De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx."— Transcript van de presentatie:

1 MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx

2 Gebieden van interesse

3 Het conceptueel model

4 Opbouw totaal onderzoek Huidige ondernemers: – 129 Nederlandse ondernemers – 153 Belgische ondernemers (Limburg) – 127 Duitse ondernemers (regio Aken) Mogelijke toekomstige ondernemers: – 283 Nederlandse studenten – 50 Duitse studenten – 41 Belgische studenten Delphi onderzoek

5 Huidige ondernemers Onderzoeksvragen: 1.Bestaan er culturele verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen? 2.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot culturele sensitiviteit, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen? 3.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

6 Huidige ondernemers 49 statements (Helemaal eens-helemaal oneens) – 4 statements over taal – 10 over culturele sensitiviteit – 12 over vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie – 4 over uitkomsten export

7 Conclusies Via statistiek zijn de statements geclusterd. Daarna is gekeken welke significant zijn: Factor 3: Weten wat de klant wil en passend reageren (BCS1); Factor 4: Flexibiliteit in het gebruik van de juiste communicatieve vaardigheden en stijl (BCS2); Factor 5: Rekening houden met de manier waarop de zaken partner beslissingen neemt (CS2); Factor 7: Gebruik van de juiste communicatieve vaardigheden (BCS3); Factor 12: Vreemde talen kunnen spreken of bereid zijn deze te leren (CS8); Factor 13: Zich bewust zijn van andere (buitenlandse) culturen (CS9).

8 Conclusies Er zijn wel verschillen waar je rekening mee moet/kunt houden, maar over het algemeen zijn de verschillen helemaal niet zo groot en zijn er op het gebied van cultuur geen barrières die grensoverschrijdende handel voorkomen. Wat taal betreft zijn er richting Duits taalgebied wel mogelijke problemen, maar zijn er per branche verschillende mogelijkheden dit op te lossen, o.a. door een lingua franca (met name Engels)

9 Conclusies Regionale verschillen: 1.Bestaan er culturele verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

10 Conclusies Regionale verschillen: 2.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot culturele sensitiviteit, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

11 Conclusies 3.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

12 Mogelijke toekomstige ondernemers Zijn er verschillen tussen de mogelijke toekomstige ondernemers? -taal : ja – eigen ervaring: taalbeheersing van studenten laat nou eenmaal te wensen over -zakelijke communicatie: hier geldt deels hetzelfde voor, deels missen studenten hier ervaring -culturele sensitiviteit: hier missen studenten ervaring -cultuur: ???

13 Meten cultuurverschillen Dimensies van Hofstede: VSM08 Power Distance Individualism Masculinity Uncertainty Avoidance Long Term-Short Term Orientation Indulgence Versus Restraint Monumentalism

14 Meten cultuurverschillen Conclusie Power Distance Individualism Masculinity Uncertainty Avoidance Long Term-Short Term Orientation Indulgence Versus Restraint Monumentalism GEEN SIGNIFICANT VERSCHIL WEL SIGNIFICANT VERSCHIL Verschil tussen ZL en KA en tussen ZL en BL Verschil tussen ZL en KA

15 Delphi onderzoek Relevante factoren voorleggen aan vertegenwoordigers van de Triple Helix Stap 1 Vraag: Geef de volgorde van belangrijkheid aan Wie zou als eerste een ondernemer hierbij kunnen helpen

16 Delphi onderzoek Relevante factoren voorleggen aan vertegenwoordigers van de Triple Helix Stap 2 Vraag: Geef aan hoe elke vertegenwoordiging van de Triple Helix praktisch zou kunnen helpen

17 Delphi onderzoek Uitkomsten: -het ontwikkelen van een website die alle informatie voor euregionaal zakendoen verzameld, zoals: Praktische zaken Woordenlijsten Statistieken Alle partijen moeten hieraan bijdragen en de site actueel houden

18 Delphi onderzoek Uitkomsten: -Netwerkbijeenkomsten met een betere mogelijkheid dan nu, dat alle partijen samen kunnen komen en met elkaar kunnen uitwisselen. Met name ZL-ondernemers vermisten de KvK in de regio -Voor met name het onderwijs: meer internationale uitwisseling tussen: -lectoraten -docenten -studenten


Download ppt "MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx."

Verwante presentaties


Ads door Google