Opleiding Psychologie Master your talent Masterroute O Programmacoördinator: Dr. E.Saskia Kunnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Introductiebijeenkomst Klinische Neuropsychologie
Voorlichting B3.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Maatschappelijke stage
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Programmacoördinator:
Welkom op de ouderavond van klas 3
Engelse Taal en Cultuur
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Welkom in VUmc Drs. Aphrodite Jacobs, planning Master, oktober 2012
Wetenschappelijke stage
Welkom MAS
Kaderbijeenkomst NIP 11 april Elly Plooij, voorzitter Algemeen Bestuur NIP.
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
INFO - AVOND VMBO 3.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Eénjarige Master Software Engineering
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Startcollege B2 Psychologie
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Social work: Het verschil dat jij maakt.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
ANNE-MARIE VAN MEERVELD, MA VOORLICHTING B3. PROGRAMMA 13:00-13:30 uur Genes, Brain and Behaviour 13:30-14:00 uur Individuen, Relaties en Organisaties.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Informatie Cursusinschrijving & Hoofdrichtingen TCS Dinsdag 10 november 2015.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Master studieadviseur Joleen de Jong
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Psychologen in de gezondheidszorg
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Mijn visie op onderwijs
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Masterroute Klinische Psychologie
Voorlichting Master Orthopedagogiek
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Universitaire Pabo van Amsterdam
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Klinische psychologie
Ouderavond leerjaar 3 Centraal Deel 1 Centraal Deel 2 de mentor
Transcript van de presentatie:

Opleiding Psychologie Master your talent Masterroute O Programmacoördinator: Dr. E.Saskia Kunnen

Waartoe leidt de ontwikkelingsroute op?  Praktijk geestelijke gezondheidszorg kinderen en jeugdigen  Begeleiding van leerlingen en onderwijs (speciaal en regulier onderwijs)  Zorg voor kinderen met handicaps en beperkingen en sociale problemen  Onderzoek en onderwijs

Je toekomstperspectief Enquête onder alumni (n=81) K&O master -83% betaalde baan -Daarvan 95% in welzijn, onderzoek, onderwijs -7,3% ongewenst werkloos Alumni O doctoraal (n=79) - 90% betaalde baan, 1,4% werkloos - 90% betaalde baan, 1,4% werkloos

Opzet studie Vier blokken van 15 EC = 60 EC voor het hele jaar Hierin Hierin –Twee basiscursussen –Twee keuzecursussen –Vaardigheidsvak en methodenvak –Masterthese, naar keuze als  30 Ect onderzoeksthese  11 Ect onderzoeksthese plus 19 Ect praktijkstage

Doelen en inhoud vakken  Kennis verwerven over ontwikkelingsprocessen, over normale en afwijkende ontwikkeling.  Leren praktijkproblemen definiëren, analyseren en aanpakken vanuit een wetenschappelijk ontwikkelingsgericht denkkader  Leren nadenken en verder ontwikkelen analytisch vermogen: accent op ontwikkelingsprocessen  Basiscursussen: –Taal-ontwikkeling (Engels) –Ontwikkelingspsychopathologie –Mijlpalen in de ontwikkeling –Psychologische modellen  Keuzevakken –Basiscursussen –Capita selecta –Vakken uit andere routes of andere masteropleidingen

Veronderstelde voorkennis o.a.  Theorieën over psychopathologie en/of ontwikkelingspathologie  Diagnostische vaardigheden en gesprekvoering  Theorieën over de normale ontwikkeling

MASTERTHESE Drie inhoudelijke varianten 1. Onderzoek van 30 EC 2. Externe praktijkstage (19 EC) + Intern onderzoek (11 EC) 3. Geïntegreerde stage: Praktijkstage + onderzoek op stageplek. Twee mogelijkheden tot planning a. Verspreid over 3 blokken of in 1 semester b. Onderzoek en praktijkstage na elkaar of parallel aan elkaar

