Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Training Sociaal Burgerschap
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
TOEZICHT Onderdeel 1.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Personeelsadministratie
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Huisregels Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 65.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Staatsinrichting van Nederland
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
KAM H2 Arbo-zorg Logistiek teamleider.
Algemene Sociologie PA – B1
Goederenverwerking H19 Arbo-Zorg Manager Handel.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Sociale Hygiëne Les 1.
JGZ en Vluchtelingkinderen Ondertitel. De Nederlandse Grondwet, artikel 1: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Werken in een arbeidsorganisatie
Persoonsgegevens en de Wbp
Huisregels opstellen en handhaven
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Juridisch spreekuur In 2010 zijn 1636 vragen gesteld 39% 61%
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Operatieassistentie Les 2. Opdracht les 1 Mevrouw Smits maakt aan de balie een afspraak voor de sterilisatie van haar labrador retriever Noortje. Zij.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Agressie Intern en Extern
Personeelsmanagement Hoofdstuk 8 Iedereen is anders, iedereen is gelijk.
WELKOM CURSUS “SOCIALE HYGIËNE” DR Algemene afspraken: Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Thema 2: De rechtsstaat.
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Module 2 : You’re beautiful
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Stichting van de Arbeid
Blok 2 Vrijheid in Nederland
POGGL Themadag 11 november 2014
Buurtpreventie via Whatsapp
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werken in een arbeidsorganisatie
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Personeelsmanagement
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren

Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?

Sociaal-Hygienisch beleid Video Contact maken bij regelhandhaving regelovertreding

Sociaal-Hygiënisch beleid  Visie op gastvrijheidsconcept  Bedreigingen onderzoeken  Grenzen stellen aan gedrag  Het handhavingsbeleid  Deurbeleid  Samenwerken met partijen  Voorlichting en instructie  Veiligheidsbeleid (komt later)

Sociaal-Hygiënisch beleid Een goede gedragsregel bestaat uit drie onderdelen, namelijk:  doel van de regel;  inhoud van de regel;  het waarom van de regel. Opdracht huisregels!

Sociaal-Hygiënisch beleid Handhavingsbeleid: We hebben nu regels, maar wat moet je doen om er voor te zorgen dat deze ook worden nageleefd?

Sociaal-Hygiënisch beleid Handhavingsbeleid: Stappen 1. Regels controleren 2. Regelovertreding corrigeren 3. Regelovertreding sanctioneren 4. Sancties afdwingen

Deurbeleid Eisen stellen om ervoor te zorgen dat:  De goede naam van het bedrijf behouden blijft.  De orde en rust in het bedrijf gegarandeerd wordt.  De veiligheid van gasten en medewerkers gewaarborgd wordt. De eisen mogen alleen betrekking hebben op  Kleding  Gedrag  Kredietwaardigheid.

Deurbeleid Selectiecriteria  Selecteren op basis van getalscriterium  Selecteren op basis van leeftijd  Selectie op basis van huisregels

Deurbeleid Geweigerd.nl “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

Samenwerken met partijen Met welke partijen werk je samen?  Gemeente  Andere ondernemers  Politie

Taken leidinggevende  Werknemers voorlichten  Instructie geven  Toezicht houden  Werkoverleg voeren  Voor- Nabespreking (briefing)  Coachen

Vragen en antwoorden 1.Wanneer vertoont iemand sociaal-hygiënisch gedrag? 2.Wat zijn fatsoensnormen?

3. Wat is het verschil tussen moreel en immoreel gedrag? 4. Waaruit bestaat een sociaal-hygiënisch beleid?

5. Leg uit waarom het verstandig is om in een horeca- of slijtersbedrijf een sociaal-hygiënisch beleid te voeren. 6. Wat moet een leidinggevende doen om geloofwaardig over te komen bij zijn gasten of klanten?

7. Een gedragsregel stelt grenzen aan gedrag. Geef aan tussen welke twee gedragingen de gedragsregel de grens stelt. 8. Er zijn twee soorten regels. Welke zijn dit en wat hebben ze met elkaar gemeen?

9. Stel dat u een regel moet opstellen. Wat moet u dan ten minste in de omschrijving van de regel opnemen? 10. Leg uit wat het verband is tussen het waarom van de regel en het geven van argumenten.

11. Wat verstaat men onder het begrip ‘normvervaging’? 12. Geef aan wat het doel is van een handhavingsbeleid.

13. Uit welke vier stappen bestaat het handhavingsbeleid? 14. Welke W’s spelen een rol bij de waarneming van regelovertreding?

15. Welke drie sancties kunnen in een horecabedrijf worden toegepast? 16. Wanneer pleegt iemand ‘huisvredebreuk’?

17. Geef aan wat u de gast vertelt voordat u tot vorderen overgaat. 18. Wat zijn de drie voordelen van een schriftelijke ontzegging?

19. Geef aan waarover elke medewerker zich moet uitspreken bij toepassing van het handhavingsbeleid. 20. Geef aan waar de selectiecriteria bij het deurbeleid betrekking op mogen hebben.

21. Wat wordt in de Grondwet onder discriminatie verstaan? 22. Welke afspraken kunnen er gemaakt worden met de politie?

23. Over welke zaken kunnen ondernemers samenwerken?

Afsluiting ZIJN ER NOG VRAGEN? Goede week!