Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Aanpak van Reggio Emilia gekoppeld aan Ziko-Vo Mieke Vandenbroucke
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Ontwikkelingstraject kinderen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Welkom op deze informatieavond
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Club voor jongens en meiden met een beperking.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Administrateur-generaal
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Actieplan Huis van het Kind Haspengouw Antennepunt Heers.
Voorstelling Spel- en ontmoetingsruimte Speelhuis Huppel.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
Pedagogiek als beroep.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Van documenteren naar afstemmen en terug…
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Freekids Kinderopvang
Progressief universalisme
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Doelen behalen met activiteiten
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Ontwikkeling en leren van kinderen
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
De week van de vrijwilliger
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Huis van het Kind Leuven Preventieve gezinsondersteuning versterken door lokale samenwerking

Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.1 Wie is Loris Malaguzzi? 1.2 Krachtig kindbeeld 1.3 Honderd talen van kinderen 1.4 Pedagogiek van het luisteren 1.5 Pedagogisch documenteren 1.6 Drie pedagogen 1.7 In onze spel- en ontmoetingsruimten

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi Grondlegger Reggio-Emilia-benadering; Italiaanse psycholoog, pedagoog en filosoof; Een pedagogiek die voornamelijk wordt toegepast binnen de kinderopvang; Reggio Emilia is een stad in de Italiaanse regio Emilia- Romagna. Loris Malaguzzi was een pedagoog met zeer vooruitstrevende ideeën. Hij verdiepte zich in visies over onderwijs aan jonge kinderen en combineerde deze met zijn eigen ideeën en ervaringen tot een eigen pedagogiek. Ook werkte hij enkele jaren met door de oorlog getraumatiseerde jongeren. Hij ontdekte hierbij hoe belangrijk diverse uitingsvormen zoals beeld, theater, beweging enz. waren voor deze jongeren om te kunnen communiceren over wat er in hen omging. Deze ervaringen vormden mee het vertrekpunt van zijn Reggio-Emiliebenadering.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.1 Krachtig Kindbeeld Een kind is krachtig, creatief, vol mogelijkheden, competent, intelligent, uit op ontdekking, nieuwsgierig, leergierig, sociaal en uit op communicatie. Uitgangspunt = het rijke kind met zijn potentiële talenten, nieuwsgierigheid en ontwikkelingsdrang.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.2 Honderd talen van kinderen Kinderen beschikken over honderd talen om zich in uit te drukken en om te communiceren: via woorden, in hun creativiteit, in hun fantasie, in hun bewegingen, enz.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.2 Honderd talen van kinderen ‘Alleen van de kinderen zelf kun je de dingen leren die over kinderen gaan of voor hen bestemd zijn’ - Loris Malaguzzi ‘Kinderen hebben wel 100 talen maar volwassenen nemen er 99 af.’ - Loris Malaguzzi Deze citaten om aan te tonen dat de verbale taal voor ouders erg belangrijk lijkt te zijn maar dat kinderen zich op ontzettend veel andere manieren kunnen uiten. En al deze uitingsvormgen zijn veel belang en vormen grote aandachtspunten.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.3 Pedagogiek van het luisteren Zorgvuldig kijken en luisteren naar kinderen met de bedoeling te achterhalen wat hen bezighoudt, uitdaagt, fascineert om hen te helpen een volgende stap te zetten. Wat trekt kinderen aan? Wat hebben zij nodig om een stapje verder te gaan in hun spel? Hoe kunnen kinderen verder worden uitgedaagd en worden gestimuleerd?

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.4 Pedagogisch documenteren = een methodiek om te kijken naar je werk met kinderen. Op basis van observaties en reflecties, je plannen en de kwaliteit in het werken met kinderen bijsturen. = een middel tot reflectie en communicatie = via kijken en luisteren, registreren en inspelen op In onze SOR zal het pedagogisch documenteren voornamelijk bestaan uit observaties en reflecties.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.5 Drie pedagogen Kinderen leren het meest van elkaar, voor elkaar zijn zij de eerste pedagoog. Volwassenen zijn de tweede pedagoog: inspelen op de diverse uitingsvormen van kinderen. De omgeving en al zijn aspecten (ruimtelijk, visueel, geluiden, geuren en kleuren) vormen de derde pedagoog. Eerste pedagoog: kinderen zien elkaar spelen, ze kopiëren elkaars gedrag, ze vergelijken zichzelf constant met de ander, ze dagen elkaar uit, ze stimuleren elkaar. Ze leren enorm veel van elkaar. Tweede pedagoog: volwassenen bieden mogelijkheden zodat kinderen zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Ze denken na over wat kinderen verder zou kunnen uitdagen en zij spelen hier op in. Derde pedagoog: de omgeving en het speelgoed dat wordt aangeboden moeten het kind stimuleren en uitdagen tot ontdekking en zelfverkenning.

