PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond groep 8
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Welkom.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Taal en rekenen Joke van Balen.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Op de informatiebijeenkomst CITO
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
De nieuwe onderbouw.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Doorlopende leerlijnen PCOU
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT

WIJ ZIJN…  Karel PacillyProjectleider, docent Philips van Horne SG  Liesbeth KokOnderwijsadviseur VeerKracht Groep  Maja KestenProjectleider pilot DLTR, docent Philips van Horne SG  Gart SmitsWoordkunstenaar Klare Taal Studio

PILOT DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL & REKENEN PO/VO WEERT Proces Opzet van de pilot Inhoud Eindverslag Vragenrondje

PILOT DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL & REKENEN PO/VO WEERT  Ontwikkelingen ’10-’11: De pilot P.O.-V.O.  Vooruitblik m.b.t.:  V.O.: Philips van Horne SG  V.O. Weert: de 4 scholen  Kenmerken pilot Weert

AANPAK VAN HET PROJECT  PO-VO in gesprek met elkaar  Samen kwaliteit van het onderwijs bewaken  Samen zoeken naar mogelijkheden om de aansluiting PO/VO te bevorderen

KENMERKEN PILOT WEERT 1  40 basisscholen  900 lln groep 8  4 besturen P.O.  4 scholen voor V.O.  3500 lln V.O.  2 besturen V.O.

KENMERKEN PILOT WEERT 2 In P.O.:  Taal-coördinatoren overleg  Geen rekencoördinatoren  Overleg interne begeleiders/directie P.O.  Nascholingsinstantie met wortels in P.O.  Overleg besturen P.O.  Overleg directie P.O.  S.W.V. P.O. – V.O.

KENMERKEN PILOT WEERT 3 In V.O.:  S.W.V. P.O. – V.O.  Opgericht werkgroep 4 taal/reken coördinatoren V.O. Op schoolniveau:  Directie  Secties / sectievoorzitter  Teams / teamleider

KENMERKEN PILOT WEERT 4 Strategieën in situatie met deze kenmerken Effectief ?Niet effectief ? Top-down én bottom upEén van deze twee Gebruik maken bestaande netwerken Nieuwe werkgroepen en overlegstructuren Regelmatige feed back op alle niveaus Alleen feed back naar deelnemende scholen …………………………………………………………

EERSTE STAP IS GEZET EN DAN…

PILOTDEELNEMERS BASISSCHOLEN BS Aan de Bron BS Het Dal OBS De Molenakker BS De Laurentius BS De Nassauhof BS De Joannesschool BS Montessori Weert “PHILIPS VAN HORNE” SG Projectleiders DLTR: K.Pacilly & M. Kesten Sectie Wiskunde Sectie Nederlands Contactpersoon taal: Contactpersoon rekenen:

NETWERK TAALCOÖRDINAORREN REKENCOÖRDINATOREN NETWERK TAALCOÖRDINAORREN REKENCOÖRDINATOREN

CRUCIAAL VOOR HET SLAGEN VAN DE PILOT  Gevoel van urgentie bij de schoolleiding maar ook bij het samenwerkingsverband  Kennis van het referentiekader en landelijke ontwikkelingen bij alle betrokkenen

PILOT WEERT IS GERICHT OP…  Beweging en inspiratie bij leraren en docenten  Het creëren van ontwikkeling bij iedere betrokkene, binnen de kaders van de pilot.  Het benutten van alle verschillende kwaliteiten die binnen het totale team aanwezig zijn en die ingezet kunnen worden tijdens dit proces en erna

Informeren: Teams/secties Nederlands en wiskunde MT Directieleden PO/VO Samenwerkingsverband Ib-er’s Taalcoördinatoren Werkgroepen formeren Contactpersonen benoemen intern en extern Bijeenkomsten organiseren Nulmetingen: VAS toets 1 en 2; Cito Diagnostische toets; Cito Gegevens nulmetingen inventariseren en knelpunten opsporen AANDACHTPUNTEN

