Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Psychologie van de armoede
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Welkom bij Leefstijl.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Veranderingen in de zorg
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Omgaan met geschiedenis
Allochtonen in het hoger onderwijs
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Het belang en functie van spel
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Slagkracht met kwaliteit
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
God de Vader zendt Jezus
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Dossier Empowerment.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Visie op Duurzaamheid  .
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Doel en taak van de hulpverlening
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Europascouts Nederland
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Workshop Identiteit?.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Rauw en troosten.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
WELKOM
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De collecte is voor Red een Kind.
Begeleiden Les 7.
Lang leve de zelfhulpgroep!
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie leidt tot welk resultaat? Het verhaal: van welke veronderstellingen gaat dat uit? Hoe onderbouwen we die veronderstellingen?

Voorbeeld Interventie: leraren trainen Leidt tot -> goed onderwijs voor kinderen -> betere toekomst voor kinderen Aannames: -Training is goed -Leraren passen training toe -Kinderen gaan beter presteren -Kinderen kunnen meer met hun scholing -Etc.

Red een Kind - belofte Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede en verbindt hen met mensen in Nederland.

Het hart van onze ToC: het kind

Welzijn van kinderen Gezond en sterk Goed opgeleid en klaar voor de toekomst Sociaal en emotioneel ontwikkeld Met hoop en waardigheid

Aannames bij deze ‘binnenring’ Gebalanceerde ontwikkeling van elk domein noodzakelijk 4 domeinen beïnvloeden elkaar en het welzijn van elk kind 4 domeinen zijn wezenlijk voor de toekomst van elk kind

Wat willen we bereiken? Kinderen maken een goede start Jongeren hebben zelfvertrouwen en werk Ouders zijn in staat voor zichzelf en hun kinderen te zorgen Dorp doet volop mee aan de sociaaleconomische ontwikkeling

De tweede ring: veranderingen bij vier doelgroepen:

Aannames in de tweede ring Kinderen, jongeren, ouders en het hele dorp hebben belangrijke bijdrage aan welzijn van kinderen Wij geloven dat God het vermogen legt in elk persoon, elk gezin, elke groep om van binnenuit te veranderen en zich te ontwikkelen Het gezin en de (dorps)gemeenschap is de beste plek voor kinderen om op te groeien Samenwerken is effectiever

Alles speelt op elkaar in Vier domeinen die elk én samen het welzijn (toekomst) van kinderen bepalen Vier doelgroepen die elk én samen onmisbaar zijn voor het welzijn (toekomst) van het kind geïntegreerde aanpak

Strategie Empower gemarginaliseerde kinderen, gezinnen en gemeenschappen om te ontsnappen uit armoede door hun veerkracht te vergroten en hun stem te doen horen. Sociale én economische component Inclusief: iedereen doet mee, ongeacht sociale, politieke, religieuze, etnische of economische achtergrond en ongeacht iemands fysieke en emotionele toestand

Hoe? Wat doen we? Pad 1: Kennis, vaardigheden en ervaringen zijn relevant, beschikbaar en worden ingezet. Door kennis te ontwikkelen/ontsluiten voor en bij onze partners Door ervaringen te delen en beschikbaar te maken

Hoe? Wat doen we? Pad 2: Werken in groepen dat bevordert inclusie dat past in de cultuur (Afrika, Azië) daardoor kunnen overkoepelende belangen van individuen gezamenlijk worden aangepakt dat bevordert leren en delen van ervaringen dat vergroot de mogelijkheden tot lobby/pleitbezorging dat is economisch aantrekkelijker

Hoe? Wat doen we? Pad 3: Samenwerken met externe partijen gemeenschap staat niet op zichzelf externe partijen en context beïnvloeden altijd de ontwikkelingen altijd nagaan wie belangrijkste externe partijen zijn en wat ze kunnen betekenen

Belangrijke uitgangspunten Context is altijd relevant: natuurlijke omgeving, sociaal, economisch, politiek, cultureel Participatief en inclusief Rechten van kinderen Duurzaam: ‘We geloven in de eeuwigheid, maar niet in eeuwige hulp’ (citaat Harry van der Kuit)

Aannames over oorzaak en gevolg Groepsgewijs werken > beter leren en ontwikkelen > na 5-8 jaar geen hulp meer nodig Kennis en vaardigheden > groepen kunnen ontwikkeling zelf oppakken Samenwerken creëert meerwaarde > = 3 Drie paden > ontwikkeling van 4 doelgroepen > draagt bij aan 4 domeinen van kind-welzijn Sterker dorp > beter voor kinderen Participatief werken > meer eigenaarschap > betere ontwikkeling > duurzamer

Aannames over andere spelers Andere spelers (overheid, private sector etc.) spelen rol die van hen mag worden verwacht Partnerorganisaties hebben Theory of Change en werkwijze die nauw aansluit bij de onze

Aannames uit overtuigingen Elk kind is een uniek geschenk van God, ongeacht geslacht, afkomst, religie, etc. Geïntegreerd werken aan alle vier domeinen is meest effectief om welzijn kind te bevorderen Vier doelgroepen, en specifieke externe spelers, zijn belangrijkste beïnvloeders van welzijn kinderen Onze partners delen onze overtuigingen en waarden.

Aannames over de context Veilig genoeg om basisfaciliteiten (school, markt, gezondheid) in beginsel aanwezig of mogelijk te doen zijn We (ReK/Partners) krijgen de ruimte om ons werk te doen Groepsgewijs en inclusief werken is in principe cultureel aanvaardbaar

Is dit het? Dit was de ‘hoofd’ ToC. We werken aan deel-ToC’s Partners maken hun eigen ToC. Passen onze benaderingen bij elkaar? In proces. We maken nog ToC over het tweede deel van onze belofte ‘… en verbinden hen met mensen in Nederland Er komt een publieksversie van de Engelse en Nederlandse ToC tekst