Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Inhoud workshop Naar evidence based verandermanagement Van weerstand naar veranderbereidheid Het DINAMO-instrument De meting voorbereiden en timen Werken met de DINAMO-poster De DINAMO-rapportage Terugkoppelen van de meting naar de klant Interventies bij het DINAMO-model Taken rollen van de verandermanager Tarieven DINAMO-instrument Tijdschema doornemen
Hoe wordt er veranderd binnen de LVNL? “Is de verandermanager een vakman of een hedendaagse alchemist die op goed geluk de juiste ingrediënten voor een succesvolle veranderaanpak probeert te vinden?”
Wat is evidence based verandermanagement? “Evidence Based Verandermanagement (EBV) is het professioneel aansturen van veranderingen in organisaties, op basis van (sociaal) wetenschappelijk inzicht in het complex van factoren dat ten grondslag ligt aan de weerstand of veranderbereidheid van de betrokkenen.” De maatschappij wordt evidence-based. Verandermanagement ook.
Uitgangspunten EBV Meten = weten Plan van aanpak op maat Doelstellingen EBV Weerstand demystificeren Weerstand en veranderbereidheid binnen de invloedssfeer van de verandermanager halen Succeskans van veranderprocessen vergroten Hoe wordt nu omgegaan met weerstand en veranderbereidheid?
Slaag en faalfactoren op alle niveaus Wat zijn bekende slaag- en faalfactoren voor de LVNL?
Positief en negatief model van weerstand Negatief model Positief model - Ongewenste reactie - Gewenste reactie - Uiting van afkeuring - Uiting van betrokkenheid - Blik gericht op verleden - Blik gericht op toekomst Weerstand verminderen: Weerstand verminderen: - Onderhandelen - Communiceren - Manipuleren - Participeren - Afdwingen - Faciliteren Organisaties veranderen Gedrag veranderen Werken tegen weerstand Werken met weerstand Met welk model wordt binnen de LVNL gewerkt?
Van weerstand naar veranderbereidheid Doelstellingen: Positief model van weerstand promoten De veranderdialoog ondersteunen Evidence based meetinstrument ontwikkelen Evidence based veranderen Bijdragen aan verandersucces in organisaties
Voorwaarden voor een goede veranderdialoog Eenheid van management/leiding Gezamenlijke doelstellingen Sfeer van vertrouwen en veiligheid Open cultuur waarin geluisterd wordt naar elkaar Ieders mening telt Ieders mening is even belangrijk Elkaar durven aanspreken Moeilijke gesprekken niet uit de weg gaan Is de LVNL goed in het voeren/maken van een dialoog (geef eens rapportcijfer)
Model achter de DINAMO Voorbeelden Ajzen’s model of planned behaviour
Het model vertaald naar verandermanagement Cognitieve en affectieve component
Cognitieve en affectieve componenten van de veranderattitude Willen veranderen Cognitieve en affectieve componenten van de veranderattitude
Willen + moeten veranderen
Link naar de vragenlijst
De DINAMO-vragenlijst: willen veranderen
De DINAMO-vragenlijst: moeten veranderen
De DINAMO-vragenlijst: kunnen veranderen
De DINAMO-vragenlijst: veranderbereidheid
Betrouwbaarheid van de DINAMO-vragenlijst
De meting voorbereiden en timen Integreer de meting in je veranderaanpak Laat het management eerder kennismaken met het model Kondig de meting ongeveer een week van tevoren aan Geef aan hoe je de resultaten terugkoppelt Stel de uitnodigingsmail op samen met de directie Time de meting tussen communicatie- en implementatie Communicatie Acceptatie Implementatie Meting 1 (Meting 2)
Warming-up voor het management 1. Boek verspreiden 2. Werken met de DINAMO-poster: Het management maakt een inschatting van de veranderbereidheid van de medewerkers = urgent aandachtspunt = enige aandacht nodig = geen extra aandacht nodig
Respondenten uitnodigen Voorbeeld uitnodigingsmail Respondenten aanleveren Online SurveyManager verzorgt meting Respons volgen Aanvullende reminders in overleg (max. 2 weken)
Terugkoppelen van de resultaten Alleen de top informeren Smal Impact van de meting Top en middenkader informeren Medium Breed Totale organisatie informeren
Interpretatie van de scores in de rapportage 1 2 3 4 5 1 – 2: zeer groot knelpunt: zorgt voor zeer veel weerstand 2- 2.5 groot knelpunt: zorgt voor veel weerstand 2.5 -3 knelpunt: zorgt voor enige weerstand 3 -3.5 wel ok; draagt enigszins bij aan de veranderbereidheid 3.5 – 4 positief punt; draagt sterk bij aan de veranderbereidheid 4 – 5: zeer positief; draagt zeer sterk bij aan de veranderbereidheid
Interpretatie van standaarddeviatie (std.) De standaarddeviatie is een maat voor de spreiding van de antwoorden en geeft daarmee aan in hoeverre de respondenten het met elkaar eens zijn < 0.5: weinig spreiding; de respondenten zijn het met elkaar eens 0.5 – 0.8: beperkte spreiding: de respondenten verschillen licht van mening 0.8 – 1.2: redelijke spreiding; de respondent verschillen van mening 1.2 – 1.5 sterke spreiding; de respondenten verschillen sterk van mening > 1.5: zeer sterke spreiding: de respondenten verschillen zeer sterk van mening
De rapportage Link naar standaard rapport in pdf Link naar standaardrapport online Link naar managementrapportage in word Iedere manager zijn/haar eigen afdelingsrapport
Voorbeeldprofiel 1
Voorbeeldprofiel 2
Voorbeeldprofiel 3
Interventies bij het DINAMO-model
Intensiteit van interventies
Taken en rollen van de verandermanager
De verandermanager denkt, voelt en doet
4 typen verandermanagers
Tarieven van het DINAMO-instrument Licentiehouders ontvangen 30% korting op de tarieven van het DINAMO-instrument Link naar de tarieven Het staat consultants vrij om hun eigen tarieven door te berekenen aan hun klanten