Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
situationeel leiderschap
Module B: De ‘Whole School Approach’
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Waarom een vitale organisatie positief werkt
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
WUA Werknemers Uitvoering Asbest. In het recente verleden zijn er vanuit de sector meer en meer stemmen opgegaan voor een interne en externe vertegenwoordiging.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
MVO en intern management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Leidinggeven en coachen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Workshop bejegening en informatievoorziening
Medewerkersonderzoek
Een theoretische verkenning
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Gezonde Werkrelatie.nl
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Het Rijk van Koning Klant
Van actie naar interactie
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
gespreksvaardigheden
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Rapport Participatie Individueel welzijn en buurtbeleving Ermelo.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Procesverbetering in de Zorg
Participerend Leiderschap
Draagvlak vergroten bij collega’s
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Het Sociale Consumenten Brein
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?

Inhoud workshop Naar evidence based verandermanagement Van weerstand naar veranderbereidheid Het DINAMO-instrument De meting voorbereiden en timen Werken met de DINAMO-poster De DINAMO-rapportage Terugkoppelen van de meting naar de klant Interventies bij het DINAMO-model Taken rollen van de verandermanager Tarieven DINAMO-instrument Tijdschema doornemen

Hoe wordt er veranderd binnen de LVNL? “Is de verandermanager een vakman of een hedendaagse alchemist die op goed geluk de juiste ingrediënten voor een succesvolle veranderaanpak probeert te vinden?”

Wat is evidence based verandermanagement? “Evidence Based Verandermanagement (EBV) is het professioneel aansturen van veranderingen in organisaties, op basis van (sociaal) wetenschappelijk inzicht in het complex van factoren dat ten grondslag ligt aan de weerstand of veranderbereidheid van de betrokkenen.” De maatschappij wordt evidence-based. Verandermanagement ook.

Uitgangspunten EBV Meten = weten Plan van aanpak op maat Doelstellingen EBV Weerstand demystificeren Weerstand en veranderbereidheid binnen de invloedssfeer van de verandermanager halen Succeskans van veranderprocessen vergroten Hoe wordt nu omgegaan met weerstand en veranderbereidheid?

Slaag en faalfactoren op alle niveaus Wat zijn bekende slaag- en faalfactoren voor de LVNL?

Positief en negatief model van weerstand Negatief model Positief model - Ongewenste reactie - Gewenste reactie - Uiting van afkeuring - Uiting van betrokkenheid - Blik gericht op verleden - Blik gericht op toekomst Weerstand verminderen: Weerstand verminderen: - Onderhandelen - Communiceren - Manipuleren - Participeren - Afdwingen - Faciliteren Organisaties veranderen Gedrag veranderen Werken tegen weerstand Werken met weerstand Met welk model wordt binnen de LVNL gewerkt?

Van weerstand naar veranderbereidheid Doelstellingen: Positief model van weerstand promoten De veranderdialoog ondersteunen Evidence based meetinstrument ontwikkelen Evidence based veranderen Bijdragen aan verandersucces in organisaties

Voorwaarden voor een goede veranderdialoog Eenheid van management/leiding Gezamenlijke doelstellingen Sfeer van vertrouwen en veiligheid Open cultuur waarin geluisterd wordt naar elkaar Ieders mening telt Ieders mening is even belangrijk Elkaar durven aanspreken Moeilijke gesprekken niet uit de weg gaan Is de LVNL goed in het voeren/maken van een dialoog (geef eens rapportcijfer)

Model achter de DINAMO Voorbeelden Ajzen’s model of planned behaviour

Het model vertaald naar verandermanagement Cognitieve en affectieve component

Cognitieve en affectieve componenten van de veranderattitude Willen veranderen Cognitieve en affectieve componenten van de veranderattitude

Willen + moeten veranderen

Link naar de vragenlijst

De DINAMO-vragenlijst: willen veranderen

De DINAMO-vragenlijst: moeten veranderen

De DINAMO-vragenlijst: kunnen veranderen

De DINAMO-vragenlijst: veranderbereidheid

Betrouwbaarheid van de DINAMO-vragenlijst

De meting voorbereiden en timen Integreer de meting in je veranderaanpak Laat het management eerder kennismaken met het model Kondig de meting ongeveer een week van tevoren aan Geef aan hoe je de resultaten terugkoppelt Stel de uitnodigingsmail op samen met de directie Time de meting tussen communicatie- en implementatie Communicatie Acceptatie Implementatie Meting 1 (Meting 2)

Warming-up voor het management 1. Boek verspreiden 2. Werken met de DINAMO-poster: Het management maakt een inschatting van de veranderbereidheid van de medewerkers = urgent aandachtspunt = enige aandacht nodig = geen extra aandacht nodig

Respondenten uitnodigen Voorbeeld uitnodigingsmail Respondenten aanleveren Online SurveyManager verzorgt meting Respons volgen Aanvullende reminders in overleg (max. 2 weken)

Terugkoppelen van de resultaten Alleen de top informeren Smal Impact van de meting Top en middenkader informeren Medium Breed Totale organisatie informeren

Interpretatie van de scores in de rapportage 1 2 3 4 5 1 – 2: zeer groot knelpunt: zorgt voor zeer veel weerstand 2- 2.5 groot knelpunt: zorgt voor veel weerstand 2.5 -3 knelpunt: zorgt voor enige weerstand 3 -3.5 wel ok; draagt enigszins bij aan de veranderbereidheid 3.5 – 4 positief punt; draagt sterk bij aan de veranderbereidheid 4 – 5: zeer positief; draagt zeer sterk bij aan de veranderbereidheid

Interpretatie van standaarddeviatie (std.) De standaarddeviatie is een maat voor de spreiding van de antwoorden en geeft daarmee aan in hoeverre de respondenten het met elkaar eens zijn < 0.5: weinig spreiding; de respondenten zijn het met elkaar eens 0.5 – 0.8: beperkte spreiding: de respondenten verschillen licht van mening 0.8 – 1.2: redelijke spreiding; de respondent verschillen van mening 1.2 – 1.5 sterke spreiding; de respondenten verschillen sterk van mening > 1.5: zeer sterke spreiding: de respondenten verschillen zeer sterk van mening

De rapportage Link naar standaard rapport in pdf Link naar standaardrapport online Link naar managementrapportage in word Iedere manager zijn/haar eigen afdelingsrapport

Voorbeeldprofiel 1

Voorbeeldprofiel 2

Voorbeeldprofiel 3

Interventies bij het DINAMO-model

Intensiteit van interventies

Taken en rollen van de verandermanager

De verandermanager denkt, voelt en doet

4 typen verandermanagers

Tarieven van het DINAMO-instrument Licentiehouders ontvangen 30% korting op de tarieven van het DINAMO-instrument Link naar de tarieven Het staat consultants vrij om hun eigen tarieven door te berekenen aan hun klanten