Aangekondigde wijzigingen van het BBV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleids- en Beheerscyclus
Advertisements

Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Inkopen en aanbesteden
Gemeente Governance Toerekenen van apparaatskosten.
Algemene vergadering KansPlus 28 mei 2011 Jaarrekening KansPlus 2010.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Septembercirculaire en nog meer
Presentatie Begroting 2014 Raadsinformatieavond 2 oktober 2013.
Control: terug naar de basis
Groot onderhoud gemeentefonds
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bijeenkomst Wethouders Financiën 28 augustus in Gouda.
Inzicht in gemeentefinanciën
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Treasurystrategie 2015 Raad april maart Opgenomen in collegeprogramma Aanzienlijke financieringsbehoefte 2015 Wettelijke kaders Kapitaalmarkt.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Vervreemding aandelen Essent Inleiding Opbrengst Beleggingsproces ( toelichting APG ) Financiële vertaling.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Landscape review Optimaal gebruik van EU-gelden: risico’s financieel beheer van de EU-begroting Alex Brenninkmeijer, Lid Europese Rekenkamer Presentatie.
Vpb-plicht overheidsondernemingen Eric van den Hurk Manager Step in Control VPB & Audit.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Jaarrekening 2013 Auditcommissie Maandag 2 juni 2014.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam,
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Verslag Financiële Commissie Jaarrekening
Meicirculaire 2017 gemeentefonds
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Woonlasten Vlissingen 2018
in de gemeente Dordrecht
Financiële positie Grondbedrijf
Nota Lokale Heffingen.
Methode Duisenberg bij gemeenten
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Uitdagingen voor lokale overheden
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Planning & control in de gemeente Bunnik
Onderwerpen voor en van de auditcommissie
Transcript van de presentatie:

Aangekondigde wijzigingen van het BBV Platform Middelgrote Gemeenten

Twee type aanpassingen Voorstellen commissie Depla: Vernieuwing BBV Aanpassingen in de verslaggeving van de grondexploitatie

Aanleiding vernieuwing BBV ‘Te belangrijk om aan specialisten over te laten’ ‘Vergelijken en vergeleken worden’ ‘We hangen via art. 12 aan elkaar’ ‘Betere sturing met minder c.q. gerichte informatie’ ‘Internationale verslaggevingsontwikkelingen’ ‘Controletoren op drift geraakt’  6 type aanpassingen BBV liggen nu voor

1. Uniforme taakveldenindeling Naast een vrije programma indeling een vaste taakveldindeling (voorheen productenraming) gebaseerd op bruikbaarheid voor sturing gemeenten. Deze indeling vervangt de huidige Iv-3 functionele indeling.

Beleidsveldenlijst (nieuwe productenlijst) - Hierna sheet over system to system data!!

2. Vaste set beleidsindicatoren Een landelijke set van circa 50 indicatoren die alle gemeenten in de begroting opnemen. Uitwerking: Wordt aangesloten bij informatie die reeds beschikbaar is (www.waarstaatjegemeente.nl) Het wordt steeds belangrijker voor gemeenten om te kunnen sturen op basis van meetbare prestaties. Gemeenten moeten bij de besteding van de beschikbare middelen goed onderbouwde keuzes kunnen maken om te kunnen bijsturen als de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Daarom wordt naast de uniforme taakvelden, wordt in het herziene BBV voorgeschreven dat gemeenten een basisset van beleidsindicatoren hanteren voor de begroting en de verantwoordingsstukken. Zij kunnen er zelf voor kiezen om daar eigen indicatoren, toegesneden op de eigen situatie, aan toe te voegen. De indicatoren worden opgenomen in de beleidsbegroting bij de programma’s en zijn relevant voor een nadere onderbouwing van het beleid. - Het is de bedoeling de indicatoren zo in te richten dat zij de beleidsruimte van gemeenten niet beperken. De nadruk zal komen te liggen op outcome indicatoren, waarmee raadsleden kunnen sturen op maatschappelijke effecten. De mogelijkheden voor uniformering van de zogenaamde output indicatoren zijn beperkt want de beleidsinzet en de instrumenten die gemeenten hiervoor gebruiken, kunnen sterk uiteenlopen. Het gedetailleerd voorschrijven van output indicatoren staat dan ook op gespannen voet met beleidsvrijheid en zou een rem zetten op de nodige beleidsinnovatie. De indicatoren zullen openbaar zijn en gebruikersvriendelijk ontsloten worden. Zij zullen voor alle gemeenten van toepassing zijn en gebaseerd zijn op landelijke beschikbare bronnen. Het gaat om indicatoren die actueel zijn en een verandering kunnen laten zien.

