Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Advertisements

Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Loopbaancentrum Zwolle
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Ondernemingsplan 2011 VEA Historiek -Gestart met opmaak ondernemingsplan Basis voor planningen -Evoluties: -Link met interne communicatie, jaarverslag.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
ICTB/NB Projectmanagement.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Herijking GO! februari Waarom herijking? Continu wijzigende context: Externe beleidsontwikkelingen Nieuwe legislatuur  regeerakkoord en beleidsnota,
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Afspraken met recreantengroepen. Afspraken recreantengroepen Ervaringen Wettelijk kader Discussie & oplossingen? Conclusies -> Belangrijk : ‘natuur voor.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Infosessie monitoringstool aanspreekpunten doelstellingenmanagement 12 januari 2015.
Nike Supply Chain Management
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Doelstellingenmanagement
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
In de Vlaamse gemeenten
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Begeleiden van maattrajecten teamontwikkeling en teamorganisatie Ondersteunen en begeleiden van teambuildingsessies voor teams die zich verder willen ontwikkelen.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Digitaal Archief Vlaanderen Het hobbelige pad naar duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Nieuwe functionaliteiten TRAJECT Demo 11 jan 2016.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Traject Implementatie binnen het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
7 juni u – 12u Praktisch met Traject. Intro & doel Functioneel beheerders Klankbordgroep doelstellingenmanagement Nood aan refresh van bepaalde.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Verwijzen naar kookboek.
Tijdlijn Inspiratiesessies
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Projectmanagement in de Vo
Samenwerking Wave 0.
Demo rapportering Traject
Samenwerking waterbeheerders
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Beleid en regelgeving Les 1.
Leiderschapsontwikkeling
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur

Context van DKB Fusie + transitie naar zelfsturende netwerkorganisatie

Context van DKB Sinds 1 april 2015 Fusie van stukken van DDAR, DBZ, SVR DKB: uitbouw tot CoG met verbindende rol Administratieve ondersteuning M-P en VR Kwaliteitsvolle Vlaamse regelgeving Langetermijnvisie voor Vlaanderen Monitoren van ontwikkelingen in de samenleving Oplossingen voor regeringsbrede maatschappelijke uitdagingen Coördinatie en ondersteuning bij horizontale prioriteiten Risicobeheer Interne en externe communicatie VO

Context van DKB Transitie naar een zelfsturende netwerkorganisatie die snel kan inspelen op veranderingen in de maatschappij en de VO Zelfsturende samenwerking in teams: geen teamhoofden die leiding geven, teamleden zijn gelijkwaardig Geen directieraad, geen afdelingen, geen clusters Aantal onduidelijkheden over het verloop van proces- en projectwerking, rapporteringsbehoefte, rapporteringsproces, verantwoordelijkheden. Met TRAJECT vooruitgelopen op de feiten.

TRAJECT in DKB Welke informatie is ingevoerd in Traject en hoe heeft DKB dat aangepakt?

Informatie van DKB in TRAJECT Ondernemingsplan DKB SD’s en OD’s uit beleidsnota + beheersdoelstellingen Projecten en processen (incl. kerntakenplan) Indicatoren Programma’s Beleidsnota algemeen regeringsbeleid Nog niet perfect ingevoerd (DBRC). Overlapt sterk met ondernemingsplan. Regelgevingsagenda ok, monitoring regeerakkoord ok Teamplannen Projectmanagement Budget, VTE, andere extra info

Aanpak introductie van TRAJECT Maart 2015: initiatief om TRAJECT te introduceren Ondernemingsplan 2015 “We zien wel” April – mei 2015: Invoer ondernemingsplan Extra info verzamelen bij clusterverantwoordelijken 1 functioneel beheerder voert in Decentrale projectactivatie (moeilijk) Ondersteuning voor projectverantwoordelijken Juni – juli 2015: eerste statusrapportering. Sinds september 2015 duidelijke hefboom: driemaandelijkse rapportering naar het kabinet. Eind 2015: jaarevaluatie.

Aanpak ondernemingsplan 2016 Planning buiten TRAJECT Vanuit ervaring 2015 Minder processen om geheel beheersbaar te maken Meer projecten + mijlpalen Aantal doelstellingen geherformuleerd Indicatoren op SD-niveau geformuleerd (nog niet in TRAJECT) Centraal ingevoerd: veel werk omwille van de vele veranderingen t.o.v (vnl. processen). Eerste kwartaalrapportering 2016 afgerond en wordt morgen besproken op OKA.

Aanpak kwartaalrapportering Coördinatie kwartaalrapportering: via mail In eerste instantie per SD, daarna persoonlijk Consequent Contactpersonen: Veel (bijna tachtig), maar ligt gevoelig (verantwoordelijkheid) Zoeken naar mensen die willen meewerken: informele aanspreekpunten Respons is groot en kwaliteit rapportering verbetert continu, maar: Rapporteren op doelstellingenniveau is moeilijk Intern gebruik van de rapportering is onduidelijk Bruikbaar voor opmaak beleidsbrief 2017 Resultaten op intranet

Aanpak ondersteuning Infosessies voor gebruikers: geen succes. Binnendringen bij teamvergaderingen: wel succes. Veel instructies, stalken Helpdesk DKB (momenteel eerste lijn) Intranetpagina’s met richtlijnen (momenteel tweede lijn)

Technische noden Informatie uit wegwijs proces: Omschrijving van een proces Procesmedewerkers Proceshiërarchie

Conclusie

Duidelijke hefboom nodig: waarom opvolgen in TRAJECT? Beheer: momenteel vrij centraal Inhoud van doelstellingen, projecten en processen duidelijk krijgen. ‘Moeilijke’ doelstellingen, projecten en processen signaleren Mensen zoeken die willen meewerken Statusrapportering: Flow creëren Persoonlijk Consequent Ondersteunen