Adviesraad L&S 2015-2021 Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL):

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tenure Track en loopbaanpaden in Alfa faculteiten Aafke Hulk & Casper de Groot Faculteit der Geesteswetenschappen.
Advertisements

ARCHIVERING REGIONALE OMROEPPROGRAMMA’S: TUSSEN PROGRAMMAPRAKTIJK EN ERFGOEDAMBITIE AVA_NET en NIBG Conferentie, Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum,
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Presentatie Technaplaza
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
CDSL Community Development trough Service Learning
Tenure Track Systeem J.W. (Hans) Niemantsverdriet
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Activerende werkvorm (awv):
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen Waarom onderwijsprofilering? Arie Verhagen.
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Honours Programme Delft
Geschiedenis en karakteristiek
Honoursonderwijs in HBO
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Honours Programme Delft
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
ICTO op Locatie 2009 R. van der Zwaard – Opleiding Engels
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
FONDS WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK RESEARCH FOUNDATION FLANDERS 1 DISCIPLINECODES FWO Hans Willems Directeur Steun aan Onderzoekers.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
Halszeep en scampi’s. Een verhaal van normen. Filip Devos Universiteit Gent Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Afdeling Nederlands.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
 Korte inleiding  Hoofdlijnen discussie in de sector  CAO traject in de Bouwnijverheid  Visie op de toekomst  Voorkeur voor vragen en discussie.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Instructie studieplanning Bachelor 2/3 De invulling van jouw Bachelor programma.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Nederlandse taal en cultuur Voorlichting eerstejaars studenten Afdeling Neerlandistiek.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Schooltalenprojecten UU
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
aantrekkingskracht van informatica
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Taal en samenleving in Marokko 2018
Beroepsoriëntatie binnen de MA CIW
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL): afdelingshoofd Taal, Literatuur & Communicatie © VU FdG | BP 2015

Introductie Universitaire bacheloropleiding 3 jaar [180 ec]; Vrije Universiteit, Amsterdam; Faculteit der Geesteswetenschappen, TLC; 5 hoogleraren, 2 UHDs, in totaal: 20 docent/onderzoekers en 6 PhDs; bachelorstudenten; Kosten 2014: 1 miljoen E; Uitstroom: Ma [1 jaar], Rma [2 jaar], Ema [2 jaar]; Beroep: onderwijs, uitgeverswereld / culturele sector / journalistiek / overheid…

Uitgangspunten Primair: onderzoeksgebonden [WHO]; Internationaal: Tracks Engels & Nederlands; Brede oriëntatie in jaar 1 (‘basis’, selectie BSA); Specialisatie (differentiatie) in jaren 2 en 3; Oriëntatie op het beroepenveld.

Context ‘21th Century Skills’: competentie-spectrum Digitale (leer)omgeving 3.0 Rol van de Universiteit: ‘leerfabriek versus vrijplaats’ Betekenis van de humaniora/geesteswetenschappen: publiek debat Relatie met de ambities van onze kenniseconomie

Kwetsbaar Demografie: verminderde instroom VWO/HBO 2025; Studiekeuzegedrag: verbreding van het opleidingenaanbod 1980-heden; Financiering & rijksoverheidsbeleid: reductie; Ontwikkelingen in de curricula van het middelbaar onderwijs: ‘minder literatuur ‘; Erosie van het prestige van literatuur & letteren (geesteswetenschappen) in onze cultuur; Krimpende (stabiliserende?) uitgeefsector; Verminderde (lage) interesse voor het (klassieke) lerarenvak bij aanhoudende vraag.

Propositie L&S: Verhalen, Cultuur, Innovatie Breed in jaar 1; ‘Exclusief literatuur’ [literatuurwetenschap]; Intensief; Kleinschalig, coherent, studeerbaar; Met ‘een blik op de wereld’; Wervend [‘digitaal’]; Creatief schrijven & Virtuele uitgeverij; [Kwaliteitszorg].

j. 1 j. 2 j. 3

Internationalisering

Studying abroad

(Inleiding) theorie

Historisch

Literaire veld

Leraarschap

Ambities & prioriteiten Meerjarenperspectief: vergezichten! Meer (internationale) instroom [UK]? Meer studenten met een niet-Nederlandse achtergrond? Sterker samenwerken met Taal & Communicatie, Media & Journalistiek: TLC? Uitbouw pre-university [VU-breed]?

Dank!