WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen 2 Thema dagen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING 08/03/13.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
eCompetence Framework (e-CF)
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Loopbaancentrum Zwolle
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Hefbomen voor economie
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen 2 Thema dagen Financiën - belastingen
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
12 acties voor de VOERTUIGINDUSTRIE 28 juni 2005.
1 V AN INVENTARIS TOT DECISION SUPPORT SYSTEM. Ontsluiting via website naar ondernemer (visitekaart) en burger (zoek) 2.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
1 De Nederlandse economie 2e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Workshop 9 februari.
Rolf Winter 30 maart
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Rolf Winter 28 maart
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Proef Lekker Geel ter inspiratie VVSG Proef Lekker Geel.
2017.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Toerismeboeren Kick-off 2018
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Onze regio, onze toekomst!
Werken in Vlaams-Brabant
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Samen sterk!.
Doorstroom naar (echt) werk
Samen sterk!.
Vzw Mechelen MeeMaken.
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN

GEMEENTEmaasmechelen 2 Thema dagen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING 08/03/13

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Beleidsdomein Economie / Socio-economische ontwikkelingen / Gemeentelijke dienst Strategische doelstelling BBC: ‘De gemeente Maasmechelen stimuleert de lokale en sociale economie met ruimte en kansen voor goede investeringen en tewerkstelling’ Economie / Tewerkstelling / Lokale en Sociale economie Economie / Industrie / Handel / Diensten / Toerisme Economie / Citymaking en Citymarketing / Evenementen 3 Kader en situering

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING arbeidsplaatsen (RSZ) waarvan(cijfers ) (industrie - waaronder voeding (755) en metaal (453)) (tertiaire sector) waarvan handel waarvan diensten aan bedrijven waarvan openbaar bestuur – onderwijs zelfstandigen (RSVZ) waarvan in hoofdberoep (excl. helpers) en 607 in bijberoep 4 Tewerkstelling in Maasmechelen

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Totaal aantal jobs ( ): jobs (jobs in loondienst + jobs voor zelfstandigen excl. bijberoepen) Inkomende pendel:4.668 van loontrekkende werkgelegenheid (=54%) Uitgaande pendel:8.508van loontrekkende inwoners (=68%) Werkgelegenheidsgraad (Jobs – bevolking op arbeidsleeftijd ) Maasmechelen41,5% Genk90,1% Hasselt 108,6% Limburg57,5% Vlaanderen63,8% Werkgelegenheid in Maasmechelen

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Werkzaamheid (werkenden = loontrekkenden + zelfstandigen + uitgaande grensarbeid) Werkzaamheid Maasmechelen ( ) : loontrekkenden : zelfstandigen: Werkzaamheidsgraad Maasmechelen 56,2% (60,5% vanaf 20j.) Genk 55,8% Limburg63,8% Vlaanderen66,0% Werkzaamheidsgraad 20 – 24 j. : 51,2% 60 – 64 j. : 20,5% 6 Werkzaamheid van Maasmechelaren

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Werkloosheidsgraad (januari 2013) Maasmechelen13,16% Genk13,09% Limburg 7,82% Vlaanderen 7,29% MaasmechelenTotaal2.171 Mannen1.172 Vrouwen jaar 23,6% Laaggeschoolden 40,4% Allochtonen 40,4% 7 Werkloosheid

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Conclusies : Weinig werkgelegenheid, lage werkzaamheid, hoge werkloosheid Tweevoudige uitdaging - dubbelsporig beleid: - Jobs voor Maasmechelaren (creëren)! - Maasmechelaren aan het werk (krijgen)! SALK? - o.a. Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt - ‘Gebrek aan competente arbeidskrachten is grootste belemmering voor groei’ 8 Conclusies en uitdagingen

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING (Gesubsidieerde economie) Sociaal Bedrijvencentrumca. 240 waarvan 67 bij SBM zelf PWA-dienstenchequesca. 169 contractuelen + 90 PWA OCMWca. 44 waarvan 12 bij organisaties in SBM Diverse projecten en statuten: Werkervaring (WEP-plus) Lokale diensteneconomie (LDE) PWA Dienstenchequebanen Artikel 60 & 7 Voortrajecten / opleiding ESF Brugprojecten Sociale Werkplaatsen / arbeidszorg 9 Sociale economie

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Uitdagingen: Trajecten : tewerkstelling, opleiding en werkervaring op maat: Voldoende gedifferentieerd aanbod (‘Zo kort als mogelijk, zo lang als nodig’) Ieder zijn rol (Gemeente - Lokale Werkwinkel - Privésector) 10 Sociale economie – sociale tewerkstelling

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING : arbeidsplaatsen in loondienst : personen met zelfstandige arbeid (incl. helpers en bijberoep) Op 10 jaar tijd: zelfstandigen (in hoofd- of bijberoep) loontrekkenden (= + ca. 30% = veel hoger dan Maasland en Limburg) Tussen 1986 – 1988 (met mijnsluiting in 1987): RSZ van naar arbeidsplaatsen Ter vergelijking : werkloosheid nà mijnsluiting 1991 : 15% (vrouwen: 24,8% - mannen: 8,9%) 11 Reconversie?

