ARES Presentatie 4C-yourway slot-conferentie
SECRETARIS ÉN TOM TOM VOOR DE ONDERWIJSKOLOM ONTWERP & ONTWIKKELING - FRANK VAN DEN DUNGEN & ANJA BOERBOOM
WAAROM ? - DAAROM ! extern - nieuwe kwalificatiestructuur intern - nieuw zicht op innovatie IDEE Invoering CGO - herontwerp MBO: het moment voor 1 doorstroomtaal voor de hele VMHBO-kolom INITIATIEF Helicon: project Highschool - RIGO project Highway – HPBO project Tom-Tom voor de kolom - RIGO Landelijk: project Ruggengraat - Groene Kennis Coöperatie
FUNDAMENTEEL VERSCHIL CKS-KS2000 -CKS definieert alleen uitstroom-eisen, -CKS geeft geen inhoudelijke opleidingsvoorschriften -CKS bevat voor het eerst échte eindtermen -geen stapelend structuur / geen inclusiviteitsprincipe (II, III, IV) - geen verplicht, verplichte keuze, vrije keuze -geen deelkwalificaties / BE’s / modulen -geen studiepunten, geen sbu-voorschrift CKS: NIEUWE GRONDSLAG
sinds de 3 e kwalificatiestructuur (ODC - KS CKS) -de 3 e reorganisatie / implementatie-ronde? Helicon uitgangspunten: -meer resultaat met minder gedoe - geen centrale didactiek of pedagogie - snelle implementatie (iedereen in CKS, altijd laatste versie) - vrijheid van vormgeving wordt doorgegeven aan de teams - stimuleren van evolutie binnen de teams -investeren in één afsluitend examen (het Phoenix-drieluik) CKS: NIEUWE AANPAK Gedachtengoed van Prof. Dolf van den Berg (KPC) “ Maak onderwijs weer eigendom van de mensen die het geven”
CKS-dossiers zijn gericht op bedrijven Alle informatie wordt herkenbaar uitgeserveerd per kerntaak in behapbare brokken (de werkprocessen) de competenties worden exemplarisch uitgewerkt tot prestatie- indicatoren met kennis-rijtjes in een voor bedrijven bevattelijke setting POINT OF VIEW CKS - de branche krijgt alle informatie bijeen CKS - het onderwijs krijgt ‘n pallet papier format-dwang i.p.v. structuur lay-out i.p.v. regie afstemming, overlap, organiseerbaarheid, combineerbaarheid waren blijkbaar geen items
HET ‘ONSOORTIG’ EISEN-PAKKET 8 clusters25 SHL competenties3-7 componenten 1-5 kerntaken3-10 werk-processen op 4 mbo-niveaus xxx “elementen” Nederlands & Mod.Vr.Talen 5 cellen-kolommen op 6 euro-niveaus beheersings-typering per cel Wiskunde- Rekenen 5 cellen-kolommen op 6 euro niveaus beheersingstypering per cel Leren, Loopbaan & Burgerschap GEEN ENKELE NIVEAU- NUANCERING 7 kwasi kerntaken, 21 kwasi werkprocessen wel 19 SHL-competenties
HET WAT Het kwalificatiedossier en de overige kwalificatie-eisen (de Bijsterveldt-bundel met LLB, Ned, Eng, Wisk.) bevatten de wettelijke ingrediënten HET HOE De scholen maken hiervan smakelijk/verteerbaar onderwijs Er zijn wel kaders en grenzen (850 uur, BPV-aandeel). Maar het opleidingsrecept is vrij. DE CHECK In het examen moet onafhankelijk vastgesteld worden dat via welke weg dan ook - het HOE - het WAT is bereikt. INGREDIENTEN- DENKEN SCHEIDING VAN HET WAT & HOE (Dijsselbloem)
STAP 1 Uit het dossier, de LLB-bundel, de talen-tabellen, het grid Rekenen worden de wettelijke ingrediënten gedestilleerd sinds de beleidsruimte-brief van Bijsterveldt (8 juli 2008) weten we dat deel C van de dossiers weer nagenoeg helemaal vrijblijvend is. STAP 2 De ingrediënten worden gestructureerd en gesorteerd tot een handzaam overzicht: alle eisen in 1 Excel-tabel STAP 3 De boodschap CKS biedt vrijheid van inrichting wordt uitgedragen en het evolutie-denken wordt gestimuleerd anders etikkettenplakkerij of worden de kerntaken gewoon deelkwalificaties DE INSTRUMENTATIE 3-STAPPEN-PLAN
ARES-INSTEEK VRIJHEID VAN VORMGEVING Noam Chomsky OPPERVLAKTE STRUCTUUR DIEPTE STRUCTUUR taaloneindig variabel correct gebruik syntaxis en vocabulaire geografielandschaplandkaart muziekperformancenotenschrift balletfigurenchoreografie voedingassortiment producteningrediënten, vitaminen onderwijsles, stage, project, thema, workshop kwalitatieve en kwantitatieve eisen VARIABELE VERSCHIJNINGSVORMEN EENDUIDIG REFERENTIEKADER
ARES-INSTEEK NAVIGATIE OP TWEE LAGEN OPPERVLAKTE STRUCTUUR inplannen, monitoren, rapporteren INGEROOSTERDE ACTIVITEITEN / GEVOLGDE ACTIVITEITEN PAP DIEPTESTRUCTUUR (ONDERWATERSCHERM) inplannen, monitoren, rapporteren ONTWIKKELING / COMPETENTIEAANGROEI STUDENT POP
IN TERMEN VAN OPPERVLAKTE STRUCTUUR ONDERWIJSEENHEDEN UREN + CIJFERS DIEPTESTRUCTUUR (ONDERWATERSCHERM) GROEIRINGEN / ONTWIKKELINGSSTAPPEN RUGGENGRAAT REFERENTIEKADER 4 VERWERVINGSSTAPPEN
FOCUS OP NORM DIMENSIES IN DE NORM ontwikkeld in het Ruggengraat-project van de GKC universeel referentiekader per niveau branche-specifieke eisen voor essenties werkprocessen algemene norm per niveau per SHL-competentie doorontwikkeling Helicon-intern: doorontwikkeling AOC-raad: referentiekader Leren, Loopbaan & Burgerschap
ÉÉN MAATSTAF VOOR GROEI met behoud van inrichtingsvrijheid de 4 verwervingsstappen 2 breedte-stappen en 2 diepte-stappen 1‘beheerst’ de afzonderlijke componenten / elementen 2‘beheerst’ componenten / elementen in combinatie/context 3beheerst een ‘cluster’ op zijn kwalificatie-niveau 4beheerst alle onderdelen op de streefnorm IS KLAAR VOOR HET EXAMEN / DIPLOMERING
1inrichting en samenstelling 2planning en begroting 3urencalculatie en registratie 4zelfreflectie en voortgang 5monitoring en feedback 6resultaat registratie 7rapportage en beheer ARES –7 NAVIGATIE MOGELIJKHEDEN
BPV leren in en uit de praktijk SHL competenties componenten KERN TAKEN WERK processen elementen PROJECT WORK SHOP THEMA EIGEN VRIJE RUIMTE LEREN, LOOPBAAN & BURGERSCHAP landelijke eisen NEDERLANDS + TALEN SCIENCE