CONTACTMOMENTEN  Bijeenkomsten 6 per jaar  Nieuwsbrieven  Regelmatige overlegmomenten met de schoolleiding over de vordering van de pilot  Informeren samenwerkingsverband en directieleden van de PO/VO scholen  Bijeenkomst met de landelijke pilotleiders en SLO

UITWISSELING WERKGROEP TAAL  Aandacht voor begrijpend lezen  (Werkwoord)spelling  Het aanmaken van een spellingmap (PvH)  Onderhoud spelling in de brugklas  Vergelijken van methodes  Uitwisselen van eisen en verwachtingen  Uitwisseling laatste nieuws m.b.t. landelijke ontwikkelingen taal en rekenen.

UITWISSELING WERKGROEP REKENEN  Aandacht voor staartdelingen/ breuken & breien  Uitwisseling instaptoetsen VO/PO  Nagaan hoe bestaande instrumenten gebruikt kunnen worden om meer te weten te komen over de aansluiting.  Vergelijken van methodes.  Uitwisselen van eisen en verwachtingen.  Aandacht voor rekenen in de brugklas.  Laatste ontwikkelingen m.b.t. taal- en rekenbeleid.

OPDRACHT DOOR DIRECTEUR VAN HET SAMENWERKINGSVERBAND PO/VO Het samenwerkingsverband PO/VO als opdrachtgever, en in overleg met de pilotgroep, heeft als resultaat gewenst dat voor deelterreinen van taal en rekenen in mei 2012 de kaders voor de doorgaande lijn zijn beschreven, inclusief aanbevelingen over de realisering daarvan in en daarop volgende schooljaren. De deelterreinen zijn door de projectgroep vastgesteld. De keuze daarvoor wordt in dit verslag verantwoord. Deelterreinen die de pilotgroep heeft vastgesteld zijn: Begrijpend Lezen als deelterrein voor taal en de vier subdomeinen in samenhang voor rekenen. Taal en rekenen zijn uitgewerkt met aanbevelingen en adviezen die, waar mogelijk, vanuit 4 perspectieven SMARTO zijn beschreven: PO adviezen bestemd voor PO scholen VO adviezen bestemd voor VO scholen PO adviezen bestemd voor VO scholen en VO adviezen bestemd voor PO scholen.

FOCUS OP… Taal : Begrijpend lezen De pikkel en de wob Een wob mufte zijn frinse fruin. Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wob. “Groes mijn bale fruin”,loeg de wob biest. “Mijn fruin is frins”. “Proest bedaan”, makkelde de pikkel. “Mart jij benedel geen lijpjes?” “Ik mart geen rotse pikkels”, slukte de wob biester. 1. Wat mufte de wob? 2. Hoe beunde de pikkel in de fruin van de wob? 3. Wat is de fruin? 4. Wat makkelde de pikkel? Rekenen de vier subdomeinen in samenhang

BEGRIJPEND LEZEN Metacognitie Levenservaring Kennis van de wereld Kennis van teksten Levenservaring Kennis van de wereld Kennis van teksten Mondelinge taalvaardigheid Kennis structuur taal Woordenschat Culturele invloeden Mondelinge taalvaardigheid Kennis structuur taal Woordenschat Culturele invloeden Goede toon Snelheid/ automatisering Nauwkeurigheid Decoderen Fonemisch bewustzijn Goede toon Snelheid/ automatisering Nauwkeurigheid Decoderen Fonemisch bewustzijn Motivatie & betrokkenheid Leesstrategieën Redeneervaardigheden Motivatie & betrokkenheid Leesstrategieën Redeneervaardigheden

VOORBEELDEN UIT HET EINDVERSLAG TAAL Leesstrategieën toepassen voor, tijdens en na het lezen om tot volledig begrip van een tekst te komen. Woordenschat Leraarvaardigheden Methodes Leesbevordering Ondersteunend Taalbeleidsplan VO REKENEN Toetsen Focus Het belang van een rekencoördinator in PO

BEDANKT VOOR UW AANDACHT !