3. Basisset financiële kengetallen In het BBV worden enkele financiële kengetallen voorgeschreven die alle gemeenten moeten opnemen: 1. Netto schuldquote a. zonder correctie doorgeleende gelden b. met correctie doorgeleende gelden 2. Solvabiliteitsratio 3. Kengetal grondexploitatie 4. Structurele exploitatieruimte 5. Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde

4. Verbonden partijen 1 t/m 3 ook voor gemeenschappelijke regelingen van toepassing. Duidelijke scheiding: Beleidsaspecten  programma Financiële aspecten  paragraaf verbonden partijen Onveranderlijke info  nota verbonden partijen

5. Rechtmatigheid, toezicht en controle Advies commissie Depla: Het College geeft verklaring af over rechtmatigheid en begrotingsoverschrijdingen; Accountant geeft getrouwheidsverklaring af bij verklaring college. Consequenties van eigenheid van decentrale overheden goed in beeld brengen. Uitwerking door ministerie: Nog in ontwikkeling. Geen aanpassing BBV voor begrotingsjaar 2018 Deze presentatie geeft de voornemens tot verwerking van de adviezen en de consequenties voor het BBV van dit moment weer. De uitwerking van de adviezen over rechtmatigheid en de accountantscontrole wordt medio juli uitgebracht en kan daarom nog niet in deze presentatie worden opgenomen. Wel kan er OP HOOFDLIJNEN wat worden verteld over de uitgangspunten van de werkgroep: Meer aandacht voor de kwaliteit van het opdrachtgeverschap van de raad. Vergroten kennis bij de accountants. Meer aandacht voor keuzen tussen accountants. De verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheid op de goede plek leggen. Meer aandacht voor de eigenheid van gemeenten

6. Inzicht in overhead en kosten Alle gemeenten nemen de algemene overhead op in een apart programma/ overzicht. Paragraaf bedrijfsvoering niet langer verplicht. Algemene overhead centraal begroten en verantwoorden in een apart overzicht in het programmaplan Definitie overhead conform Vensters voor Bedrijfsvoering (zoveel mogelijk direct toerekenen) Overhead wel toerekenen aan grex, investeringen e.a. projecten (negatieve lasten) Opbouw tarieven lokale heffingen: directe lasten op product + overhead + rente + BTW. Verplichte toelichting kostendekkendheid in paragraaf lokale heffingen.

7. Stelsel van baten en lasten Investeringen met alleen maatschappelijk nut worden voortaan geactiveerd en over de levensduur afgeschreven; Plotselinge begrotingsruimte goed toelichten Historie ongewijzigd laten d.w.z. langzaam ingroeien. (Vergelijkbaarheid wordt geleidelijk verbeterd) Gemeenten worden verplicht een geprognosticeerde balans op te nemen met een aansluiting naar het EMU-saldo.

Inwerkingtreding wijzigingen Beoogde planning: Uniforme Taakvelden: Gefaseerd, m.i.v. 2017 voor IV3 en m.i.v. 2018 standaard productbegroting Verplichte beleidsindicatoren: m.i.v. 2017 Financiële kengetallen: rekening 2015 en begroting 2016 Verbonden Partijen: m.i.v. 2017 Rechtmatigheid, Toezicht en Controle: m.i.v. 2018 Inzicht in overhead en kosten: m.i.v. 2017 Stelsel van baten en lasten: m.i.v. 2017 - De inwerkingtreding van de vijf financiële kengetallen loopt voor op de overige aanbevelingen van de Adviescommissie vernieuwing BBV. Ook de overige aanbevelingen zijn nagenoeg uitgewerkt en worden de komende periode door het Ministerie van BZK in concrete wijzigingsvoorstellen gegoten. Rekening houdend met de reguliere procedures die daarvoor gelden, zal inwerkingtreding naar verwachting in 2017 plaatsvinden. - Naar verwachting zal in het najaar van 2015 een concept wijzigingsbesluit van het BBV ter consultatie worden aangeboden. - Gemeenten worden zsm (bijvoorbeeld in volgende circulaires) op de hoogte gesteld zullen worden zodat zij voldoende tijd hebben om de wijzigingen in het BBV in hun administratie te verwerken. - De uitwerking van het advies over rechtmatigheid, toezicht en controle heeft mogelijk ook gevolgen hebben voor de GW, BADO en BBV. Deze adviezen zullen naar verwachting pas in 2018 inwerkingtreden.

