Internationale marketing Svend Hollensen © Economie Leer Kracht 2011
Beslissingen internationale marketing: Deel I: Een bedrijf te internationaliseren (1 t/m 4) Deel II: Tot welke markten toe te treden (5 t/m 7) Deel III: Strategieën voor markttoetreding (8 en 9) Deel IV: Ontwerpen (10 en 11) Deel V: Implementeren en coördineren (12 en 13) © Economie Leer Kracht 2011
1.2 Globalisering Globalisering: = trend waarbij bedrijven in de meeste landen en streken ter wereld producten en diensten kopen, ontwikkelen, produceren en verkopen. Internationalisering: = zaken doen met vele landen ter wereld, maar vaak beperkt tot een bepaalde streek (bijvoorbeeld Europa). Hoge mate: IT, luchtvaart, auto’s, consumenten electronica Lage mate: food en beverage, © Economie Leer Kracht 2011
Mate van gereedheid tav internationalisering: De negen strategische vensters ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
Perlmutter-theorie vier typen internationale ondernemingen (EPRG): Etnocentrisch: sterke band thuisland Polycentrisch: oog voor verschillen/ cultuur Regiocentrisch: verschil in delen van de wereld (regio’s) Geocentrisch: wereldse benadering: © Economie Leer Kracht 2011
Internationale marketing: = Internationale klantbehoeften vinden en op inspringen: Glocalization, (globalization en localization) ontwikkelen en verkopen van producten of diensten die bedoeld zijn voor de internationale markt, maar aangepast zijn aan de plaatselijke cultuur en het plaatselijke gedrag. “Think globally but act locally” kennis van de hoofdvestiging benutten door deze wereldwijd te verspreiden (leren) en aan te passen; kennis en 'beste praktijken' uit hun markten over te dragen en te gebruiken op andere internationale markten. © Economie Leer Kracht 2011
Krachten bij internationale integratie: Handelsbarrières Internationale klanten Netwerken (mondiale) Gestandaardiseerde technologie Wereldwijde markt Algemeen erkende cultuursymbolen Internationale kostenvoordelen © Economie Leer Kracht 2011
Marktresponsiviteit: = reageren op de behoeften en wensen van de markt Krachten: Cultuurverschillen Protectionisme Demondialiseringstrend (bijv Anti-Coca Cola)
De waardeketen (Porter) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
Primaire activiteiten Ingaande logistiek: ontvangen, opslaan en verspreiden van de benodigde middelen Operaties: omzetting van verschillende middelen in eindproduct Uitgaande logistiek: Verzamelen, opslaan van product en de verspreiding naar klanten. Marketing en verkoop. middelen waarmee consumenten/gebruikers op de hoogte worden gebracht van het bestaan van het product/de dienst en die kunnen kopen. Service. alle activiteiten die de waarde van een product/dienst verhogen of in stand houden. © Economie Leer Kracht 2011
'upstream' activiteiten: van dochter naar moeder Porter: van productie naar verkoop 'downstream' activiteiten: van moeder naar dochter Porter: van verkoop naar productie © Economie Leer Kracht 2011
eenvoudigde versie van de waardeketen ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
Strategisch: Lange termijn, Missie Tactisch/bestuurlijk: middellange termijn vertalen missie naar doelen Operationeel: korte termijn uitvoeren doelen © Economie Leer Kracht 2011
waardeketen en strategische piramide ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4
Centralisatie en decentralisatie: ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4