Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL): afdelingshoofd Taal, Literatuur & Communicatie © VU FdG | BP 2015
Introductie Universitaire bacheloropleiding 3 jaar [180 ec]; Vrije Universiteit, Amsterdam; Faculteit der Geesteswetenschappen, TLC; 5 hoogleraren, 2 UHDs, in totaal: 20 docent/onderzoekers en 6 PhDs; bachelorstudenten; Kosten 2014: 1 miljoen E; Uitstroom: Ma [1 jaar], Rma [2 jaar], Ema [2 jaar]; Beroep: onderwijs, uitgeverswereld / culturele sector / journalistiek / overheid…
Uitgangspunten Primair: onderzoeksgebonden [WHO]; Internationaal: Tracks Engels & Nederlands; Brede oriëntatie in jaar 1 (‘basis’, selectie BSA); Specialisatie (differentiatie) in jaren 2 en 3; Oriëntatie op het beroepenveld.
Context ‘21th Century Skills’: competentie-spectrum Digitale (leer)omgeving 3.0 Rol van de Universiteit: ‘leerfabriek versus vrijplaats’ Betekenis van de humaniora/geesteswetenschappen: publiek debat Relatie met de ambities van onze kenniseconomie
Kwetsbaar Demografie: verminderde instroom VWO/HBO 2025; Studiekeuzegedrag: verbreding van het opleidingenaanbod 1980-heden; Financiering & rijksoverheidsbeleid: reductie; Ontwikkelingen in de curricula van het middelbaar onderwijs: ‘minder literatuur ‘; Erosie van het prestige van literatuur & letteren (geesteswetenschappen) in onze cultuur; Krimpende (stabiliserende?) uitgeefsector; Verminderde (lage) interesse voor het (klassieke) lerarenvak bij aanhoudende vraag.
Propositie L&S: Verhalen, Cultuur, Innovatie Breed in jaar 1; ‘Exclusief literatuur’ [literatuurwetenschap]; Intensief; Kleinschalig, coherent, studeerbaar; Met ‘een blik op de wereld’; Wervend [‘digitaal’]; Creatief schrijven & Virtuele uitgeverij; [Kwaliteitszorg].
j. 1 j. 2 j. 3
Internationalisering
Studying abroad
(Inleiding) theorie
Historisch
Literaire veld
Leraarschap
Ambities & prioriteiten Meerjarenperspectief: vergezichten! Meer (internationale) instroom [UK]? Meer studenten met een niet-Nederlandse achtergrond? Sterker samenwerken met Taal & Communicatie, Media & Journalistiek: TLC? Uitbouw pre-university [VU-breed]?
Dank!