Herziening verslaggevingsregels grondexploitatie Voorstel commissie BBV, in afstemming met een aantal gemeenten en de belastingdienst. Aanleidingen: Forse afboekingen bij gemeenten de laatste jaren Advies van onder meer RFV Komst omgevingswet Komst VPB Wijzigingen BBV zelf: Categorie NIEGG gronden verdwijnt: 4 jaar de tijd in exploitatie brengen of eventueel verlies nemen

Wijzigingen in nadere regelgeving commissie BBV Kostentoerekening aansluiten bij Bro/Wro Richttermijn van 10 jaar voor een grondexploitatie, gemotiveerd afwijken toegestaan. Rente alleen toerekenen o.b.v. rente over het vreemd vermogen = disconteringsvoet

Ontwikkelingen Gemeentefonds Zorgen om accresontwikkeling Minder risico’s in sociaal domein Overige punten

Zorgen over accres ontwikkeling Spelregels van de Normeringssystematiek zijn voor 2014/2015 correct toegepast Netto gecorrigeerde Rijksuitgaven in 2014/2015 dalen vanwege: Minder uitgaven Kinderopvangtoeslag Minder uitgaven Studieleningen Ramingsbijstelling OCW Onderuitputting op departementale begrotingen in 2014 Daarnaast vanaf 2015 structureel lagere prijsontwikkeling Incidenteel lagere loonontwikkeling in 2015. Hogere loonontwikkeling in 2016 wat per saldo leidt tot een gering positief effect op het accrès (2 mln)

Meer stabiliteit wenselijk Rinnooy Kan: Vereenvoudiging Verdelingssystematiek Gemeentefonds Huidige Verdeelsystematiek is gedetailleerd en daardoor complex Bij Uitbreiding Lokaal Belastinggebied minder clusters, minder maatstaven en dus globaler Aanpassing Groeivoet Gemeentefonds Normeringssystematiek gekoppeld aan Groei van Rijksuitgaven Door 3 D’s nemen Uitgaven Sociaal Domein bij Gemeenten toe Daarom andere Groeivoet Meer Stabiliteit in de Uitkering Gemeentefonds Huidige systematiek: Diverse bijstellingen binnen een jaar In plaats daarvan Gemeentefondsnormering voor 4 jaar conform uitgavenplafond bij de Rijksbegroting

Minder risico’s sociaal domein Ververdelingen altijd winnaars en verliezers Verliezen komen nu harder aan: Financieel moeilijke tijden Objectief verdeelmodel is niet optimaal Historie niet goed in beeld Minimaal twee jaar voort met huidig model en overgangsregeling: € 15 p.i.p.j. Excessen melden bij VWS/ BZK met achterliggende cijfers/ oorzaken

Overig Opschalingskortingen van tafel Februari: nieuw voorstel Rijk voor verdeling cluster VROSV

Zijn er nog vragen - Binnenkort (pas op 1 juli en dus vanaf de tweede regiodag) verschijnt er een brochure wijzigingen BBV waarin een voorproefje wordt gegeven van de verschillende wijzigingen in het BBV. Wel melden dat de inhoud van de brochure nog kan wijzigen. - Mocht de vraag gesteld worden of eea ook voor provincies gaat gelden: De adviescommissie heeft zich in zijn adviezen primair gericht op gemeenten, gelet op het bijzondere belang dat gemeenten hebben bij de vernieuwing. Er moet worden nagegaan, in hoeverre de adviezen ook van toepassing zijn op provincies. Dat proces loopt.