De praktijkstage  Zelf zoeken of uit aanbod afdeling  Sollicitatieprocedure  Je loopt mee met ontwikkelingspsycholoog en doet langzaam aan steeds meer psychologenwerk  Diagnostiek en/of behandeling en begeleiding

Voorbeelden van stageinstellingen  GGZ jeugdafdelingen  Scholen voor regulier en speciaal onderwijs  Jeugdpsychiatrische klinieken  Jeugdforensische instellingen  Onderwijs Advies Centra  Ziekenhuizen  Verpleeghuizen  Zelfstandige psychologenpraktijken

Het onderzoeksverslag  ‘.. beredeneerd verslag van een afgerond wetenschappelijk werkstuk’  Zelfstandig  Bijvoorbeeld experimenteel, toegepast, literatuur, psychometrisch,, case studie  Betreft een vraagstelling die relevant is voor een ontwikkelingspsychologische context en die onderzocht kan worden  Je wordt begeleid door een docent van ontwikkelingspsychologie, soms mede door iemand van buiten de afdeling

Hoe ziet je jaar er uit? Voorbeeld voor studenten die in september beginnen  Je begint in blok 1a met vaardigheidscursus plus twee vakken.  Dan start je in blok 1b met een geintegreerde stage of in blok 2a met een praktijkstage. In dat geval doe je je these in blok 1b of naast je stage in blok 2a en 2b.  Je doet dus de helft van de cursussen al in het eerste blok.  De andere helft is verspreid over de andere drie blokken.  Als je nog Ba vakken moet doen doe je minder vakken in het eerste blok, en in plaats daarvan de laatste vakken in een vijfde blok.

JAARPLANNING 1. Vul het schema voor je jaarplanning in (staat op de website van de masteropleiding) 2. Lever deze in bij het vermelde adres 3. Maak eventueel afspraak voor individueel gesprek

GEZOND VERSTAND-TIPS  Geef prioriteit voor je BA-achterstand  Bij voorlopige toelating: Vraag je BA-diploma tijdig aan  Maak een gebalanceerde planning en houd je eraan  Studeer gelijkmatig en niet in pieken  Ga serieus voor de eerste tentamengelegenheid  Raadpleeg Nestor voor en tijdens elke cursus  Gebruik en check regelmatig je account  Ga niet af op geruchten; check bij de staf of iets klopt  Neem contact op met MA-coördinator of studieadviseur bij veranderingen of obstakels

Klinische of Ontwikkelingsroute? Overeenkomsten: Beide routes geven – mits het goede pakket vakken is gekozen – toegang tot de postacademische opleidingen en mogelijkheden tot het behalen van de BAPD aantekening. Verschillen: Nadruk in de ontwikkelingsroute ligt op ontwikkelingsprocessen, in de klinische route op klinische problemen. In de praktijk zal je bij ontwikkelings meestal te maken hebben met kinderen en jeugdigen (en soms met ouderen) en bij klinische vaker bij volwassenen (en soms met kinderen en jeugdigen) Met de keuze voor de een of de ander leg je NIET je verdere carriere vast.

Post academische opleidingen  GZ kinder en jeugd (Groningen), volwassenen (Groningen), of ouderen (Amsterdam)  Orthopedagoog-generalist (Groningen)  Schoolpycholoog (Amsterdam/Nijmegen)

 Programmacoördinator Ontwikkelingsroute

Vragen

MT - PRAKTIJKSTAGE  BAPD: BasisAantekening PsychoDiagnostiek van het NIP  Mogelijkheid om deze te behalen op een aantal stageplekken  Maar ook na het afstuderen tijdens een gesuperviseerde baan.  Info: en handleiding op NESTOR (onder stages)  Vereisten: –Specifieke vakken binnen de opleiding –200 uur diagnostische activiteiten tijdens stage –3 diagnostiekverslagen (1 ervan is het klinische verslag binnen de stage; 2 ervan wellicht naast stage schrijven)