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING De Limburgse zeshoek: bouwstenen voor een sterker economisch weefsel - gericht ontsluiten- doelgericht innoveren - duurzame jobs creëren- sterker ondernemen - ruimer exporteren- beter opleiden Het V²O –principe : Versterk, Versnel en Ontwikkel: Versterk : activiteiten om jobs te behouden - ‘de sector slimmer maken’ (maakindustrie, logistiek, bouw, voeding) Versnel : de groei van nieuwe en duurzame jobs - ‘de sectorgroei maximaal benutten’ (innovatieve zorg, vrijetijdseconomie, diensten) Ontwikkel : nieuwe en duurzame jobs op lange termijn - ‘opties op de toekomst creëren’ (ICT, green energy, recyclage, biotech, creatieve industrie) 12 Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK)

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Revitalisering Oude Bunders / Uitbreiding ambachtelijke zone Maneborne: Benutting en verdichting Stijgende vraag naar kleinere percelen en bedrijfsunits merkbaar Facilitering doorverkoop en - verhuur (ingevolge snel evoluerende markt) Uitdagingen : Bedrijven met hoge toegevoegde waarde - met jobs voor laaggeschoolden - bij voorkeur in groeisectoren of hoogtechnologisch Oude Bunders - Nieuwe Bunders Ontsluiting 13 Industrie

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Enorme uitbreiding verkoopsoppervlakte op 10 jaar tijd Maasmechelen Village: m² (netto) - M2: m² (netto) - samen goed voor 1000-tal arbeidsplaatsen ‘Strategisch-commercieel plan’ 2011 Hoge koopbinding voor dagelijkse, periodieke en uitzonderlijke goederen Beperkte koopvlucht Relatief lage koopattractie Afbakening van onderscheiden winkelgebieden / Duidelijk vestigingsbeleid met uitgesproken visie per commercieel gebied Winkelnota Vlaamse Regering / handelskernversterking 14 Handelsapparaat

GEMEENTEmaasmechelen SOCIO – ECONOMISCHE ONTWIKKELING Citymarketingplan 2011: ‘Maasmechelen moet inzetten op combinatie Natuur en (fun)Shoppen, met focus op bijkomende retail die aansluit bij en gericht is op outdoor / sport / experience’ Doelgroepen in de eerste plaats bezoekers en investeerders, in tweede orde bewoners ‘Fier op Maasmechelen’? Maasmechelen Leisure Valley? Maasmechelen = Maasmechelen Village? En Terhills? Shoppen en Natuur (kruisbestuiving?) Wonen? Cultuur? Uitdaging: ‘Maasmechelen met positief en onderscheidend imago op de kaart zetten!’ 15 Citymarketing