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.6 In onze spel- en ontmoetingsruimten Onthaal Warme welkom aan ouder(s) en kind(eren) Richten op het kind: het kind aanspreken en aankijken Naam en leeftijd op krijtbord schrijven Bij eerste bezoek ruimte kaderen en uitnodigen een kijkje te nemen: de ruimte aan de bezoekers laten Laagdrempelig!

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi Ruimte als derde pedagoog Ruimte-inrichting zegt iets over: kwaliteit – het aanbod voor kinderen en ouders en de eigenheid van de voorziening. Ruimte als zintuiglijk laboratorium: erkenning geven aan honderd talen van kinderen, uitdagen en stimuleren 3. Zelfstandigheid van kinderen: vanuit een krachtig kindbeeld maar niet alle spelmateriaal leent zich er toe deze te plaatsen op kindhoogte

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.6 In onze spel- en ontmoetingsruimten Criteria ruimte: Uitdagend en stimulerend Hanteerbaar Overzichtelijk, duidelijk Gedoseerd in prikkels Sfeervol

1. Reggio Emilia – Loris Malaguzzi 1.6 In onze spel- en ontmoetingsruimten Speelgoed Uitdagend en stimulerend Herkenbaar en kosteloos spelmateriaal Veilig Inspelen op verschillende zintuigen (muziekinstrumenten, spiegels, voelboekjes, enz.) Als derde pedagoog 1. Nadenken over speelgoed vanuit een krachtig kindbeeld en erkenning geven aan de honderd talen van kinderen.

2. Maisons Vertes – Françoise Dolto Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013

2. Maisons Vertes – Françoise Dolto Een franse kinderarts en psychoanalyticus Bekend om haar psychotherapeutisch werk met met kinderen Zij startte de eerste ‘Maisons Vertes’ op SpeelOdroom heeft zich voornamelijk laten inspireren door ‘Maisons Vertes’

2. Maisons Vertes – Françoise Dolto Huizen waar ouders en kinderen onder de 3 jaar elkaar kunnen ontmoeten Een intermediaire ruimte tussen gezin en kinderopvang waar ouders en kinderen zich tegenover anderen kunnen uitspreken

2. Maisons Vertes – Françoise Dolto 2.3 In onze spel- en ontmoetingsruimten Hechtingsfiguur blijft in de ruimte samen met het kind. In veilige en stimulerende omgeving sociaal experimenteren Vrije confrontatie tussen bezoekers (onderling) en gastheer/gastvrouw Vrijwillige bijdrage Rode lijn: je mag niet voorbij de rode lijn met je fiets Eetruimte: er wordt enkel gegeten in de eetruimte, niet in de speelruimte Nadruk op alledaagse kan stroken met idee van medewerker is facilitator van interactie: daarom facilitator bekijken als voorwaarden scheppen en niet dwingend of begeleidend

3. Het kleine ontmoeten – Ruth Soenen Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013

4. Het kleine ontmoeten – Ruth Soenen Antropologe Bestudeerde de vluchtige contacten tussen mensen in de publieke ruimte. Het kleine ontmoeten als basis van het sociaal klimaat in een ruimte.

3. Het kleine ontmoeten – Ruth Soenen 3.2 Belangrijkste uitgangspunten: Wereld van kortstondige en vluchtige contacten tussen onbekenden Small talk 1 kleine interactie kan serie van kleine contacten in gang zetten waardoor bepaald sociaal klimaat gecreëerd wordt.

3. Het kleine ontmoeten – Ruth Soenen 3.3 In onze spel- en ontmoetingsruimten Spel- en ontmoetingsruimte als een overdekte ‘bank in het park’ Ruimte creëren die ontmoeting mogelijk maakt: kansen bieden Opvoeden als een gedeelde verantwoordelijkheid