfigurenchoreografie voedingassortiment producteningrediënten, vitaminen onderwijsles, stage, project, thema, workshop kwalitatieve en kwantitatieve eisen VARIABELE VERSCHIJNINGSVORMEN EENDUIDIG REFERENTIEKADER

ARES-INSTEEK NAVIGATIE OP TWEE LAGEN OPPERVLAKTE STRUCTUUR inplannen, monitoren, rapporteren INGEROOSTERDE ACTIVITEITEN / GEVOLGDE ACTIVITEITEN PAP DIEPTESTRUCTUUR (ONDERWATERSCHERM) inplannen, monitoren, rapporteren ONTWIKKELING / COMPETENTIEAANGROEI STUDENT POP

IN TERMEN VAN OPPERVLAKTE STRUCTUUR ONDERWIJSEENHEDEN UREN + CIJFERS DIEPTESTRUCTUUR (ONDERWATERSCHERM) GROEIRINGEN / ONTWIKKELINGSSTAPPEN RUGGENGRAAT REFERENTIEKADER 4 VERWERVINGSSTAPPEN

FOCUS OP NORM DIMENSIES IN DE NORM ontwikkeld in het Ruggengraat-project van de GKC universeel referentiekader per niveau branche-specifieke eisen voor essenties werkprocessen algemene norm per niveau per SHL-competentie doorontwikkeling Helicon-intern: doorontwikkeling AOC-raad: referentiekader Leren, Loopbaan & Burgerschap

ÉÉN MAATSTAF VOOR GROEI met behoud van inrichtingsvrijheid de 4 verwervingsstappen 2 breedte-stappen en 2 diepte-stappen 1‘beheerst’ de afzonderlijke componenten / elementen 2‘beheerst’ componenten / elementen in combinatie/context 3beheerst een ‘cluster’ op zijn kwalificatie-niveau 4beheerst alle onderdelen op de streefnorm IS KLAAR VOOR HET EXAMEN / DIPLOMERING

1inrichting en samenstelling 2planning en begroting 3urencalculatie en registratie 4zelfreflectie en voortgang 5monitoring en feedback 6resultaat registratie 7rapportage en beheer ARES –7 NAVIGATIE MOGELIJKHEDEN

BPV leren in en uit de praktijk SHL competenties componenten KERN TAKEN WERK processen elementen PROJECT WORK SHOP THEMA EIGEN VRIJE RUIMTE LEREN, LOOPBAAN & BURGERSCHAP landelijke eisen NEDERLANDS + TALEN SCIENCE