LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Reflectievaardigheden en instrumenten
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
HAN Faculteit Educatie.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Wat willen we vandaag doen?
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Honoursonderwijs in HBO
Wiki Interculturele communicatie
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Interculturele communicatie
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Keuzethema: differentiatie
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Making the best of your foreign experience: Preparation for Internship or Study Abroad Lectorate in International Cooperation.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Motivatie stage Marketing en Communicatie V.O. Patents & Trademarks Djéla Hania.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Internationalisering bij het Nova College Hester Zeeman Coördinator Internationalisering Nova College.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Resultaatgericht Samenwerken
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Jaarcongres Vereniging Hogescholen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Activernde didactiek & passende werkvormen
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van bevindingen en implicaties voor het onderwijs aan hogescholen

De Onderzoeksgroep Jos Walenkamp, Lector Internationale Samenwerking AnnekeSchuurmans, docente Andreas Funk, docent Joyce den Heijer, docent Jantien Belt, docente Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Programma Introductie Welkom Onderzoek: Achtergrond Onderzoeksvragen Methodologie Bevindingen/Resultaten Discussie Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Introductie Doel van de Bijeenkomst: Het presenteren van de resultaten van ons onderzoek om de discussie erover te gebruiken ter verrijking en de implicaties voor het onderwijs te beschouwen. Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Onderzoek - Achtergrond “Increasing globalization and the interconnectedness of multinational work environments have intensified the demand for graduates capable of operating in culturally diverse contexts.” (Jones, 2013) Kernbegrippen: Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Internationale competenties ‘Employability’

Wat wordt er verstaan onder internationale competenties? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Internationale competenties Internationale academische en professionele competenties Interculturele competenties Talen competenties Landenkennis Persoonlijke en sociale competenties

Pyramid Model of Intercultural Competence (Deardorff, ): Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Externe uitkomst Passend gedrag en effectieve communicatie Interne uitkomst Flexibiliteit / empathie / ethnorelativiteit Kennis en begrip Vaardigheden Houding Open / respectvol / nieuwsgierig eigen cultuur en die van anderen luisteren, observeren, analyseren, reflecteren

Onderzoek - Onderzoeksvragen Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Wat zijn de wensen en behoeften van alumni en werkgevers met betrekking tot internationale competenties? Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Welke van deze competenties hebben de alumni verworven of ontwikkeld tijdens hun opleiding aan De HHs? Op welke punten zou De HHs haar aanbod op het gebied van internationale competenties kunnen verbeteren?

Onderzoek - Methodologie Doelgroep: Alumni en werkgevers N.B. in focusgroep ook docenten Methodes: Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Focus Group Survey Interviews (Semigestructureerde)

Onderzoek - Resultaten Onderzoeksvraag 1: Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Interculturele competenties Talen competenties Persoonlijke en sociale competenties Landenkennis Prof. en academische Geen Alle

Onderzoeksvraag 1: Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Onderzoek - Resultaten KernlabelAantalDimensieLadingVoorbeeld Talen- competenties 28EngelsWisselend "een beetje Engels; 1 uur per week voor twee jaar, of alleen het eerste. Achteraf gezien is dit te weinig. Ik zou mijn kinderen later meer Engels laten doen." "Ik heb technisch Engels geleerd tijdens mijn opleiding, dat was heel nuttig. Aan andere internationale competenties werd geen aandacht besteed." Persoonlijke en sociale competenties 18 Communicatief vermogen Veel "Er is veel aandacht besteed aan persoonlijke en sociale competenties. Bijvoorbeeld in de vorm van gesprekstechnieken en rolspellen." Interculturele competenties 17KennisWeinig "we hebben ook wel iets gedaan met interculturele competenties; een les of een paar lessen over cultuur. Maar wat precies is niet blijven hangen dus het zal geen prominent onderdeel geweest zijn binnen het curriculum." Int. Prof. en Academische competenties 7 Beoefenen vakgebied Kennis int. vakgebied "wat betreft internationale professionele en academische competenties kregen wel veel Engelse theorie, gebaseerd op situatie in andere landen." Buitenland- ervaring 5Studiereis "ook hadden we een studiereis naar Dublin en Zwitserland waar we wijkcentra en culturele werkplekken bezochten." "er is heel veel behoefte aan buitenlandstages; maar de drempel is te hoog; het kost veel, studenten moeten zelf veel regelen. Meer georganiseerde stages is een idee, maar de financiën blijft een punt. Daarom is uitwisseling interessant." 3.26 Onderzoeksvraag 2: Welke van deze competenties hebben de alumni verworven of ontwikkeld tijdens hun opleiding aan De Haagse Hogeschool? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking "Ik heb technisch Engels geleerd tijdens mijn opleiding, dat was heel nuttig. Aan andere internationale competenties werd geen aandacht besteed." "we hebben ook wel iets gedaan met interculturele competenties; een les of een paar lessen over cultuur. Maar wat precies is niet blijven hangen dus het zal geen prominent onderdeel geweest zijn binnen het curriculum." "Er is veel aandacht besteed aan persoonlijke en sociale competenties. Bijvoorbeeld in de vorm van gesprekstechnieken en rolspellen."

Onderzoek - Resultaten Onderzoeksvraag 3: Op welke punten zou De HHs haar aanbod op het gebied van internationale competenties kunnen verbeteren? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Suggesties voor het curriculum - citaten “Iedereen kan een croissantje bestellen in een Franse bakker, maar het stukje tactisch benaderen, een probleem oplossen op een nette manier is een stuk lastiger” (alumnus FM) “Zolang wilde ik niet van huis zijn. Daarbij zit er bij een buitenlandstudie ook het risico dat je studievertraging oploopt. Als je de taal niet goed beheerst, zou je kunnen zakken voor tentamens en hierdoor studiepunten kunnen mislopen.” (alumnus HBO-V) “Ik denk dat een verblijf in het buitenland tijdens de studie heel nuttig is. Ik heb dit ook gezien bij medestudenten die een stage deden in Bolivia. Zelf heb ik destijds geen buitenlandstage gedaan; nu vind ik dat heel jammer.” (alumnus TB) Talenkennis is erg belangrijk, ook kennis van andere talen dan Engels. De vergaderingen gaan weliswaar in het Engels, maar de echte informatie wordt vaak uitgewisseld bij de koffie-automaat, en dan is het heel handig dat je ook Spaans kunt spreken met een Spaanse collega (werkgever internationaal bedrijf). (werkgever) Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Onderzoek - Conclusie “Internationalisering is een middel, geen doel op zich” Belang van internationale competenties Ruimte voor verbetering curriculum Maak internationalisering een integraal onderdeel Vragen? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking

Discussie 1. Hoe betrek je alumni en werkgevers bij het internationaler maken van het curriculum? 2. Hoe kun je docenten motiveren en equiperen voor het internationaliseren van het onderwijs? 3. Hoe kun je bij studenten belangstelling voor ‘kennis van de wereld’ opwekken? 4. Hoe stimuleer je onder studenten interesse en respect voor andere culturen? 5. Hoe kun je op een goede manier gebruik maken van de multiculturaliteit van een klas? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking