Concreet aan de slag met coreset ICF 1
Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien van een operationele definitie en een aantal gedragsindicatoren 2
Indiceringsinstrument obv ICF 3
1. Lees zorgvuldig de definitie en gedragsindicatoren wanneer je wegschrijft. Plaats deze samen met de beschikbare informatie op de weegtyperingen maak op basis van dit totaalpakket een inschaling. Heb je onvoldoende informatie, ga dan op zoek naar deze informatie door contact op te nemen met de klant en/of zijn omgeving (vrienden, familie, hulpverleners, …) 4 Richtlijnen
5 2. Beoordeel steeds het actuele functioneren. Beoordeel het functioneren op het moment van de afname, de focus ligt op het hier en nu. Informatie uit het verleden kan je meenemen, indien dit het huidige functioneren nog beïnvloedt. 3. Vertrek van observaties, vermijd interpretaties Bij het inschalen baseer je je op observaties. Wees je ervan bewust dat je, als automatisme, snel vervalt in interpretaties. Richtlijnen
4. Vertrek van het dagdagelijkse leven van personen De begeleiding vanuit de werkwinkel is gericht op tewerkstelling. Om bij werkzoekenden de vertaalslag te maken naar deze werksituatie vertrek je vanuit ervaringen van mensen in hun dagdagelijkse leven. Het referentiekader is dan ook deze brede context, waar werk wel een essentieel onderdeel van is. Bij een aantal categorieën wordt in de gedragsindicatoren duidelijk dat dit over een zuivere werksituatie gaat. Hier wordt het referentiekader dan ook smaller. 6 Richtlijnen
Vertrouwelijk luik VDAB 7 Via ICF het volledige profiel van de persoon in kaart brengen. In een afgeschermd systeem van de persoon zijn VDAB dossier. Er is enkel toegang tot dit luik door de effectieve begeleider op dat moment.
ICF in begeleiding 8 Het profiel van de klant zo goed mogelijk in kaart brengen via mogelijke tools: -Informatie klant ( Klantenversie ICF) -Informatie begeleidingsnetwerk (leidraad voor een warme overdracht ) -Informatie werkgevers/stageplaatsen (360° Feedback)
ICF in begeleiding 9 Vanuit het opgemaakt ICF profiel: -de mogelijke verbanden detecteren; -doelstellingen in de begeleiding bepalen; -overgaan tot actie.
Meerwaarde voor trajectbegeleider & klant 10 -Totaalbeeld -Andere blik zorgt voor andere inzichten -Iedereen heeft expertise -Iedereen kan op dezelfde manier kijken
Iedereen samen! 11