GEMEENTEmaasmechelen 16 Thema dagen ECONOMIE 08/03/13

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE DETAILHANDEL Verschuivingen en veranderingen doorheen de tijden: Pauwengraaf, Rijksweg, J. Smeetslaan, Dr. Haubenlaan, kerkdorpen Commercieel centrum Eisden, Fashion Point, M2, Maasmechelen Village Verblokkering, verdwijnen papa / mama – zaken, solitaire zaken Vandaag: 2300 zelfstandigen, vrije beroepen, vennootschappen,… Vandaag: 1075 zichtbare “winkels” (413 zichtbare “winkels” in commercieel centrum Eisden) 17 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE MAASMECHELEN VERSTERKT HAAR AANTREKKELIJK HANDELSAANBOD 18 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE KRITISCHE SUCCESFACTOREN Behoud van aantal zichtbare “winkels” Commercieel centrum Eisden: reinheid en veiligheid Commercieel centrum Eisden “fysiek” en “mentaal” linken aan M2 Gebied Koninginnelaan / Oude Baan / Kruindersweg = één investeringzone Initiëren en uitbouwen van (commerciële) acties samen met overlegorganen 19 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE MARKTEN EN KERMISSEN, AMBULANTE HANDEL Markt in Eisden en rondtrekkende foorreizigers Markt met 150 standplaatsen – afname naar 100 standplaatsen Markt met 85 abonnementen – “vergrijzing” 20tal “kermissen” Straatverkopers allerhande, verkopen verenigingen, rommelmarkten,…. Streng gereglementeerde sectoren Nieuwe initiatieven: jaarmarkt, winterfair, promotie 20 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE MAASMECHELEN BIEDT EEN KADER VOOR EEN VOLKS, SFEERVOL EN KWALITEITSVOL MARKT – EN KERMISGEBEUREN 21 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE KRITISCHE SUCCESFACTOREN Beste en soepelste georganiseerde structuur in stand houden, rekening houdende met de (nakende) wetswijzigingen Herschikking van de markt? Aantrekken van nieuwe deelnemers aan markten en kermissen 22 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE HORECA Café in de living Gegiste dranken, verplicht te vermelden wetgevingen, prijslijsten, sluitingsuren, HACCP, eetwareninspectie, billijke vergoeding, SABAM, logiesdecreet, kansspelen, sterke dranken, startersformaliteiten, beroepskennis, brandweerinspecties, verzekeringen, geluidsnormen, terrasvergunningen, belastingen allerhande….. Horeca – ondernemer zoekt en bezoekt veel ambtenaren Vandaag: 230 horeca – ondernemers 23 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE MAASMECHELEN ONDERSTEUNT HAAR HORECA – ONDERNEMERS 24 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen ECONOMIE KRITISCHE SUCCESFACTOREN Naar één horeca – loket 25 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen 26 Thema dagen TOERISME 08/03/13

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME DIENSTVERLENING Van prieeltje naar gemeentehuis tot thematisch bezoekersonthaal Van lokale informatie naar Limburg Onthaal Van folder over Maasmechelen naar infoverstrekking over Limburg Ongeveer 1200 tot 1500 bezoekers gemiddeld per maand Veelvoud aan telefoons, e – mails, … Van kantooruren naar 363 dagen dienstverlening 27 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME MAASMECHELEN BOUWT HAAR DIENSTVERLENING VERDER UIT 28 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME KRITISCHE SUCCESFACTOREN Limburg Onthaal “verzilveren” Uitbreiding van het aanbod op vlak van producten en diensten Samenwerking private (toeristische) sector versterken Afstemming van werkzaamheden publieke toeristische sector 29 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME TOERISTISCHE PRODUCTONTWIKKELING Van het maken van een schoon boekske tot een wijnbeurs naar het NPHK, Rivierpark Maasvallei, Kruinenpad, wandel – en fietspaden, erfgoed, gadgets, streekproducten, aanlegsteigers, passantenhaven,…. Opleiding gidsen, toename aanbod aan wandel – en fietsmogelijkheden (harde investeringen / thematische werking), uitbreiding doelgroepaanbod (kinderen),… Van openingsmoment naar themajaar Momenteel ongeveer 100 te koop aangeboden producten 30 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME MAASMECHELEN BOUWT AAN TOERISTISCHE PRODUCTEN 31 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME KRITISCHE SUCCESFACTOREN Gedane investeringen op de kaart plaatsen Succesvolle initiatieven uitbouwen tot permanente producten Verdere uitbouw van NPHK Samenwerking tussen gemeentelijke diensten Noodzaak om op “alles” in te zetten? 32 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME TOERISTISCHE COMMUNICATIE Simpele brochure, flyer Meer brochures, flyers Advertenties Websites / mailings 33 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME MAASMECHELEN BOUWT AAN TOERISTISCHE COMMUNICATIE 34 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME KRITISCHE SUCCESFACTOREN Nieuwe communicatietechnieken Onderlinge afstemming 35 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME TOERISTISCHE ERKENNINGEN Erkenning in 2007 (2 maal) + hernieuwing in 2011 (1 maal) Een erkenning in het kader van de wetgeving inzake openingstijden – “eeuwig” Een erkenning in het kader van de arbeidswetgeving – om de vier jaar hernieuwen 36 Korte Historiek

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME HERNIEUWING VAN DE ERKENNING ALS TOERISTISCH CENTRUM 37 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen TOERISME KRITISCHE SUCCESFACTOREN Hernieuwing in 2015 Nieuw = bindend advies Toerisme Vlaanderen? 38 Uitdaging (en)

GEMEENTEmaasmechelen 39 DANK U WEL VOOR UW AANDACHT CONTACTGEGEVENS Luc Dorissen Ronny Gijsen Heirstraat Maasmechelen T /